-
شماره ركورد
21276
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21276
-
پديد آورنده
صادق كاوياني
-
عنوان
بررسي آزمايشگاهي و عددي انتشار يون كلر در تراورسهاي بتني در نواحي كويري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خط و سازه هاي ريلي
-
سال تحصيل
1395
-
تاريخ دفاع
1398/4/24
-
استاد راهنما
دكتر مرتضي اسماعيلي
-
استاد مشاور
دكتر محسن تدين
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
قريب به 600 كيلومتر از خطوط ريلي كشور در نواحي ماس هگير كويري قرار گرفته است. از جمله مشكلات
روسازي خطوط ريلي در اين نواحي خوردگي ريل، ادوات ريل نظي ر پي چ اتصال و پابند و نيز ترك خوردگي و
شكست زودهنگام تراورسهاي بتني در اين مناطق است. بررس يهاي انجام شده نشان دهند هي نفوذ يون كلريد
حاضر در خاك كويري در حضور رطوبت به تراورس بتني است كه اين موضوع منجر به زن گزدگي تاندون و در
نهايت شكست تراورس بتن ي ميگردد. در اين تحقيق، انتشار يون كلريد در بت ن، مورد بررسي ميداني و
آزمايشگاهي قرار گرفته و بر اساس آن م دلي براي پي شبيني آغاز خوردگي و انتشار يون كلر ارائه شده است. براي
اين منظور ، ابتدا با انجام نمونهبرداري از تراور سهاي قطع هي رودشور – شورگز در خط ب م - زاهدان، پروفيل يون
كلريد در تراورس بتني تعيين و مقادير ضريب انتشار و كلريد سطحي محاسبه گرديد. در گام بعد با ساخت
نمون ههاي آزمايشگاهي و انجام آزمايش مغروقساز ي در حوضچهي كلريد طي 90 روز ، ضريب انتشار يون كلريد
در سنين اوليه به دست آمد. همچنين آزمايش ني مپيل خوردگي نيز به منظور تأييد خوردگي و يافتن غلظت كلريد
بحراني انجام شد. در نهايت مدل پي شبيني انتشار يون كلريد بر اساس شرايط نوا حي كويري ايران توسعه داده
شد و بر اساس آن تحليل حساسيت بر روي عوامل مدل شامل غلظت كلريد اوليه، غلظت كلريد سطحي، ضريب
انتشار يون كلريد و پوشش بتني انجام شد و اثر هر يك از اين عوامل بر روي پاس خها بررسي شد. بر اساس مدل
پيش بيني خوردگي، زمان آغاز آن در شرايط حاضر، 8.5 ماه به دست آمد. در تحليل حساسيت نيز، مؤثرترين
متغيرها پوشش بتني و ضريب انتشار مشاهده شد. لذا از نتايج اين مد ل موثرترين راهكار ج هت ارتقاي دوام
تراورس هاي بتني در شرايط كويري ، افزايش پوشش بتني و كاهش ضريب انتشار از طريق اصلاح طرح اختلاط
بتن به دست آمد .
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/08/18
-
عنوان به انگليسي
Numerical and Experimental Assessment of Chloride Diffusion into Concrete Sleepers for Iran Desert Areas
-
تاريخ بهره برداري
7/14/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
صادق كاوياني
-
چكيده به لاتين
Nearby 600 kilometres of Iran railway is located in Iran sand dune desert areas. One of the most important problems of railway pavement in these areas is corrosion of rails, clippers and early stage cracking and deterioration of concrete sleepers as well. Investigations have showed chloride diffusion due to salty desert sand into concrete and eventually chloride corrosion of steel tendons and fracture of prestressed concrete sleepers. In this research, chloride diffusion in concrete has been investigated experimentally and based on its parameters, a diffusion model has been developed. First some concrete sleepers in site was sampled, afterwards diffusion coefficient of each chloride profile was estimated. In the next step, 90 days diffusion coefficient of concrete estimated by making concrete cubic samples that ponded in chloride salt water. Half cell corrosion test also was done in order to prove corrosion in sleepers and also to determine corrosion rate of steel tendons. Finally, based on experiments' estimated parameter a corrosion prediction model was developed and sensitivity analysis was done on initial chloride and surface chloride content and concrete cover and the effect of each parameters was investigated on the final model. The model showed that bar corrosion initiates at 8.5 months after exposure to chloride ion. A sensitivity analysis was run to determine the impact of model variables on corrosion initiation time. Diffusion coefficient and concrete cover had the greatest effect on the time of corrosion. Therefore, the most effective way to improve the durability of concrete sleepers in desert areas was to increase concrete cover and decrease the diffusion coefficient by making modification to concrete design.
-
لينک به اين مدرک :