-
شماره ركورد
21334
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21334
-
پديد آورنده
صادق يارمحمدي سطري
-
عنوان
طراحي سيستم تعليق بر مبناي پلتفرم مشترك براي يك خانواده محصول
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
خودرو
-
سال تحصيل
1392
-
تاريخ دفاع
1398/07/06
-
استاد راهنما
دكتر محمدحسن شجاعي فرد
-
استاد مشاور
دكتر ابوالفضل خلخالي
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
در اين پژوهش هدف بدست¬آوردن الگوريتمي براي طراحي سيستم تعليق، جهت استفاده در خانواده¬ي محصولات در كلاسهاي مختلف خودرو مي¬باشد. اين الگوريتم به¬گونه¬اي طراحي مي¬شود كه پارامترهاي طراحي خانواده محصول با تغيير از يك كلاس خودرو به كلاس ديگر خودرو بيشترين اشتراك را باهم داشته باشند. بدين¬منظور در اين پايان¬نامه، در ابتدا الگوريتمي جهت طراحي پلتفرم خودرو برمبناي روابط رياضي حاكم بر ديناميك خودرو در راستاي عمودي، طولي و عرضي در قالب مدل هندسي سيستم تعليق مك¬فرسون و مدل ارتعاشي 8 درجه آزادي خودرو تعريف مي¬شود. اين الگوريتم پارامترهاي مؤثر در طراحي سيستم تعليق خودرو را در پلتفرم¬هاي مختلف به¬گونه¬اي مورد محاسبه قرار مي¬دهد كه بيشترين اشتراك را باهم داشته باشند. در اين الگوريتم نقاط حساس در طراحي هندسه¬ي سيستم¬تعليق با رويكرد ايجاد بيشترين اشتراك در پلتفرم¬هاي مختلف خودرو تبيين مي¬گردد. در گام بعد، الگوريتم طراحي پلتفرم خودرو اعتبارسنجي مي¬شود؛ بهگونهاي كه صحت داده¬هاي بهدستآمده در الگوريتم بر روي يك مدل كامل از خودرو بررسي شده و پايداري خودرو بر مبناي طراحي ارائه شده مورد بررسي قرار مي¬گيرد. بدين منظور خودروي تندر90 در نرمافزار آدامز به¬صورت كامل شبيهسازي شده و مدل بهدستآمده با داده¬هاي تجربي بهدستآمده از تست¬هاي تجربي خودرو اعتبارسنجي مي¬شود. در ادامه چند خودرو در كلاس¬هاي مختلف مدل¬سازي شده و صحت نتايج بهدستآمده در الگوريتم طراحي برپايه پلتفرم مورد بررسي قرار مي¬گيرد. مقايسه نتايج بدست آمده بيانگر اين است كه استفاده از الگوريتم نوين ارايه شده بر پايه تئوري تحليل خاكستري شتاب¬هاي اعمالي به خودرو را ميزان 50 درصد كاهش مي¬دهد. تعليق طراحي شده داراي ضريب دمپينگ 1072 نيوتن ثانيه بر متر و ضريب سختي فنر جلو 25051 نيوتن بر متر مشترك براي خانواده محصول مي¬باشد. ابعاد هندسي سيستم تعليق مشترك و برابر با 633/0، 367/0 و 395/0 مي¬باشد. در سيستم تعليق طراحي شده ضريب دمپينگ و ضريب سختي فنر عقب مختص هر كلاس خودرو تغيير مي-كند. بدين منظور خودرو Renault Logan ضريب دمپينگ جلو و ضريب سختي فنر عقب برابر با 1593 و 24475 خواهد داشت. مقادير اين ضريب براي خودرو Renault Sandro برابر با 1198 و 24150، خودرو Dacia Duster 1393 و 24925، خودرو Dacia Dokker 1600 و 17558 و خودرو Renault Pickup برابر با 1590 و 27350 مي¬باشد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/09/01
-
عنوان به انگليسي
Design of vehicle suspension based on platform theory for a family of cars
-
تاريخ بهره برداري
9/28/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
صادق يارمحمدي سطري
-
چكيده به لاتين
The primary purpose of this dissertation is to present a novel algorithm for designing a family of variants. This platform base algorithm is utilized for designing suspension system for a family of Renault Logan cars. This algorithm is designed in a way that cars in different classes contain most common parts. Therefore, a novel suspension model is presented based on combining vehicle vibration model and geometry suspension model which is subjected to a random vibration road profile excitation and gray family design algorithm. Hard points of suspensions are designed based on considering commonality between cars in different classes. In the next step, the proposed suspension model is validated based on simulated model of L-90 in ADAMS Car. The multi-body dynamics simulation model is verified by experimental tests. The results achieved by the simulation of the full vehicle in ADAMS/CAR and experimental tests of Renault Logan car, which have been done in one of the major Iranian automakers (SAIPA), demonstrate the accuracy of the novel model. Comparing the results of the family base suspension model and results of ADAMS/CAR simulation indicates the acceleration of the vehicle is reduced about 50 percent. The designed damper has the coefficient of 1072 N.s/m, the stiffness of the front spring has the coefficient of 25051 N/m which are common in the famil of cars. In the designed vehicle, damping coefficient and rear spring stiffness vary between different cars in the family of the vehicles. The Renault Logan has front damping coefficient and rear spring stiffness of 1593 and 24475. These coefficients equal 1198 and 24150 for Renault Sandro, 1393 and 24925 for Dacia Duster, 1600 and 17558 for Dacia Dokker and 1590 and 27350 for Renault Pick up.
-
لينک به اين مدرک :