-
شماره ركورد
17556
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
17556
-
پديد آورنده
ميلاد اكبري ورمزيار
-
عنوان
بررسي روشهاي تصميمگيري و اولويتبندي طرحهاي ريلي،مطالعه طراحي مسير دورود-انديمشك
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي خطوط راه آهن
-
تاريخ دفاع
ارديبهشت ماه 1396
-
استاد راهنما
دكتر سيدمسعود نصر آزاداني
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
طرحهاي مختلف راهآهن هركدام داراي منافع خاص خود و شرايط بهخصوص خود ميباشند. لذا اولويتبندي اين طرحها بهمنظور اختصاص بودجه بهصورت بهينه و تأمين حداكثري شاخصهاي موردنظر بهمنظور دسترسي به نتايج مطلوب، همواره از اهميت بالايي در نزد تصميم گيران و مديران اجرايي برخوردار بودهاند.
راهآهن همواره سعي در ارتقا خطوط و بهبود كيفيت آنها دارد بدين منظور پيوسته طرحهايي براي بهبود مسيرهاي گلوگاهي و مشكلساز راهآهن در دست مطالعه و اجرا قرار ميدهد. از جمله اين مسيرهاي گلوگاهي ، مسير قديمي راهآهن دورود-انديمشك است كه از شريانهاي حياتي ترانزيت كشور در محور جنوب بوده و نقشي حياتي در راهآهن محور جنوب دارد. بهمنظور ارتقا سرعت و ظرفيت و افزايش دسترسي به اين مسير سه طرح در راهآهن جمهوري اسلامي ايران تحت مطالعه و اجرا است. اين سه طرح عبارتاند از : محور جديد دورود- خرمآباد- انديمشك، برقي كردن محور دورود- انديمشك و بازسازي محور دورود- انديمشك.در اين پژوهش سعي بر اين بوده است تا به اولويتبندي اين سه طرح جهت تخصيص بهينه منابع و اجرايي ساختن آنها از ديدگاه معيارهاي مختلف و اثرگذار بر اولويتبندي طرحهاي ريلي پرداخته شود.
بدين منظور ابتدا 15 معيار مؤثر بر اولويتبندي طرحهاي ريلي با استفاده از نظر كارشناسان خبره حوزه حملونقل ريلي مشخص شد و سپس به اولويتبندي طرحهاي مذكور با استفاده از روش تحليل شبكهاي پرداخته شد. همچنين روابط دروني معيارها با استفاده از تكنيك ديمتل مورد بررسي قرار گرفت و تعيين شد. نتايج نشان داد كه در دو حالت چه با در نظر گرفتن روابط دروني معيارها و چه بدون در نظر گرفتن روابط دروني معيارها، طرح راهآهن دورود-خرم آباد-انديمشك از اولويت بالاتري نسبت به دو طرح ديگر برخوردار است. همچنين معيار سرمايهگذاري بيشترين وزن را در بين معيارهاي استفادهشده داراست.نتايج تحليل حساسيت نشان داد با افزايش وزن معيار هزينههاي ساخت، در دو نقطه نتايج اولويتبندي گزينهها تغيير كرده و اولويت گزينهها جابجا ميشود.همچنين معيار وجود معارضين و موانع تأسيساتي و ميراث فرهنگي با داشتن سه نقطه بحراني از بيشترين حساسيت نسبت به تغييرات در بين ساير معيارها برخوردار است.
چارچوب ارائهشده در اين پژوهش را ميتوان چارچوبي مناسب براي تصميم گيران حوزه ريلي بهمنظور اختصاص مناسب بودجه و هزينه در طرحهاي ريلي مختلف دانست كه با در نظر گرفتن معيارهاي مؤثر و مد نظر تصميم گيران به تأمين حداكثري خواستهها و انتظارات از يك طرح ريلي ميپردازد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1396/04/13
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
ميلاد اكبري ورمزيار
-
چكيده به لاتين
Each of different railway projects has their own benefits and special circumstances.thus prioritization of these projects to allocate budget efficiently and ensuring to reach the maximum of indices for desired results always has a paramount importance to decision makers and executive managers.
In this study, three railway projects have been prioritized by ANP method, and the inner dependency of criteria was calculated by DEMATEL method. The results showed that in two scenarios(without criteria inner dependency and with criteria inner dependency) the Doroud-Khorram Abad-Andimeshk project has the highest prioritization in comparison to other alternatives.also sensitive analysis showed that by increase the weight of "construction costs" criteria, the results changed in two points.
The framework that is presented in this study can be a suitable framework for decision-makers to the proper allocation of funds in different railway projects and take effective criteria to reach the highest demands and expectations of railway projects.
-
لينک به اين مدرک :