-
شماره ركورد
21531
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21531
-
پديد آورنده
بهاره بختي
-
عنوان
اثر دوربينهاي كنترل سرعت در كاهش تصادفات معابر بزرگراهي به روش مطالعه قبل و بعد (مطالعه موردي : مشهد مقدس(
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
حمل و نقل
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1398/07/30
-
استاد راهنما
دكتر علي توكلي كاشاني
-
استاد مشاور
دكتر ابوالفضل محمدزاده مقدم
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
به منظور كنترل سرعت غير مجاز و كاهش ميزان تصادفات و تلفات، متناسب با نقش معابر راهكارهاي مختلفي تاكنون ارائه و مورد بررسي قرار گرفتهاند. استفاده از دوربينهاي كنترل سرعت از جمله اين راهكارهاست كه براي راهها با نقش بزرگراهي پيشنهاد گرديده است. به گونهاي كه استفاده از آنها نشان داده كه بكارگيري آنها ميتواند سرعت خودرو و همچنين تصادفات جادهاي را به شكل محسوس و قابل توجهي در نزديكي مكانهاي نصب دوربينهاي كنترل سرعت كاهش دهد. در اين پاياننامه بزرگراههاي داخلي شهر مشهد به منظور يافتن اثر ايمني دوربينهاي كنترل سرعت مورد مطالعه قبل-بعد قرار گرفتند. در ابتدا از سادهترين روش مطالعه قبل-بعد يعني روش ساده به منظور ارزيابي ايمني استفاده گرديد كه اين روش بيشترين كاهش را براي تصادفات كاربران غير آسيبپذير نشان داد. در مرحله بعد با استفاده از الگوريتم روش بيز تجربي به محاسبه اثر ايمني دوربينها پرداخته شد. در اين روش نيز بيشترين كارايي براي دوربينها در زمينه تصادفات كاربران غير آسيبپذير مشخص گرديد كه اين مقدار به لحاظ آماري معنادار ميباشد. سپس روش بيزين كامل براي ارزيابي اين دوربينها به كار گرفته شد. به منظور بكارگيري اين روش در ابتدا ميبايست تابع عملكرد ايمني براي گروههاي مختلف تصادفات تخمين زده شود. ابتدا فرض گرديد كه فراواني تصادفات از توزيع پواسون و ناهمگوني مشاهده نشده بين سايتها از توزيع گاما با پارامتر بيشپراكندگي ثابت پيروي ميكند و تابع عملكرد ايمني براي اين حالت تخمين زده شد. سپس با بكارگيري الگوريتم روش بيزين كامل اثر ايمني دوربينها محاسبه و مشخص گرديد كه بيشترين كاهش در اين روش مربوط به فراواني تصادفات كاربران غير آسيبپذير است. در مراحل بعد به ترتيب با در نظر گرفتن توزيع پواسون-لگ نرمال با واريانس ثابت، پواسون-گاما با پارامتر بيشپراكندگي متغير و پواسون-لگ نرمال با واريانس متغير براي فراواني تصادفات، توابع عملكرد ايمني مشخص و الگوريتم بيزين كامل استفاده گرديد. در نهايت با استفاده از شاخص DIC نيكويي برازش مدلهاي روش بيزين كامل مورد ارزيابي قرار گرفت كه با توجه به اين شاخص مشخص گرديد به ترتيب مدلهاي پواسون-گاما با پارامتر بيشپراكندگي ثابت و پواسون-گاما با پارامتر بيش پراكندگي متغير نسبت به مدلهاي پواسون-لگ نرمال عملكرد بهتري دارند. در نهايت نتايج ارزيابي ايمني دوربينهاي كنترل سرعت به ترتيب مقدار %02/26، %18/44 و %14/34 كاهش در تعداد تصادفات آسيبپذير، غير آسيبپذير و تصادفات كل را مشخص نمود.
واژههاي كليدي: ارزيابي ايمني، دوربين كنترل سرعت بزرگراهي، كاربران آسيبپذير و غير آسيبپذير، مطالعه قبل-بعد، روش بيز تجربي و بيزين كامل.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/10/17
-
عنوان به انگليسي
Evaluation of speed cameras in reducing highways related crashes using before and after study (Case study: Mashhad)
-
تاريخ بهره برداري
10/21/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
بهاره بختي
-
چكيده به لاتين
To control speeding and reducing crashes and fatalities regarding road function, different approaches were proposed already. Speed cameras are one of these approaches that were suggested for highways. Employing these cameras revealed their effectiveness in reducing speed and road crashes near speed cameras locations. In this study Mashhad highways speed cameras were evaluated by adopting before and after study . At first Naïve method was employed to evaluate these cameras. The results revealed the most reduction for invulnerable crashes. In next step we used Empirical bayes method for this porpuse. Results showed the most statistical significant reduction for invulnerable crashes. Then full bayes method was adopted for evaluation process. In this case , the assumption was that accident within sites are poisson and unobserved heterogeneity across sites is gamma distributed and the safety performance function was estimated for this case. Then employing full bayes algorithm showed the most reduction for invulnerable road user crashes. In next steps we used poisson-lognormal with fixed variance, poisson-gamma with varying overdispersion parameter and poisson-lonormal with varying variance models. Using DIC measure showed that poisson-gamma models with fixed and varying overdispersion parameter outperform poisson-lognormal models. The final results revealed 26/02%, 44/18% and 34/14% reduction respectively in vulnerable, invulnerable and total crashes.
Keywords: Safety evaluation, highway speed cameras, vulnerable and invulnerable road users, before and after study, Empirical bayes and full bayes method.
-
لينک به اين مدرک :