-
شماره ركورد
19925
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۱۹۹۲۵
-
پديد آورنده
جواد خسروبيگي
-
عنوان
طراحي سيستم زمين و همبندي يك ايستگاه مترو جهت حفاظت در برابر صاعقه
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه آهن برقي
-
سال تحصيل
۱۳۹۴
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۷/۸/۲۸
-
استاد راهنما
دكتر سيد سعيد فاضل
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
با پيشرفت و توسعه¬ي روز افزون صنعت ريلي و ارتباط روزافزون مردم با آن، لزوم دقت بر حفاظت از افراد و عملكرد مطمئن تجهيزات مترو در برابر تهديدات، بسيار با اهميت است. از جمله¬ي اين تهديدات، صاعقه مي¬باشد كه مي¬تواند منجر به خسارات مالي و جاني بسياري شود. به دليل عدم توجه كافي صنعت ريلي ايران به اين موضوع، در اين پايان¬نامه به روش¬هاي مقابله با تهديدات صاعقه پرداخته¬ شده است.
هيچ دستگاه يا روشي وجود ندارد تا بتواند به صورت گسترده از ضربات صاعقه كه پديده¬اي طبيعي است، جلوگيري كند. برخورد مستقيم صاعقه به سازه (يا خطوط ورودي متصل به سازه) يا در نزديكي آن مي¬تواند براي افراد حاضر در سازه و يا براي خود سازه و همچنين ابزار يا تجهيزات موجود در آن، خطرناك باشد. به اين دليل اقدامات حفاظتي براي حفاظت در برابر صاعقه ضروري مي¬باشد.
سيستم زمين و همبندي شامل "سيستم حفاظت در برابر صاعقه" و اينترفيس آن با انواع سيستم¬هاي ريلي مي¬شود. "ارزيابي ريسك" تعيين كننده¬ي نياز به حفاظت و نوع اقدامات حفاظتي در برابر تهديدات صاعقه مي¬باشد. "سيستم حفاظت در برابر صاعقه" متشكل از مجموعه اقدامات حفاظتي در برابر صاعقه مي¬باشد. اقدامات حفاظتي¬اي كه در اين پايان نامه به منظور كاهش ريسك¬هاي صاعقه مطرح شده اند، برگرفته از منابع معتبر علمي مي¬باشند. به كمك تجربه هاي عملي، اقدامات حفاظتي به دو گروه جداگانه تقسيم بندي شده¬اند:
• گروه اول مرتبط با اقدامات حفاظتي براي كاهش آسيب¬هاي فيزيكي و جاني مي¬باشد.
•گروه دوم مرتبط با اقدامات حفاظتي براي كاهش آسيب¬ به سيستم¬هاي الكتريكي و الكترونيكي مي-باشد.
بعد از تبيين اقدامات حفاظتي، در انتها به طراحي سيستم¬ زمين و همبندي در يك ايستگاه مترو پرداخته¬ شده است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1397/10/22
-
عنوان به انگليسي
Design of Earthing and Bonding System at a Metro Station for Protection against Lightinig
-
تاريخ بهره برداري
11/19/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
جواد خسروبيگي
-
چكيده به لاتين
Along with the advent and development of the rail industry and the ever-growing connection of the people, it is very important to carefully consider the protection of people and the proper operation of subway’s equipment against threats. One of these threats is lightning that can lead to many human life and financial losses. Due to the insufficient attention of the Iran Rail Industry to this issue, the thesis addresses the methods of dealing with lightning threats.
There are no devices or methods capable of modifying the natural weather phenomena to the extent that they can prevent lightning discharges. Lightning flashes to, or nearby, structures (or lines connected to the structures) are hazardous to people, to the structures themselves, their contents and installations as well as to lines. This is why the application of lightning protection measures is essential.
The earthing and bonding system includes a "lightning protection system" and its interface with railway systems. "Risk assessment" determines the need for protection and the type of protection measures against lightning threats. The "lightning protection system" consists of a series of lightning protection measures. The protection measures mentioned in this thesis for reduction of the risk of lightning are derived from authoritative scientific sources. For practical reasons, protective measures are divided into two distinct groups:
• The first group is associated with protective measures to reduce physical and psychological damage.
•The second group is associated with protective measures to reduce failures to electrical and electronic systems.
After explaining the protective measures, at the end, the design of the earthing and bonding system at a subway station was dealt with.
-
لينک به اين مدرک :