-
شماره ركورد
21494
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21494
-
پديد آورنده
فاطمه سادات سجاديان جاغرق
-
عنوان
طراحي نقشه استراتژي با استفاده از روش كارت امتياز متوازن و تكنيك ديمتل در يك شركت حمل و نقل ريلي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
حمل و نقل ريلي
-
سال تحصيل
1395
-
تاريخ دفاع
1398/4/29
-
استاد راهنما
دكتر حميدرضا احدي
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
هدف از تحقيق حاضر، طراحي نقشه استراتژي براي يك شركت فعال در صنعت حمل و نقل ريلي با استفاده از تكنيك ديمتل ميباشد. به همين منظور شركت " تركيب حمل و نقل" به عنوان مطالعه موردي، بررسي شده است. نقشه استراتژي يك نمودار تصويري است كه در مدل كارت امتياز متوازن معرفي شده و جهت نمايش اهداف استراتژيك و روابط علت و معلولي ميان آنها در يك سازمان بكار ميرود.
بدين منظور ابتدا محيط داخلي و خارجي شركت مورد بررسي قرار گرفته است تا جهت گيري و نوع اهدافي كه شركت بايد اتخاذ نمايد، مشخص گرديدند. در اين تحقيق به دليل غير قابل پيش بيني بودن محيط خارجي از تكنيك سناريو نويسي جهت پيش بيني روند آينده كسب و كار استفاده شده است. سپس با توجه به چهار منظر معرفي شده در كارت امتياز متوازن (مالي، مشتري، فرآيندهاي داخلي و يادگيري و رشد) و نظرات كارشناسان اهداف شركت در هر منظر مشخص گرديده است. در ادامه اقدامات استراتژيكي كه شركت مبتي بر هر سناريو بايد اتخاذ نمايد، تشريح شده است. در گام بعد نيز شاخصهاي سنجش هر يك از اهداف تبيين شده اند.
در نهايت جهت شناسايي روابط علت و معلولي ميان اهدف، تكنيك ديمتل استفاده شده است.
با استفاده از اين تكنيك و با مشخص نمودن مقدار آستانه قويترين روابط بين اهداف شناسايي شده و نهايتا نقشه استراتژي "شركت تركيب حمل و نقل" با نمايش اهداف و روابط علي ميان آنها تدوين گرديده است. با استفاده از تكنيك ديمتل اهداف مهمتر و داراي بيشترين تاثير گذاري بر فعاليتهاي شركت شناسايي شدند. اين اهداف عبارتند از: ايجاد شبكه با ساير شركتهاي همكار، توسعه ناوگان و تجهيزات ، آموزش و هماهنگ سازي كاركنان با سازمان. سپس تاثير پذير ترين اهداف يا به عبارتي اهداف تاخيري كه مديران با تدوين شاخصهاي مناسب براي اين اهداف ميتوانند از وضعيت نهايي شركت آگاهي يابند، شناسايي شدند. اين اهداف عبارتند از: حفظ و رشد همكاري با مشتريان، انتخاب و جذب مشتريان و ايجاد روابط پايدار با تامين كنندگان.
الگوي پيشنهادي در اين تحقيق براي بسياري از شركتهاي فعال در صنعت حمل و نقل ريلي بار قابل استفاده است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/10/09
-
عنوان به انگليسي
Designing a strategy map using Balanced Scorecard method and DEMETL techniques; Case Study in a rail transport company
-
تاريخ بهره برداري
7/20/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
فاطمه سادات سجاديان جاغرق
-
چكيده به لاتين
The purpose of this research is to develop a strategy map for a railway transport company using DEMATEL technique. The case study company is a railway freight company which is named “Tarkib Haml-o-Naghl company ".
The strategy map is a visual diagram that is introduced in balanced scorecard model to illustrate the strategic goals and causal relationships among them in an organization.
For this purpose, first internal and external environment of the company has been studied in order to determine the orientation and type of objectives that the company should adopt. In this research, due to unpredictability of external environment, scenario planning has been used to predict future trend of business environment. These scenarios can also be used by other rail freight companies. With regard to four perspectives of balanced scorecard (financial, customer, internal processes and learning and growth) and expert’s opinions, the objectives of company in each perspective have been identified. The strategic actions based on each scenario that the company has to take is described. In next step and indicators for measuring each of the objectives is explained.
Finally, in order to identify causal relationships between objectives DEMATEL technique has been used. Based on DEMATEL technique, by identifying the threshold value, the strongest relationships between objectives have been identified, and finally strategy map of “Tarkib Haml-o-Naghl company " has been designed by showing objectives and causal relationships among them. By utilizing DEMATEL Techniques, objectives that have most impact on the company's activities are identified. These objectives are as follows: developing network with other partner companies, fleet and equipment development, staff training and coordination with the organization.
Similary, the most impressed goals, or, in other words delays objectives have been identified. Managers will be able to find out about the company's final status by developing appropriate indicators for these objectives. These objectives are as follows: maintaining and increasing cooperation with customers, selecting and attracting customers, and establishing stable relationships with suppliers.
The proposed model in this research can also be used to design a strategy map for other companies in the rail transport industry.
-
كليدواژه هاي فارسي
طراحي نقشه استراتژي با استفاده از روش كارت امتياز متوازن و تكنيك ديمتل در يك شركت حمل و نقل ريلي
-
كليدواژه هاي لاتين
Designing a strategy map using Balanced Scorecard method and DEMETL techniques; Case Study in a rail transport company
-
لينک به اين مدرک :