-
شماره ركورد
21074
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۲۱۰۷۴
-
پديد آورنده
ميثم مرادي مديريان
-
عنوان
زمانبندي مجدد حركت قطارها در صورت اختلال ناشي از خرابي لكوموتيو
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
حمل و نقل ريلي
-
سال تحصيل
۱۳۹۴
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۸/۰۱/۲۷
-
استاد راهنما
دكتر مسعود يقيني
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
چكيده
حوادث و اختلالات پيش بيني نشده در شبكههاي ريلي موجب افزايش زمان تاخير قطارها و كاهش ظرفيت بالقوه مسير ميشود. مديريت اختلال در راه آهن، شامل مجموعه روشهايي است كه جهت مديريت رخدادهاي پيش بيني نشده و كاهش انحراف از برنامه زمانبندي اوليه، اتخاذ ميگردد. در اين پژوهش، مسدودي موقتي بلاكهاي شبكه ريلي در اثر خرابي لكوموتيو به عنوان يك اختلال در برنامه حركت قطارها در نظر گرفته شده است كه اين اختلال يكي از عمده رخدادهايي است كه در بخش مسافري شبكه ريلي جمهوري اسلامي ايران اتفاق ميافتد. در اين پايان نامه، به منظور كمينهكردن انحراف قطارها از برنامه زمانبندي اوليه با در نظر گرفتن استراتژي مقابله با تاخير و تغيير ترتيب حركت قطارها و با توجه به محدوديت¬هاي موجود در راه¬آهن ج.ا.ا. از جمله محدوديتهاي زمان سير در بلاك، سبقت و تلاقي قطارها، توقف¬هاي موردنياز در ايستگاه، اشغال بلاك و محدوديت¬هاي مربوط به تعيين و تخصيص لكوموتيو امدادي به قطار مختل شده، يك مدل رياضي عدد صحيح مختلط توسعه داده شده است. تخصيص لكوموتيو، تعيين زمانهاي اعزام قطارها و لكوموتيو از ايستگاه و زمان رسيدن قطارها و لكوموتيو به ايستگاه از جمله تصميماتي هستند كه در اين مدل اتخاذ ميشوند. براي مطالعه موردي محور تهران – مشهد كه داراي 50 ايستگاه و شامل 32 قطار مسافري رفت و 32 قطار مسافري برگشت ميباشد، در بازه زماني 24 ساعته انتخاب شده است. نتايج به دست آمده از مدل با نتايج حاصل از زمان اجرايي مقايسه شده است و مدل ارائه شده قادر به كاهش تاخيرات از 634 دقيقه به 169 دقيقه در مدت زمان 8 ثانيه بوده است. مدل با استفاده از زبان مدلنويسي GAMS و حل كنندهي CPLEX حل شده شده است.
كلمات كليدي: زمانبندي مجدد حركت قطار، خرابي لكوموتيو، مسدودي بلاك، تاخير
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/07/02
-
عنوان به انگليسي
Train Re-schedule During Locomotive Disruption
-
تاريخ بهره برداري
4/16/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
ميثم مرادي مديريان
-
چكيده به لاتين
Abstract
The unpredicted events and disturbances in the railway networks may simultaneously increase the delay time of trains and decrease the potential capacity of routes. The conflict management is defined as the approaches that will be adopted for managing the unpredicted events and decreasing the deviations from the base timetable. In this study the temporary obstruction of railway tracks as a reason of locomotive disorder is defined as a disturbance in train timetable which is known as the most possible event in Islamic Republic Iran Railway. In this dissertation, an MIP model is developed in the light of some constraints to minimize the deviations from the base timetable considering delay strategies and train reordering. The binary locomotive allocation, continuous departure time and arrival time of locomotives and trains are considered as the decision variables. As a case study, The Tehran-Mashhad railway is explored in 24 hours using the proposed approach. This direction consists of 50 stations and 64 trains. The obtained results are compared with the existing schedule and deduced that the delay time is decreased from 634 minutes to 169 minutes. The running time of model is also reduced to 8 seconds which aids practitioners to proceed more quickly. The model is solved by GAMS 24.1.2.
Key Words: Train Rescheduling, Locomotive Disruption, Blocked Track, Delays.
-
لينک به اين مدرک :