-
شماره ركورد
18716
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۱۸۷۱۶
-
پديد آورنده
غلامحسين ناصري
-
عنوان
چارچوب نظري براي گنجاندن معماري بومي در نظام آموزش جديد
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
معماري
-
تاريخ دفاع
بهمن ۱۳۹۶
-
استاد راهنما
دكتر غلامحسين معماريان - دكتراصغر محمد مرادي
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
آنچه در دهه هاي اخير، در عرصۀ معماري ايران روي داده عمدتاً در تداوم معماري اصيل ايراني نيست و از حكمت ها و شگردهاي بومي اين سرزمين بهره اي نبرده است .لذا محصول امروز معماري ايران به طور چشم گيري از معماري بومي، دانش و ميراث نهفته در آن گسسته است. و در هر دو عرصه نظر و عمل اين پديده به ويژه در وادي آموزشي مغفول افتاده است.
به همين دليل بسياري از معماران امروز ايران با معماري گذشته اين سرزمين و چند و چون معماري بومي آن بيگانه اند. اين معماري بومي در نظام آموزشي آكادميك جايگاه واقعي خود را احراز ننموده است.
تحقيق پيش رو در پي جست و جوي راهبردهايي است براي شناخت و اتخاذ رويكرد مناسب در خصوص آموزش معماري بومي، و جايگاه آن در محتواي برنامه هاي آموزشي كه هم اكنون در كشور ما در دست اجراست. اين پژوهش شامل دو بخش است. بخش نخست شناخت آموزش معماري ، معماري بومي و ويژگيهاي خاص آن، بخش دوم در جستجوي جايگاه و ارائه راهبردهاي مناسب ،جهت بررسي معماري بومي در رويكرد آموزشي است. باشد كه «چارچوب هاي نظري براي گنجاندن روشهاي معماري بومي در نظام آموزشي جديد» ميسر گردد.
تحقيق حاضر بر تدابيري چندگانه متكي است. كه شامل سه بخش گردآوري ،سازماندهي و تفسير اطلاعات ميباشد. در تحقيق از روش تفسيري و مطالعات كتابخانه اي و ميداني به منظور شناخت موضوع (معماري بومي و تأثير ويژگيهاي آن و جايگاه آن در آموزش ) همچنين براي احصاء نظريه ها و يافته هاي موجود در رابطه با موضوع تحقيق استفاده شده. سپس از طريق پرسشنامه و استفاده از روش دلفي و كيفي پيمايشي موضوع تحقيق ادامه يافته ،كه اينها در يك نظم خطي بصورت رفت و برگشتي و در تعامل با يكديگر پيش مي رود تا برداشتي مطلوب حاصل گردد. نتيجه با توجه به شناخت معماري بومي و شاخصه هاي آن نخست در قالب اتخاذ تعيين دروس جديد، سپس كاربردي كردن ويژگي هاي معماري بومي در قالب طرح به منظورجهت دار كردن آن به سمت رويكرد بومي و در نهابت تقسيم سر فصل ها به سه دسته كه در اين سه حيطه به بررسي موضوع معماري بومي در آموزش پرداخته ميشود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1397/02/03
-
تاريخ بهره برداري
4/23/2018 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
غلامحسين ناصري
-
لينک به اين مدرک :