-
شماره ركورد
21964
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21964
-
پديد آورنده
محمد عرفان آزادي ستان
-
عنوان
ارائه چارچوب طراحي بازي جدي با هدف ارتقاي قابليت فناورانه افراد در سازمان
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت تكنولوژي - نوآوري تكنولوژي
-
تاريخ دفاع
1398/8/27
-
استاد راهنما
دكتر هادي صاحبي
-
دانشكده
مهندسي پيشرفت
-
چكيده
صنعت بازي ها و به ويژه بازيهاي جدي- كه اهداف جدي از قبيل آموزش و شبيه سازي موضوعات واقعي را دنبال مي كنند- در دهههاي اخير جايگاه ويژهاي در صنعت آموزش جهان داشتهاند. آموزشهاي شغلي و توانمندسازي و ارتقاي شايستگي كاركنان ازجمله چالشهاي جدي پيش روي سازمانها ميباشد. با اين حال استفاده از اين روش در جهت آموزش هاي سازماني، شناخت اصول و مؤلفه هاي موثر بر طراحي و اثرگذاري آن را مي طلبد. پژوهش حاضر تلاش كرده مجموعه عوامل، اصول و مراحل موثر در طراحي يك بازي جدي با هدف ارتقاي شايستگي فناورانه افراد در سازمان را با رويكردي جامع و متمركز ارائه نمايد.
اين پژوهش با رويكرد كيفي و به روش مرور سيستماتيك بر روي مطالعات مرتبط با موضوع بازيهاي جدي و شايستگي فناورانه صورت گرفته است. در اين پژوهش از روش مرور سيستماتيك جهت ترجمه، مقايسه، خلاصه سازي و يكپارچه سازي عوامل و ابعاد مختلف استفاده شده است كه عمدتا از مطالعات كيفي ديگر با موضوع مرتبط و مشابه استخراج شده اند. در اين پژوهش تلاش شده بعد از بررسي بيش از 80 مطالعه با واژگان كليدي مرتبط با موضوع تحقيق و انتخاب حدود 15 مطالعه، ابتدا تعداد بيش از 280 كد باز مرتبط با موضوع شناسايي و با تحليل مفهومي، كدها در قالب ابعاد موضوعي دسته بندي گرديد.
با گردآوري داده ها از طريق اجراي مراحل روش مرور سيستماتيك متشكل از اصول، عوامل موثر و مراحل طراحي بازي جدي با هدف ارتقاي شايستگي فناورانه افراد در سازمان ارائه گرديد و جهت اعتبارسنجي روش هايي مبتني بر روايي محتوا و رجوع به خبرگان مدنظر قرار گرفت. چارچوب پيشنهادي دربردارنده ي 6 بُعد كلي شامل بُعد سازماني، بُعد فناوري و نوآوري، بُعد آموزشي، بُعد ساختار بازي، بُعد فني و تكنيكي، بُعد سرگرمي و تفريحي مي باشد كه ذيل آنها، اصول و مراحل طراحي بازي جدي فناورانه تعريف گرديد. در نتيجه 23 اصل كلي و تعدادي مرحله در قالب 6 فاز كلي براي طراحي بازي جدي فناورانه استخراج و معرفي گرديد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/02/30
-
عنوان به انگليسي
Presentation of a serious game design framework aimed at enhancing the technological competence of individuals in the organization
-
تاريخ بهره برداري
11/18/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محمدعرفان ازادي ستان
-
چكيده به لاتين
The gaming industry, and especially serious gaming - which pursues serious goals such as education and simulation of real issues - has had a special place in the global education industry in recent decades. Job training and empowerment and promotion of employee competence are among the serious challenges facing organizations. However, the use of this method for organizational training requires knowledge of the principles and components affecting its design and effectiveness. The present study has tried to present a set of factors, principles and effective steps in designing a serious game with the aim of improving the technological competence of individuals in the organization with a comprehensive and centralized approach.
This research has been done with a qualitative approach and with a systematic review method on studies related to the subject of serious games and technological competence. In this research, a systematic review method has been used to translate, compare, summarize and integrate various factors and dimensions, which have been extracted mainly from other qualitative studies with a related and similar subject. In this study, after reviewing more than 80 studies with keywords related to the research topic and selecting about 15 studies, first more than 280 open codes related to the subject were identified and with conceptual analysis, the codes were categorized in terms of thematic dimensions.
By collecting data by implementing the steps of the systematic review method consisting of principles, effective factors and serious game design stages with the aim of improving the technological competence of individuals in the organization, methods for content validation based on content validity and referral to experts were considered. The proposed framework includes 6 general dimensions including organizational dimension, technology and innovation dimension, educational dimension, game structure dimension, technical and technical dimension, entertainment and recreational dimension, under which the principles and stages of serious technological game design were defined. As a result, 23 general principles and a number of steps were extracted and introduced in the form of 6 general phases for designing a serious technological game.
-
كليدواژه هاي فارسي
بازي ها , سرمايه انساني , آموزش فناوري , قابليت فناورانه افراد , مرور سيستماتيك , بهره وري
-
لينک به اين مدرک :