-
شماره ركورد
18489
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۱۸۴۸۹
-
پديد آورنده
محيا بريري
-
عنوان
تحليل حساسيت و تعيين پارامترهاي بهينه ¬ي دمپرMR به منظور بررسي رفتار آشوبناك سيستم تعليق خودرو
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
سيستم هاي ديناميكي خودرو
-
تاريخ دفاع
آبان ماه ۱۳۹۶
-
استاد راهنما
دكتر جواد مرزبان راد - دكتر سلمان ابراهيمي نژاد
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
آشوب اصطلاحي است كه در مورد سيستم¬هاي غيرخطي با پاسخ زماني حساس به شرايط اوليه به كار مي-رود، غيرخطي بودن سيستم از شرط¬هاي اوليه ي پديده¬ي آشوب در سيستم است. سيستم هاي آشوبناك بدون دخالت ورودي¬هاي تصادفي، رفتاري به ظاهر تصادفي از خود بروز مي¬دهند. بنابراين خودرو به عنوان سيستمي كه از اجزاي غيرخطي مختلفي تشكيل شده است، در معرض رفتار آشوبناك قرار دارد.
هدف از انجام اين پايان¬نامه بررسي محدوده¬هاي رفتار آشوبناك مدل كامل غيرخطي خودرو مي¬باشد. ابتدا با در نظر گرفتن فنر و دمپر غيرخطي براي مدل ارائه شده، معادلات ديفرانسيل سيسستم به دست مي¬آيند. سپس با استفاده از روش رانگ كوتا مرتبه 4 كه توسط نرم افزار متلب ارائه شده است، معادلات حل مي-شوند. سپس دياگرام¬هاي پاسخ فركانسي رسم شده و فركانس¬هاي آشوبناك سيستم مورد بررسي قرار گرفته است. در ادامه با استفاده از ابزار آناليز حساسيت با انتخاب يكي از پارامترها به عنوان پارامتر كنترلي و ثابت نگه داشتن ساير پارامترهاي تاثيرگذار خودرو رفتار آشوبناك خودرو مورد بررسي قرار گرفته و محدوده هاي پايداري سيستم نشان داده مي¬شوند. دياگرام¬هاي دوشاخگي براي درجات آزادي جرم¬هاي فنربندي شده و فنربندي نشده با استفاده از نقاط پوآنكاره رسم شده و نوع پاسخ در مقادير مختلف پارامترها با استفاده از دياگرام¬هاي فاز و پاسخ زماني به نمايش گذاشته مي¬شود.
در ادامه با اضافه كردن دمپر MR با استفاده از مدل اصلاح شده¬ي بوك-ون معادلات ديفرانسيل به فرم جديدي تغيير پيدا مي¬كنند. همچنين به منظور صحه¬گذاري مقادير در نظر گرفته شده براي پارامترهاي دمپر MR نمودارهاي نيرو-زمان، نيرو-جابه جايي و نيرو-سرعت با نمودارهاي ارائه شده در مقاله¬ي مرجع و داده-هاي به دست آمده از نتايج تجربي موجود در مراجع مقايسه و صحه¬گذاري شده است. دياگرام¬هاي پاسخ فركانسي مجددا ارائه شده و سپس با استفاده از ابزار آناليز حساسيت تاثير تمامي پارامترهاي تاثيرگذار خودرو و همچنين پارامترهاي دمپر MR در پاسخ پايدار سيستم مورد مورد مطالعه قرار مي¬گيرد. سپس با استفاده از الگوريتم ژنتيك پارامترهاي بهينه¬ي دمپر MR به گونه¬اي تعيين شده¬اند كه تطابق بيشتري با داده-هاي تجربي داشته باشند. نتايج نشان مي¬دهند كه با اضافه شدن دمپر كنترلي MR به مدل غيرخطي بازه¬هاي آشوبناك سيستم جابه جا شده و سيستم به جاي رفتار آشوبناك رفتار پريوديك مرتبه بالا خواهد داشت. سپس بعد از بهينه¬سازي ميزان تطابق داده ها افزايش يافته و رفتار سيستم پايدارتر خواهد شد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1396/11/30
-
تاريخ بهره برداري
2/19/2018 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محيا بريري
-
لينک به اين مدرک :