-
شماره ركورد
20653
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۲۰۶۵۳
-
پديد آورنده
اميرحسين عامري
-
عنوان
بررسي خصوصيات مخلوط هاي آسفالتي حاوي پودر لاستيك و پليمر EVA
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه و ترابري
-
سال تحصيل
1395-1397
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۸/۰۳/۰۵
-
استاد راهنما
دكتر علي منصور خاكي
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
چكيده:
قيرهاي توليدشده در پالايشگاهها قادر به برآورده ساختن تمام نيازهاي روسازيهاي انعطافپذيراز جمله نياز هاي مرتبط با افزايش فشار چرخ، افزايش بارمحوري و افزايش حجم ترافيكي نيستند. اين كاستي ها در قير باعث به وجود آمدن خرابيهاي زودرس و پيشرونده ازجمله تغيير شكلهاي دائمي، تركخوردگي خستگي، تركخوردگي حرارتي دماي پايين مي شوند. براي رفع اين گونه موارد از مواد مختلف براي بهبود خصوصيات عملكردي قيرهاي آسفالتي استفاده مي شود. استفاده از لاستيك ها و پلاستيك ها كه بسيار مقرون به صرفه هستند، ميتواند علاوه بر كاهش اثرات زيستمحيطي، موجب اصلاح خصوصيات مكانيكي و عملكردي قيرهاي خالص ودر نتيجه آسفالت هاي ساخته شده متداول شود. هدف اصلي اين پژوهش تحليل و بررسي خصوصيات فيزيكي و رئولوژيكي قيرهاي اصلاح شده با پليمر EVA و پودر لاستيك و بهبود خصوصيات مخلوط آسفالتي ساخته شده با آن در برابر معضل هاي رايج از جمله شيارشدگي و خستگي مي باشد . قير هاي اصلاح شده از تركيب قير و درصد هاي مختلف كوپليمر ونيل استات و پودر لاستيك دردستگاه اكسترودر دو مارپيچ ، به منظور توليد پليمر هايي داراي خواص همزمان الاستيك و پلاستيك تشكيل شده است كه به وسيله همزن با ايجاد نيروي برشي بالا اختلاط صورت گرفته است . از آنجا كه قير ۷۰ – ۶۰ يكي از پركار برد ترين قير هاي مورد استفاده در مناطق گرمسير ايران است در اين پايان نامه از قير ۷۰-۶۰ استفاده شده است . سپس آزمايشهاي متداول قير از جمله ، درجه نفوذ ، نقطه نرمي و رئومتر برش ديناميكي و آزمايشات مربوط به نمونههاي آسفالتي نيز شامل مقاومت مارشال، مدول برجهندگي، خزش ديناميكي، حساسيت رطوبتي بر روي نمونهها انجام گرفت. نتايج به دست آمده بهطور كامل مورد ارزيابي قرارگرفته است. بر اساس نتايج آزمايشات كلاسيك قير، اين پليمرها باعث بهبود خصوصيات فيزيكي قيرها مي شوند و با افزايش درصد كوپليمر ونيل استات در پليمر تركيبي ، ميزان اين بهبود در عملكرد آسفالت، افزايش مي يابد اگرچه ويسكوزيته قيرها مقداري افزايش را تجربه مي كند اما اين افزايش به حدي نيست كه ملزومات تعيين شده توسط شارپ را نقض كند ولي با اين وجود كارايي قيرها در فرآيند ساخت مخلوط هاي آسفالتي كاهش خواهد يافت.با توجه به نتايج آزمايشات انجام گرفته بر روي قير هاي اصلاح شده و مخلوط هاي آسفالتي ساخته شده با اين نوع قير ها ميتوان نتيجه گرفت ، استفاده از افزودني ها به ميزان ۱۵ درصد وزني قير ، نسبت به ۱۰ درصد وزني قير در اكثر موارد شرايط بهتري براي قير و مخلوط آسفالتي ساخته شده با آن ايجاد ميكند .همچنين ، نمونه حاوي ۷۵ درصد پودر لاستيك و ۲۵ درصد كوپليمر ونيل استات (EVA) ، در مقايسه با ساير نمونه ها در آزمايش هاي انجام گرفته ، شرايط ايده آل تري از خود نشان مي دهد. دليل اين برتري را مي توان اينگونه شرح داد كه كوپليمر ونيل استات (EVA) يكي از پليمر هاي پركاربرد از دسته پليمر هاي ترموپلاستيك ، باعث سفت تر شدن قير و افزايش سختي مخلوط آسفالتي مي شود . با كنترل اين افزايش سختي ميتوان شرايط ايده آل و مطلوبي را براي قير و مخلوط آسفالتي بوجود آورد، در نتيجه پليمر هاي ونيل استات و پودر لاستيك موجب اصلاح خصوصيات آسفالت در برابر خرابي هاي شيار شدگي و خستگي مي شوند.
واژههاي كليدي: رئولوژي قير، پودر لاستيك، كو پليمر ونيل استات، شيارشدگي، خستگي،
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/03/27
-
عنوان به انگليسي
Study of the properties of asphalt mixtures containing rubber powder and EVA polymer
-
تاريخ بهره برداري
6/17/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
امير حسين عامري
-
لينک به اين مدرک :