-
شماره ركورد
20494
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۲۰۴۹۴
-
پديد آورنده
سيد سعيد طباطبايي
-
عنوان
ارزيابي خستگي سكوي دريايي جاكت فلزي باتوجه به اندركنش شمع-خاك-سازه تحت بار امواج تصادفي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
سواحل، بنادر و سازه هاي دريايي
-
سال تحصيل
۱۳۹۸
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۷/۱۲/۲۲
-
استاد راهنما
دكتر ناصر شابختي
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
برآورد ميزان عمر مفيد خستگي اتصالات جاكت هاي فراساحلي يكي از چالشهاي اصلي كنترل طرح سكو به شمار ميرود به گونهاي كه روشهاي ارزيابي آسيب خستگي در سكوهاي فراساحلي همچنان توسط محقيقن مختلف در حال توسعه ميباشد. از آنجايي كه شكست ناشي از خستگي در اتصالات به صورت ناگهاني و بدون خبر قبلي رخ ميدهد و داراي هزينه تعمير بسيار بالائي مي باشد، ارزيابي نادرست از آسيبات ناشي از خستگي باعث خصارات اغلب جبران ناپذير مالي خواهد شد. از سوي ديگر يكي از عوامل بسيار مهم در پاسخ سكوهاي ثابت فراساحلي اندركنش شمع-خاك-سازه است؛ ولي با اين حال تمركز اصلي برآورد اثر اندركنش شمع-خاك-سازه در بررسي پاسخ اين سازهها تحت امواج طرح و زلزله بوده و جاي خالي بررسي اثر آن بر ميزان خستگي سكوهاي ثابت فراساحلي ديده ميشود. لذا در اين مطالعه با استفاده از فنرهاي غيرخطي وينكلر به عنوان مدل مرجع به بررسي ميزان آسيب خستگي در اتصلات ساده يك سكوي جاكت فراساحلي نصب شده در درياي عرب پرداخته شده است و با استفاده از مشخصات هندسي، مشخصات هيدروديناميكي و ژئوتكنيكي محل نصب، مدلهاي مختلف در نرمافزار ANSYS ايجاد شده و با استفاده از تحليل ديناميكي تاريخچه زماني تحت امواج تصادفي مورد تحليل قرار گرفته و در نهايت ميزان آسيب ناشي از خستگي در اتصلات ساده آن برآورد شده است. از طرفي با توجه به اينكه حجم محاسبات تحليلهاي ديناميكي مدل مرجع تحت امواج تصادفي بسيار زياد است، از سه مدل خطي ماتريس سختي، فنرهاي مستقل و طول گيرداري نيز در پاي سازه استفاده شده و نتايج خستگي سه مدل خطي ياد شده با نتايج خستگي مدل مرجع مقايسه گرديده است. در نهايت اين نتيجه حاصل شد كه در مدلهاي خطي ماتريس سختي و فنرهاي مستقل، با توجه به اينكه مدل ماتريس سختي داراي انعطافپذيري بيشتري نسبت به مدل فنرهاي مستقل بوده و پريود طبيعي آن به پريود پيك امواج نزديك تر است، تشديد ديناميكي در آن غالب شده و به دنبال آن ميزان آسيب خستگي در اتصالات بيشتر شده است. در مدل مرجع با توجه به اينكه فونداسيون ميتواند بر حسب نيروي وارده از طرف بار امواج، وارد ناحيه غيرخطي شود، لذا با اينكه پريود طبيعي در اين حالت نسبت به پريود طبيعي در مدلهاي فنرهاي مستقل و ماتريس سختي به پريود پيك نزديكتر ميباشد، ولي در اين حالت جذب انرژي توسط مدل به دليل عملكرد غيرخطي لايههاي خاك غالب شده و سطح تنش در اتصالات كاهش يافته و آسيب خستگي نسبت به دو مدل ماتريس سختي و فنرهاي مستقل كمتر شده است. همچنين در مدل طول گيرداري روند مشخصي در افزايش و يا كاهش ميزان آسيب خستگي اتصالات نسبت به ديگر مدلهاي اندركنش ديده نميشود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/02/24
-
عنوان به انگليسي
Fatigue Evaluation of Steel Jacket Platform Under Random Wave Loads Including Pile-Soil-Structure Interaction
-
تاريخ بهره برداري
5/14/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سيدسعيد طباطبايي
-
چكيده به لاتين
Since fatigue failure in tubular connections of offshore platforms takes place suddenly, invalid evaluation can lead to irreparable personal and financial losses. Besides, one of the main factors that affect the offshore platform responses is pile-soil-structure interaction; However, the focus of most studies in this field has been on extreme waves and seismic issues and it can be seen that there is still needs for more research on fatigue damage evaluation with considering pile-soil-structure effects. So in this study we take nonlinear Winkler springs as reference model and three linear pile-soil-structure interaction systems including stiffness matrix, independent springs and effective length as alternative models and then evaluate fatigue damage of an offshore Jacket platform placed in Arabian sea with these models by transient dynamic analyzes under irregular waves. At the end we concluded that the fatigue damages in matrix stiffness model is highly conservative compare to reference model. In independent springs model, the fatigue damages are very similar to reference model till moderate waves in scatter diagram. and about effective length model, no specific conclusion could be seen compare to reference model fatigue results.
-
لينک به اين مدرک :