-
شماره ركورد
17966
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
17966
-
پديد آورنده
عيسي جعفري نياركي
-
عنوان
بهينه سازي انرژي قطار بادر نظر گرفتن شيب و فراز مسير با استفاده از الگوريتم رقابت استعماريica
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن برقي
-
تاريخ دفاع
تير 1396
-
استاد راهنما
دكتر محمد علي صنديدزاده
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
چكيده
با توجه به نقش بشدت قابل لمس ترافيك در جوامعه امروز كه سبب ايجاد مشكلات زيادي شده است، لذا نقش وسائل عمومي در اين راستا به بهبود اين روند كمك شاياني خواهد كرد. لذا حمل و نقل ريلي كه در جابجايي مسافر و بار نقش مهم و ارزشمندي را ايفا مي كند، لازم است كه با متد هاي مختلف در جهت بهبود عملكرد آن در زمينه راحتي سفر، زمان سفر و ميزان مصرف انرژي پرداخت. يكي از بهترين راه حل ها براي كاهش مصرف انرژي استفاده از پروفايل بهينه سرعت قطار مي باشد. باتوجه به موضوع بهينه سازي انرژي، روشهاي متعدد و همچنين الگوريتم هاي بهينه سازي متعددي براي اين موضوع وجود دارد. در اين پايان نامه به دنبال بررسي خطي فرضي با داده هاي انتخابي، با درنظر گرفتن مدل ديناميكي قطار و شيب و فراز موجود در مسير كه شامل 3 ايستگاه با كمترين و بيشرين شيب و فراز مي باشد، با 3 متغير(3،1 و 5) با استفاده از الگوريتم رقابت استعماري و شبيه سازي در نرم افزار متلب و برنامه نويسي در محيط ام فايل پروفايل بهينه سرعتي بدست آيد كه منجر به كاهش مصرف انرژي گردد. در نهايت نتايج بدست آمده از الگوريتم رقابت استعماري با الگوريتم ژنتيك با توجه به تعداد مراجعه به تابع هدف و سرعت همگرايي مقايسه مي شود.
واژههاي كليدي: بهينه سازي انرژي، پروفايل سرعت، استراتژي حركت، شيب و فراز مسير قطار، الگوريتم رقابت استعماري
-
تاريخ ورود اطلاعات
1396/08/06
-
تاريخ بهره برداري
10/28/2017 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
عيسي جعفري نياركي
-
چكيده به لاتين
Abstract:
Public transportations have the most important role in the development of modern societies. So the existence of traffic in the modern societies caused different kinds of problems and difficulties in these societies. However the rail transport has a positive effect on the passengers’ movements and even goods. It is necessary to examine different factors of this type of transport such as travel convenience, time of travel and the amount of energy consumption in order to enhance its performances. One of the best methods in the reduction of energy consumption process is implementing the optimized profile of train speed. There are a variety of algorithms and methods based on the energy efficiency. This thesis aims at finding a linear hypothetical model with selective data considering dynamic motion of train including slope of the track and examining 3 stations with the lowest and highest slope , with 3varibales (1,3and5) using imperialist competitive algorithm (ICA) in MATLAB and programming coding in M file to get optimised speed profile which results in less fuel consumption. Finally the results taken from ICA and genetic method will be compared with regard to the number of recourse to the cost function and convergence speed.
.
Keywords: energy consumption, speed profile, movement strategy, slop and over of the train route, imperialists competitive algorithm
-
لينک به اين مدرک :