-
شماره ركورد
21684
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21684
-
پديد آورنده
ميلاد شيرواني
-
عنوان
ارزيابي پهنه اطراف ايستگاه هاي شبكه ريلي برون شهري بر اساس رويكرد TOD
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خطوط راه آهن
-
سال تحصيل
1396-97
-
تاريخ دفاع
1398/11/07
-
استاد راهنما
دكتر سيد مسعود نصر آزاداني
-
استاد مشاور
دكتر ملودي خادم ثامني - دكتر مهتا ميرمقتدايي
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
توسعه حمل و نقل محور ) TOD ( يك الگوي جامع توسعهاي است كه بر اساس استفاده از سامانه
هاي حمل و نقل همگاني و تاثيرات آن در توسعه و اهداف دراز مدت شهرسازي حمل و نقل محور
پايهگذاري ميشود. بطور كلي TOD به مركزيت و پيرامون ايستگاههاي راهآهن، مترو و يا اتوبوس،
در محدودهاي با مسافت قابل پيادهروي و با كاربريهاي گوناگون اعم از مسكوني، اداري، تجاري،
فرهنگي، تفريحي، خدماتي و فضاهاي سبز طراحي ميگردد. تاكيد بر اصل پياده محور بودن TOD
وابستگي كمتر به استفاده از خودروهاي شخصي موجب ايمني بيشتر در معابر، توليد كمتر گازهاي
گلخانهاي و آلايندههاي هوا، كاهش هزينههاي ساخت و ساز و گسترش شهرهاي سالم ميشود.
اين پژوهش حول ايستگاههاي راهآهن مراكز استانهايي ميباشد كه در درون شهر قرار دارند.
از اين رو هدف از اين پژوهش رتبهبندي ايستگاههاي مورد مطالعه بر اساس رويكرد توسعه حمل
و نقل محور (TOD) بوده و ضمنا در پايان براي ايستگاههاي راهآهن راهكارهايي براي بهبود وضع
موجود ارائه شده است.
شاخصهاي مورد مطالعه بر اساس استانداردها و آييننامههاي مختلف انتخاب شده و سپس
با استفاده از نظرات خبرگان و روش بهترين-بدترين، وزندهي شدهاند. با استفاده از سيستم
اطلاعات جغرافيايي (GIS) و نرمافزار ArcGIS اطلاعات مربوطه در حوزه TOD از ايستگاهها
استخراج شده و پس از تخصيص اوزان به شاخصها به روش نامبرده، بايكديگر مقايسه شده و
ايستگاههاي راهآهن تهران و مشهد و قم به ترتيب رتبههاي اول تا سوم را كسب نمودند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/11/13
-
عنوان به انگليسي
Evaluation of the area around suburban railway network stations based on TOD Approach
-
تاريخ بهره برداري
1/26/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
ميلاد شيرواني
-
چكيده به لاتين
Transit Oriented Development (TOD) is a comprehensive developmental pattern which is Based on using of Public Transport and its effect on long-term development of transit oriented urbanization. Generally, TOD refers to the centrality and surrounding of the railway, subway or bus stations within walkable distances and with a variety of uses, including residential, office, commercial, cultural, recreational, service and green spaces. Emphasis on walk oriented principle of TOD and less dependence of using private cars causes more safety on the passageways, less greenhouse gas emissions, reduce construction costs and expanding healthy cities.
This research is based on railway stations in which staions are located within the city. The goal of this research is ranking of studied stations based on TOD. Along side with this research, the solutions for improving current situation have been presented in the end.
Studied indicators has been selected based on standards and different regulations and then have been weighted by the comments of experienced professors and best-worst method. Using the Geographic Information System (GIS) and ArcGIS software, information in TOD domain from stations has been derived and after the allocation of weights to indicators by the aforementioned method. The conducted comparison shows that Tehran, Mashad and Qom railway stations earn first to the third rank respectively.
-
لينک به اين مدرک :