-
شماره ركورد
21364
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21364
-
پديد آورنده
غزاله شريف
-
عنوان
طراحي خوابگاه دانشجويي دانشگاه مازندران با استفاده از الگوي معماري بومي (نفار) در پيوند با طبيعت
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
آموزشي - فرهنگي
-
سال تحصيل
1396
-
تاريخ دفاع
1398/7/21
-
استاد راهنما
دكتر عباس يزدانفر، دكتر ندا صحراگرد
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
زندگي ماشيني امروزه موجب دوري انسان از طبيعت شده اما انسان همواره از طبيعت تأثير پذيرفته و فطرت انساني داراي گرايشاتي طبيعت گرايانه است. مسالۀ اصلي در وضعيت حال حاضر معماري خوابگاه ها عدم توجه به نيازها و شرايط حاكم بر زندگي ساكنان آن است. اين خوابگاه ها مشكلات بسياري دارند كه درصد قابل توجهي از آنها ريشه در فضاسازي و معماري بناي خوابگاه دارد. دانشجويان ساكن خوابگاه ها براي دستيابي به هدفي والا، از آرامش حضور در خانه و همراهي خانواده چشم پوشيده اند و اين مطلب خود موجب مشكلات روحي و جسمي بسياري براي آنها مي شود. انسان يك گرايش و تمايل ذاتي به طبيعت دارد و از حضور در آن احساس آرامش مي كند. به همين خاطر اين پژوهش با توجه به مشكلات جسمي و روحي دانشجويان دور از خانواده، به طراحي خوابگاه با رويكرد پيوند با طبيعت مي پردازد. از طرفي نگاه مردم مازندران به طبيعت، همواره نگاهي آكنده از احترام بوده، به گونه اي كه هيچ گاه به عرض اندام در برابر آن همت نگماشته، بلكه با همگون سازي ساخته هاي خويش با محيط پيرامون، زيباترين تركيبات ممكن را در دل طبيعت جستجو كرده است كه يكي از اين تركيبات، معماري نفارها مي باشد كه خود را در دل طبيعت جاي داده است.
معماري گذشته ما داراي هويت بوده چرا كه متناسب با فرهنگ، اقليم، كاربران و منطقه طراحي مي شد، كه در آن آرامش و راحتي احساس مي شد ولي امروزه هيچ رنگ و بويي از اين معماري و خطوط در ساختمان ها مشاهده نمي شود. معماري امروز نه تنها انعكاس دهنده فاكتورهاي بومي، محله اي، منطقه اي و اقليمي سايت خود نيست بلكه از پتانسيل هاي فرهنگ اقتصادي نيز بي بهره است. در عصر جديد با شيوع سبك ساخت و ساز بي هويت، كليه ي ساخت و سازها به سمت يكسان شدن پيش رفته است و به علت ناديده انگاشتن كاربران و نيازهاي آنان منجر به بروز مشكلاتي چون كاهش رضايتمندي، از بين رفتن هويت فرهنگي و مكاني، دگرگوني در رفتارهاي اجتماعي افراد شده است. در طراحي بناهاي معاصر شناخت ويژگيهاي معماري بومي مازندران، به عنوان كاربرد فرهنگ جامعه در راستاي شناخت نيازهاي انسان و فرهنگ مردم در تناسب با اقليم امري ضروري به نظر ميرسد. در نتيجه در طراحي معاصر شناخت كافي از ويژگيهاي معماري بومي و توجه به نيازهاي امروزي كاربران ميتواند بر سطح مطلوبيت معماري بيافزايد. به همين خاطر در طراحي اين خوابگاه در مازندران لازم است ابتدا به شناخت ويژگي هاي معماري نفارها، الگوي معماري بومي مازندران، پرداخت و سپس از اين ويژگي ها در طراحي بنايي با هويت استفاده شود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/09/11
-
عنوان به انگليسي
Designing student dormitory of Mazandaran University with using vernacular architecture pattern (nefar) in relation to nature
-
تاريخ بهره برداري
10/12/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
غزاله شريف
-
چكيده به لاتين
In Mazandaran rural areas near the some of Takiyehs and Hosseiniehs , there are some small wooden buildings which are called in different names as Saghanfar, Saghi Nafar, Saghi Napar and Sagha Tallar in local tongue. These buildings are among the noblest architectural buildings of Mazandaran provience that are the result of the combination of religious and local beliefs of people with the local architecture of Mazandaran and are usually built independent and near the Takiyehs. Protecting and revitalizing them makes the protection of social identity and understanding the culture, custom and perspectives of ancestors, in order to understand the classic architecture of Saghanfar, knowing the attitudes of a man of tradition not only towards the architecture in general such as its cosmic aspect but also all its aspects is necessary. In this study with the aim of revitalization of Saghanfars and use of its ancient patterns in contemporary designs of Mazandaran, with the support of library research and field research and with the use of interpretive-historical research method and case study, by dividing indicators to conceptual components such as height, geometry and physical components such as column and porch in two parts of morphology of concepts and analysis of concepts of traditional forms in Saghanfars, the ancient patterns and their concepts in ancient ritual and Islam religious are studied.
The results indicate that ancient patterns have a main and common content that is common among all the people that makes a deep connection with all the people and maintain them. These concepts will emerge in every period and are affected by the specific climatic, geographic conditions and regional myths and with the impact of the subconscious of individuals in the form of different concepts and with a little change
-
لينک به اين مدرک :