-
شماره ركورد
21489
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21489
-
پديد آورنده
محمود دهقاني ساماني
-
عنوان
ارزيابي كارآمدي مدل هاي فنر ميراگر در تخمين ارتعاشات خطوط مترو با اندازه گيري ميداني
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خطوط راه آهن
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1398/4/25
-
استاد راهنما
دكتر سيدجواد ميرمحمد صادقي
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
پيشرفت روزافزون كلان شهرها و نياز به حمل ونقل عمومي منجر به توسعه راهكارهاي نوين در اين زمينه شده است. استفاده از مترو ها به عنوان يك راه حل نسبتا جديد جهت حل معضل ترافيك و پاسخي به نياز حمل و نقل عمومي اگرچه رافع موارد مذكور بوده وليكن اثرات زيست محيطي جانبي را نيز به همراه داشته است. از مهمترين اثرات زيست محيطي مي توان به پديده ارتعاشات ريلي اشاره كرد. اين پديده در خطوط زيرزميني داراي پيچيدگي هاي منحصر به فردي درتبيين و تدقيق مي باشد. توسعه خطوط مترو و نياز به تخمين ارتعاشات خطوط زيرزميني در مراحل ابتدايي طراحي خط منجر به توسعه مدل هاي تخمين ارتعاشات ريلي شده است.
در اين پژوهش رويكرد جديدي جهت تخمين ارتعاشات خطوط ريلي با استفاده از روش جرم-فنر-ميراگر توسعه داده شده است. مدل توسعه داده شده مبتني بر اين رويكرد با اندازه گيري هاي ميداني در دو سايت حدفاصل ايستگاه W3 تا X3 خط 3 متروي تهران و حدفاصل ايستگاه زند تا ايستگاه وكيل خط 1 متروي شيراز مورد اعتبار سنجي قرار گرفته و جهت تدقيق بيشتر كارآمدي مدل در تخمين ارتعاشات با استفاده از دو مدل معتبر موجود نيز مدل توسعه داده شده مورد ارزيابي قرار گرفت. نتايج حاصله از بررسي كارآمدي مدل در بخش دقت مدل نشانگر دقت خوب مدل در تخمين ارتعاشات مي باشد. با توجه به اين نكته كه سهولت استفاده از اين روش خود به تنهايي يكي از مزيت هاي قابل اعتناي اين مدل مي باشد به طوري كه مدت زمان پاسخگويي مدل درحد ثانيه مي باشد. لذا روش اتخاذ شده روشي كارآمد درتخمين ارتعاشات ريلي در خطوط زيرزميني است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/10/02
-
عنوان به انگليسي
Efficiency Evaluation of Spring Damper Models in Estimating Metro Vibrations by Field Measurement
-
تاريخ بهره برداري
7/16/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محمود دهقاني ساماني
-
چكيده به لاتين
The increasing growth of metropolises and the need for public transportation have led to the development of new solutions in this regard. The use of metro as a relatively new solution to resolution traffic congestion and responding to public transport needs, while addressing these issues, has also led to environmental impacts. One of the most important environmental impacts is the vibration phenomenon. This phenomenon in the underground lines has a unique complexity in the explanation. The development of subway lines and the need to estimate the vibrations of underground lines in the early stages of the design of the line has led to the development of vibration prediction models.
In this research, a new approach has been developed to estimate the vibrations of railroads using the Mass-Spring-dashpot method. The developed model based on this approach has been validated with field measurements at various sites, and the developed model was explained to evaluate the efficiency of the model in estimating vibrations using two valid models. The results give the model a precision of 8 dB. Considering that the ease of using this method alone is one of the advantages of this model, so that the time required to estimating of the model is in seconds. Therefore, the adopted method is an efficient method in this field of railway vibrations in underground lines.
-
لينک به اين مدرک :