-
شماره ركورد
21683
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21683
-
پديد آورنده
امير درجزيني
-
عنوان
بهبود الگوي موربسازي شيار در موتورهاي القايي توان پايين و مدلسازي آن
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
الكترونيك قدرت و ماشينهاي الكتريكي
-
تاريخ دفاع
1398/10/23
-
استاد راهنما
دكتر ابوالفضل واحدي
-
دانشكده
برق
-
چكيده
در اين پاياننامه، موربسازي شيارها و نحوه بهبود الگوي موربسازي در موتورالقايي مورد مطالعه قرار گرفته است. نخست يك موتورالقايي توسط مدل اجزاي محدود مدلسازي ميشود. در ادامه قابليتها و دقت مدلسازي اين موتور مورد ارزيابي قرار گرفته و اعتبار سنجي خواهد شد. از آنجا كه پيادهسازي موربسازي در مدل دوبعدي قابل انجام نيست از مدل سهبعدي براي بررسي موربسازي شيارهاي روتور استفاده شده است.
تأثير بكارگيري موربسازي شيارها در روتور، بكارگيري زواياي موربسازي متفاوت و همچنين تاثير جابهجايي نسبي روتور بر عملكرد موتور به ويژه گشتاور و تلفات آن مورد مطالعه قرار گرفتهاند. روش پيشنهادي جابهجايي نسبي روتور كه در اين پاياننامه ارائه شده، بدون نياز به موربسازي، ريپل گشتاور را تا حد قابل قبولي كاهش داده و برخي مشخصههاي ديگر موتور را نيز بهبود ميبخشد. اين روش در موتورهاي كوچك و بزرگ به سادگي قابل اجراست، در حالي كه موربسازي شيارهاي روتور در موتورهاي بزرگ بسيار دشوار و در نتيجه غيرمتداول است. به دنبال اين ايده، الگوريتم محاسبه ميزان جابهجايي روتورها نيز ارائه شده و مدلسازي اجزاي محدود اعتبار آن را تأييد ميكند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/11/11
-
عنوان به انگليسي
Modeling and Improvement of slot skewing patterns in low power induction motors
-
تاريخ بهره برداري
1/12/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
امير درجزيني
-
چكيده به لاتين
In this thesis, skewing slots and how to improve skewing patterns in induction motors are studied. First, an induction motor is modeled by the finite element model. Then the capabilities and accuracy of modeling of this machine will be evaluated and validated. Since the skewing implementation is not possible in the 2D model, the 3D model has been used to investigate the skewing of rotor slots. The effects of skewing slots on the rotor, application of different skew angles, and the effect of relative rotor displacement on motor performance, especially torque and its losses, have been studied. Rotor's relative shifting, which proposed in this thesis, reduces the torque ripple by acceptable value and improves some other motor Characteristics without need to skewing. This technique is applicable in small and large motors easily. While skewing is difficult in large size motors, and so is unusual. After introducing this method, the algorithm for calculating the shifting value is presented and verified by finite elements model.
-
لينک به اين مدرک :