-
شماره ركورد
20874
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۲۰۸۷۴
-
پديد آورنده
علي برزگر
-
عنوان
بررسي تأثير متقابل سرريز دانش و توسعه نظام نوآوري منطقهاي در مناطق يادگيرنده: موردمطالعه منطقه ويژه اقتصادي بوشهر
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت تكنولوژي - نوآوري تكنولوژي
-
سال تحصيل
۱۳۹۵-۹۷
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۷/۱۰/۲۴
-
استاد راهنما
دكتر سعيد شوال
-
استاد مشاور
دكتر ميرسامان پيشوايي
-
دانشكده
مهندسي پيشرفت
-
چكيده
چكيده
امروزه توافق گستردهاي در ادبيات علمي مبني بر تأثير فراوان دانش، يادگيري و نوآوري بر اقتصاد جهاني و دانشبنيان وجود دارد. نظام نوآوري منطقهاي مفهوم فرآيندهاي توسعه منطقه را مبتني بر نوآوري جغرافيايي بررسي ميكند و ريشه در نظام ملي نوآوري دارد كه فراتر از رويكردهاي خطي به پيشرفت فناوري مينگرد. همچنين سرريز دانش مزيت فكري است كه از طريق تبادل اطلاعات به دست ميآيد و درازاي آن هيچ پاداش مستقيمي به توليدكنندهي دانش داده نميشود يا پاداش دادهشده كمتر از ارزش دانش توليدشده است.
افزايش توجه به عوامل در محركهاي رقابتپذيري منطقهاي در رشتههاي علوم سياسي، جغرافياي اقتصادي و اقتصاد كسبوكار منجر به ظهور مفاهيمي گشت كه بر فرآيندها و پوياييهاي محلي سازي فرآِيندهاي نوآوري درون منطقه تأكيددارند. مفاهيمي مانند منطقه يادگيرنده.
اين مفهوم كه در پي توسعه مفهوم عمومي يادگيري در محيط هست، در مقياس كوچك بهعنوان يك شهر و در مقياس بزرگ بهعنوان بخشي از يك سرزمين حتي گاهي فراملي نيز شناخته ميشود.
اين پژوهش تلاشي در جهت بررسي تأثير متقابل سرريز دانش و توسعه نظام نوآوري منطقهاي در مناطق يادگيرنده دارد.
پژوهش -حاضر بر اساس هدف تحقيق از نوع تحقيقات كاربردي محسوب مي¬شود. دادههاي موردنظر با استفاده از يك پرسشنامه كه روايي و پايايي آن مورد تائيد قرارگرفته شده جمعآوريشده است و درنهايت دادههاي 60 پرسشنامه مبناي تحليل قرارگرفته است. اين افراد با استفاده از تكنيك گلوله برفي از بين خبرگان منطقه ويژه اقتصادي بوشهر همچنين براي سنجش رابطه بين سازه¬ها در مدل (بخش ساختاري)، از اعداد معناداري T استفاده گشت و رابطه خطي بين ابعاد متغير پيشبين (متغير مستقل) و متغير ملاك (متغير وابسته) به كمك مدلسازي معادلات ساختاري با نرمافزار Amous موردبررسي قرار گرفت.
آزمون فرضيه اصلي تحقيق نيز نشان داد كه رابطه¬ي معنادار و مستقيم (مثبت) ميان سرريز دانش و توسعه نظام نوآوري منطقهاي وجود داشته كه بيانگر تأثير معنادار اين رابطه متقابل در مناطق يادگيرنده دارد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/04/26
-
عنوان به انگليسي
Investigating the interaction of knowledge spillover and development of regional innovation system in learning regions: The Case of Bushehr Special Economic Zone
-
تاريخ بهره برداري
1/14/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
علي برزگر
-
چكيده به لاتين
Abstract
Today, there is a widespread agreement in the scientific literature in terms of the significant effect of knowledge, learning and innovation on the global and knowledge-oriented economy. The regional innovation system examines the concept of regional development processes based on geographic innovation and it is rooted in the national innovation system, which goes beyond linear approaches to technology advancement. Moreover, knowledge spillover is an intellectual advantage that is obtained through the exchange of information for which no direct reward is given to the knowledge producer or the reward is less than the value of the produced knowledge.
Increased attention to factors in regional competitiveness stimuli in the fields of political science, economic geography and business economics has led to the emergence of concepts like learning region that emphasize the processes and dynamics of localization of innovation processes within the region.
This concept, which seeks to develop the general concept of learning in the environment, is known as a large city on a small scale and part of a territory or transnational land on a large scale.
This research is an attempt to investigate the interaction of knowledge spillover and the development of a regional innovation system in learning regions.This study is an applied research in terms of purpose. The data were collected using a questionnaire that its validity and reliability were confirmed and finally 60 questionnaires were analyzed. These subjects were selected using snowball technique among the experts from the special economic zone of Bushehr. Moreover, the T-numbers were used to measure the relationship between the structures in the model (structural section) and the linear relationship between the dimensions of the predictive variable (independent variable) and the criterion variable (Dependent variable) by structural equation modeling with Amous software.
The main hypothesis of the research showed that there was a significant and direct relation between knowledge spillover and development of regional innovation system, which shows the significant effect of this interaction on learning regions.
-
لينک به اين مدرک :