-
شماره ركورد
18369
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۱۸۳۶۹
-
پديد آورنده
فرهنگ مطلبي عراقي
-
عنوان
مدل سازي و كنترل دريچه گاز با هدف بهينه سازي عملكرد سيستم كنترل سرعت قابل تطبيق
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
سيستم محركه
-
تاريخ دفاع
تيرماه ۱۳۹۴
-
استاد راهنما
دكتر محمد حسن شجاعي فرد - دكتر مسعود مسيح تهراني
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
در سالهاي اخير بهكارگيري سامانههاي كمكراننده (ADAS) در خودروها بهمنظور تسهيل در رانندگي و بهتبع آن كاهش خستگي در فرآيند رانندگي در حال گسترش روزافزون است. ازجمله ابن سامانهها، سامانه كنترل سرعت تطبيقي (ACC) از جايگاه ويژهاي برخوردار است. با استفاده از اين سامانه نقش راننده از اپراتوري به ناظر تغيير ميكند و باعث ايجاد شرايط ايمن و آسايش سفر براي كاربر ميباشد. در اين پاياننامه سعي شده است كه مدلسازي و كنترل دريچه گاز باهدف بهينهسازي عملكرد سيستم كنترل سرعت قابل تطبيق انجام گردد. مدل ديناميكي كاملي از يك خودرو، شامل موتور، ديناميك دريچه گاز ، سيستم انتقال قدرت و ديناميك خودرو آورده شده است كه در طراحي كنترلكننده نقش به سزايي دارند. كنترل پيشبين يك خودروي سواري توسط روش پيشبين و با اعمال ترمز و گاز انجام ميگردد. كنترلكننده طراحيشده بر روي مدل غيرخطي توسعهيافته شده مبتني بر نرمافزار كارسيم ميباشد كه براي شبيهسازي خودروهاي سواري در واقعيت مورداستفاده قرار ميگيرد. طراحي سامانه كنترلكننده پيشبين در محيط نرمافزاري متلب و سيمولينك انجامگرفته است و توسط يك رابط كاربري (تابع سامانهاي)، مدل طراحيشده در كارسيم به متلب منتقل ميگردد و تمام شبيهسازيها و استخراج نتايج در آنجا صورت ميپذيرد. خودروي مورد استفادهشده در شبيهسازي يك خودروي پژو 206 ميباشد كه به يك رادار در ناحيه جلوي خود مجهز شده است و ميتواند با بازخوردهايي كه از خودروي پيش روي خود ميگيرد، نتايج و اطلاعات ارزندهاي را به سامانه كنترلي ارائه نمايد. نتايجِ حاصل از شبيهسازي سامانه كنترل سرعت در حالت كاركرد با مدل ديناميكي موتور، حاكي از عملكرد موفق اين مدل ميباشد. كنترل سرعت و تعقيب فاصله به نحو مطلوبي انجام ميشود و مقادير زاويه دريچه گاز در محدوده قابل قبولي تغيير ميكند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1396/11/07
-
تاريخ بهره برداري
1/21/2018 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
فرهنگ مطلبي عراقي
-
چكيده به لاتين
In recent years the use of Advance driver assistance system (ADAS) in vehicles in order to facilitate traffic and reduce fatigue Arising from It is ever-expanding in the process of driving. Including these system, adaptive Cruise control system (ACC) is in a special place. Using this system the driver of the operator changes to monitor and cause conditiona of safety and comfort for the user who is traveling. In this thesis. We have tried to model and control the throttle valve control system with the aim of optimizing the performance of the applicable rate. Full dynamic model of a vehicle, including the engine. The throttle valve dynamics, vehicle dynamic systems and power transmission is given an important role in the design of controller.
By using predictive procedures, predictive control of a passenger cae with use of the brake vand accelerating pedal is applied. The controller has been designed based on nonlinear model developed in Carsim software that is used to simulate real cars.
Design of model predictive control is done in MATLAB and Simulink software and by use of a user interface system, designed model in Carsim exported to MATLAB and all the simulations and analysis are done in MATLAB. MATLAB and all the simulations and analysis are done in MATLAB.
Simulation is used in a Peugeot 206 car wich is equipped with radar in front. It can take feedback from the car ahead, the results provide useful information to the control system. The results of the simulation speed control system wich dynamic model engine is in operation show a successful performance of this model. Speed and following distance control is done properly and throttle angle change in the range of acceptable values.
-
لينک به اين مدرک :