-
شماره ركورد
20917
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۲۰۹۱۷
-
پديد آورنده
ابراهيم رحماني
-
عنوان
بررسي تجربي امواج آنتروپي در جريان شتابدار
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
هوافضا
-
سال تحصيل
۱۳۹۵
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۸/۲/۲۹
-
استاد راهنما
دكتر سيد مصطفي حسينعلي پور
-
دانشكده
مكانيك
-
چكيده
از موضوعات مهم مرتبط با فرآيند احتراق، شناخت سازوكارهاي مؤثر بر وقوع ناپايداري در آن است. ازجمله عوامل مولد ناپايداريهاي احتراق، صداي احتراق است.در سالهاي اخير صداي احتراق در موتورهاي هوايي از اهميت بيشتري برخوردار شده است؛ كه شامل صداي مستقيم و غيرمستقيم است. صداي مستقيم به دليل فرايند احتراق ناپايا است. صداي غيرمستقيم كه به آن صداي آنتروپي هم ميگويند، ناشي از شتاب گرفتن امواج آنتروپي در نازل محفظه احتراق يا توريبن است. بخشي از صداي آنتروپي از نازل عبور كرده و بخشي ديگر به سمت شعله انعكاس مييابد. موضوعي كه درباره موج آنتروپي در ادبيات موضوع محل اختلاف است، رسيدن يا عدم رسيدن موج آنتروپي به نازل پاييندست محفظه احتراق است. مطالعات اندك انجامشده در اين حوزه، ناقص و در برخي موارد با يكديگر متناقض هستند.
هدف از پژوهش حاضر، بررسي اضمحلال و پراكندگي موج آنتروپي در جريان شتابدار است. براي اين منظور دستگاه مولد موج آنتروپي ساخته شد. هوا از طريق كمپرسور وارد روتامتر شده و پس از آن به ترتيب وارد محفظه آرامش، مستقيم كننده جريان، شبكه توري و لوله توسعهيافته هيدروديناميكي ميشود. جريان از گرمكن عبور كرده و پالس حرارتي به جريان اعمالشده و موج آنتروپي توليد ميشود. موج توليدشده در نازل محفظه احتراق شتابدار شده و صداي آنتروپي توليد ميشود.همچنين، دادهبرداري دما و فشار به ترتيب با ترموكوپل هاي بسيار سريع و سنسور فشار صورت گرفت.
تأثير پارامتر هاي عدد رينولدز، شدت آشفتگي و سطح مقطع خروجي بر روي موج آنتروپي بررسي شد. در حالتي كه كمترين عدد رينولدز، بيشترين شدت آشفتگي و كمترين سطح مقطع بود، اضمحلال و پراكندگي موج آنتروپي بيشتربود.با اندازهگيري نوسانات فشار مشخص شد كه حتي در سرعتهاي زير صوت همصداي غيرمستقيم وجود دارد. اين صداي غيرمستقيم قابلچشمپوشي نيست و ميتواند باعث ناپايداري شعله شود. همچنين صداي غيرمستقيم خروجي از نازل هم قابلتوجه است كه ميتواند اثرات نامطلوب زيستمحيطي داشته باشد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/04/16
-
عنوان به انگليسي
An experimental study of entropy waves in accelerated flow
-
تاريخ بهره برداري
5/19/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
ابراهيم رحماني
-
چكيده به لاتين
One of the important topics related to combustion process is finding of mechanism that produce instabilities in it. Combustion noise is one of the most important factors in combustion instability. In recent years, combustion noise has become more important in aero-engines. It involves both direct noise and indirect noise. The direct noise is due to the unsteady combustion process. The indirect noise, which is called entropy noise, is due to the acceleration of the entropy waves through the nozzle of the combustion chamber or turbine stators. A portion of the entropy noise passes through the nozzle and the other part is reflected towards the flame. The subject on the entropy wave in literature is the subject of dispute, the arrival or not of the entropy wave reaches the nozzle downstream of the combustion chamber. The few studies carried out in this area are incomplete and in some cases contradictory.
The main aim of present study is investigation of the dissipation and dispersion of the entropy wave in the acceleration flow. The air enters into the rotameter through the compressor and then passes the settling chamber, the flow straightener, the wires net and the expanded hydrodynamic entrance length. The flow is passed from the heater and the heat pulse is produced and the entropy wave is generated. The produced wave will be accelerated in the nozzle of the combustion chamber and the entropy noise will be generated. Also, temperature and pressure data acquisition were carried out with the very fast thermocouples and pressure sensors, respectively.
The effect of Reynolds number, turbulent intensity, and output cross-sectional area was investigated on the entropy wave. The results show that the more dissipation and dispersion of the entropy wave was observed when the Reynolds number and output cross-sectional have their minimum values and turbulent intensity was in highest level. The measurement of pressure fluctuations shows that there is indirect noise at subsonic. This indirect noise is not negligible and can cause flame instability. Moreover, the indirect noise of the nozzle is significant which can cause major environmental impacts.
-
لينک به اين مدرک :