-
شماره ركورد
20857
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۲۰۸۵۷
-
پديد آورنده
محسن اسماعيلي چيمه
-
عنوان
بهينهسازي گشتاور كمكي فرمان برقي خودروي سواري با شناسايي الگوي رفتار راننده
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي سيستم هاي تعليق، ترمز و فرمان
-
سال تحصيل
۹۵-۹۸
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۸/۰۱/۲۸
-
استاد راهنما
دكتر مسعود دهمرده - دكتر سلمان ابراهيمي نژاد رفسنجاني
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
سسيتم فرمان برقي، يك سيستم كنترلي ديناميكي هست كه قادر به تقويت گشتاور ورودي دست راننده در جهت بهبود عملكرد و راحتي فرمان خودرو هست، اما سيستمهاي فرمان كنوني قادر به تهيه كردن اين گشتاور كمكي متناسب با سليقهها و رفتارهاي مختلف رانندگي نميباشند. در اين پاياننامه يك سيستم فرمان برقي بهگونهاي طراحي ميشود كه از عهده شخصيسازي اين سيستم متناسب با گروههاي مختلف رانندگي برآيد. در درجه اول معادلات يك سيستم فرمان برقي از نوع ستوني به همراه يك خودروي دو درجه آزادي استخراج ميشود. سپس با استفاده از معادلات فوق يك مدل تغيير لاين در فضاي سيمولينك ايجاد ميشود. با در نظر گرفتن پارامترهاي متناظر با سه گروه از رانندگان مختلف در اين محيط شبيهسازي، دادههاي متناظر به هر يك از اين گروهها استخراج گشته و سپس در جهت طراحي يك شبكه عصبي مصنوعي و يك نمودار منحني مشخصه شخصيسازيشده استفاده ميشود. از شبكه عصبي مصنوعي براي تشخيص الگوي رفتار رانندگي و نمودار منحني مشخصه كمكي براي بهينهسازي پارامترهاي سيستم فرمان برقي استفاده ميشود. درنهايت با شبيهسازي نمودار منحني شخصيسازيشده در يك مانور تغيير لاين، نتايج استخراج ميشود. نتايج نشان ميدهند كه سيستم فرمان شخصيسازيشده، بهطور مناسب قادر به تشخيص و تمايز رانندگان مختلف هست. علاوه بر آن بهبود در پارامترهاي سيستم فرمان برقي نسبت به قبل از بهينهسازي، ديده ميشود.
كلمات كليدي: فرمان برقي، مانور تغيير لاين، شبكه عصبي مصنوعي، منحني مشخصه گشتاور كمكي، بهينهسازي
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/04/31
-
عنوان به انگليسي
Optimization of electric power steering system assist torque based on driver behavior classification
-
تاريخ بهره برداري
4/16/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محسن اسماعيلي چيمه
-
چكيده به لاتين
electric power steering is a dynamic control system which can boost the input torque inserted by the driver to improve vehicle performance and steering system, but current steering systems are not able to produce the desired boost torque according to different drivers driving styles. in this thesis, an electric power steering system is designed in such a way to personalized the steering system according to different driving styles. first ,the dynamic equation of an electric power steering model and a bicyle car model is obtained. then by simulation of these models in simulink, the dynamic data of all driving groups are obtained. by use of this data, an artificial neural network is designed and then we use this data to design personalized electric power steering characteristic curves for each driver group. artificial neural network is used to recognize driver type and group while driving a car and boost curve is used to optimize electric power steering parameters. finally, by simulating these boost curves in a double lane change test, we obtain and analyse results. these results show that personalized electric power steering is able to recognize driving type perfectly as well as better and acceptable parameters are shown comparing to non personalized system.
Keyword: electric power steering, double lane change maneuver, artificial neural network, characteristic boost curve, optimization
-
لينک به اين مدرک :