-
شماره ركورد
21388
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21388
-
پديد آورنده
حميد محمودخاني
-
عنوان
بهسازي عملكرد موتور ملي با پاشش مستقيم بنزيني دو مرحله اي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
سيستم محركه خودرو
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1398/7/8
-
استاد راهنما
دكتر اميرحسن كاكايي - دكتر مسعود دهمرده
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
هدف از انجام اين پايان نامه بهسازي عملكرد موتور ملي EF7 با پاشش بنزيني مستقيم دو مرحله اي بوده است. از آنجا كه موتور EF7 موتوري پاشش راهگاهي مي باشد لذا در ابتدا مي بايست مدلي پاشش مستقيم براي اين موتور ارائه شود. نرم افزار انتخاب شده براي مدلسازي، نرم افزار كانورج مي باشد.
براي شروع فرآيند مدلسازي به فعاليتها و تحقيقات صورت گرفته پيشين رجوع شد. مهندس مهرداد رئيسي و دكتر علي نصيري طوسي از دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران، مدلي براي پاشش مستقيم سوخت در موتور ملي ارائه كرده اند، مدل ذكر شده مبناي مدلسازي در تحقيق حاضر قرار گرفت.
تمامي حالات ممكن براي جانمايي انژكتور در سرسيلندر موتور ملي مورد بررسي قرار گرفته است. همچنين پس از انجام مدلسازي، زمانبندي پاشش سوخت و زمان جرقه زني مورد مطالعه قرار گرفت و بهترين عملكرد موتور با توجه به جانمايي صورت گرفته، معرفي شده است.
پس از جانمايي انژكتور و بررسي پاشش تك مرحله اي، به مطالعه پيرامون پاشش دو مرحله اي سوخت پرداخته شده است. با توجه به اينكه بهترين زمان براي پاشش تك مرحله اي سوخت، 110- درجه قبل از نقطه مرگ بالا بدست آمده، دو رويكرد مورد بررسي قرار گرفته است. در رويكرد اول، پاشش مرحله اول سوخت در زاويه 110- درجه اتفاق مي افتد و در رويكرد دوم، پاشش مرحله دوم در 110- درجه اتفاق مي افتد.
در حالتي كه اولين پاشش در زاويه 110- درجه قبل از مرگ بالا اتفاق بيفتد، حالات متفاوتي از زمانبندي پاشش سوخت و زمانبندي جرقه زني مورد بررسي قرار گرفت ولي در اين شرايط تركيب مناسبي از هوا و سوخت در زمان جرقه زني در اطراف شمع حاصل نمي شود.
در شرايطي كه دومين پاشش در زاويه 110- درجه قبل از مرگ بالا اتفاق بيفتد، نتايج خروجي نشان دهنده آن است كه پاشش دو مرحله اي سوخت باعث افزايش در فشار درون سيلندر به ميزان 10درصد تا 41درصد نسبت به حالت تك پاششه خواهد شد. نتايج بدست آمده به وضوح كاركرد و اهميت پاشش دو مرحله اي سوخت را نشان مي دهد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/09/18
-
عنوان به انگليسي
development of EF7 engine performance by using two-stage gasoline direct injection
-
تاريخ بهره برداري
12/9/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
حميد محمودخاني
-
چكيده به لاتين
The purpose of this thesis was to improve the performance of the EF7 engine by using a two-stage gasoline direct injection. Since the EF7 engine is a MPFI engine, so a direct injection model must first be provided. The software selected for the modeling is the Converge CFD software.
Previous activities and research have been used to initiate the modeling process. Eng. Mehrdad Raeesi and Dr. Ali Nasiri Toosi from the Faculty of Automotive Engineering of Iran University of Science and Technology have presented a model for gasoline direct injection on EF7 engine.
All possible modes for locating the injector in the over-head engine cylinder have been examined. Also after the modeling, fuel injection timing and ignition timing were studied and the best engine performance with respect to the placement was introduced.
After locating the injector and examining the single-stage injection, a two-stage fuel injection study has been carried out. Given that the best time for single-stage fuel injection is -110 degree bTDC firing, two approaches have been investigated. In the first approach, the first stage spraying occurs at -110 and in the second approach, the second stage spraying occurs at -110.
In the case of the first spraying at -110 bTDC firing, different scenarios of fuel injection timing and ignition timing were investigated, but in these conditions we don’t have a good mix of air and fuel at ignition time.
When the second spraying occurs at -110 bTDC firing, the output results indicate that the two-stage fuel injection will increase the pressure within the cylinder by 10% to 41% over the single-spray mode. The results clearly show the importance of two-stage fuel injection.
-
كليدواژه هاي فارسي
موتور پاشش مستقيم , موتور ملي , جانمايي انژكتور , پاشش دو مرحله اي , آلايندگي
-
كليدواژه هاي لاتين
DI engine , EF7 engine , injector locating , two-stage injection , pollution
-
لينک به اين مدرک :