-
شماره ركورد
22027
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
22027
-
پديد آورنده
صدف جمشيدي
-
عنوان
مدل سازي انتخاب روش عبور عابر پياده از تقاطعات معابر شرياني شهري با رويكرد متغير پنهان
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
حمل و نقل
-
سال تحصيل
94-97
-
تاريخ دفاع
1397/10/10
-
استاد راهنما
دكتر شهريار افندي زاده زرگري
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
امروزه ايمني تردد عابران پياده و نرخ بالاي تصادفات وسايل نقليه با عابران پياده كه در بيشتر موارد به فوت يا جراحات دائمي منجر مي شود، توجه زيادي را به خود جلب كرده است. بررسي مولفه هاي رفتاري عابران پياده به هنگام عبور از عرض خيابان، مي تواند در شناسايي عوامل موثر در بروز اين تصادفات موثر باشد.
در ايران، از هر 100000 نفر جمعيت 40 نفر در حوادث ترافيكي از بين مي روند. 33% از حوادث ترافيكي مربوط به عابرين پياده مي شود. بيشتر اين حوادث هنگام عبور از عرض خيابان رخ مي دهد. در اين پژوهش سعي شده است تا متغيرهاي موثر بر رفتار عابر¬پياده در انتخاب گزينه¬ي عبوري ميان عبور مجاز و غير مجاز از عرض معابر شرياني شهري و ميزان تاثير هر متغير براي عبور از عرض ميان دو گزينه عبوري شناسايي گردد. به منظور شناخت اين متغيرها پرسشگري حضوري در دو محدوده ي مطالعه شهري (تقاطع محمد رسول الله و چهارراه فلسطين) درروزهاي كاري شهريور 97 در قزوين صورت پذيرفت و در نهايت 400 پرسشنامه جمع¬آوري شد. پرسشنامه طراحي شده شامل متغيرهاي تاثير گذار آشكار (مشخصات دموگرافيك، ساير مشخصات مربوط به عبور عابر) و ويژگي¬هاي پنهان عابركه ويژگي¬هاي روانشناختي رفتار عابرپياده هستند، بود. به منظور شناسايي متغيرهاي پنهان رفتاري از تحليل عاملي اكتشافي به روش مولفه¬هاي اصلي و چرخش واريماكس استفاده شده است كه اين مرحله از پردازش با استفاده از نرم¬افزار spss انجام شده است. در اين مرحله داده هايي كه هم بستگي بيشتري با هم ديگر داشتند در يك گروه قرار گرفتند و در نهايت داده ها در چهار گروه طبقه بندي شدند. براي بررسي روابط اين متغيرها با يكديگر و با متغير وابسته (انتخاب گزينه عبور عابر از عرض خيابان شهري) از مدل معادلات ساختاري در نرم¬افزار Amos استفاده شد. طبق نتايج به دست آمده در مدل معادلات ساختاري متغيرهاي پنهان روان شناختي در دو گروه عادات مناسب و عادات نامناسب (حواس¬پرتي و بي¬توجهي عابر، عجول بودن عابر و داشتن روحيه تخلف¬آميز) كه هركدام متغيرهاي مشاهده شده مربوط به خود را دارند، جنسيت و برخي از متغيرهاي گروه شغلي از جمله كارمند، خانه دار و بازنشسته در انتخاب شيوه عبور عابر از عرض معابر تاثير داشتند. در مدل معادلات ساختاري مشخص شد، متغيرهاي پنهان در توضيح رفتار عبوري عابر¬ پياده نقش پررنگ¬تري دارند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/03/20
-
عنوان به انگليسي
Modelling pedestrian crossing in urban arterial roadway: a latent variable approach
-
تاريخ بهره برداري
12/30/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
صدف جمشيدي
-
چكيده به لاتين
Each year, more than 270000 pedestrians lose their lives on the world’s roads. Many leave their homes as they would on any given day_ to school, work, places of worship, homes of friends_ never to return. Globally, pedestrians constitute this proportion is as high as two thirds.
The capacity to respond to pedestrians safety is an important component of efforts to prevent traffic injuries.
In this study has been tried to identify effective variable on pedestrians behavior. In order to recognize the variables, a questionnaire was conducted on the working days of September and finally gathered 400 questionnaires. Designed questionnaire includes evident variables and hidden characteristics of pedestrians behavior.
In order to notice the hidden behavioral, exploratory factor analysis with varimax main and rotational components have been used and this part of processing was performed by spss.
In this level, data with high correlarion were put in same group. Eventually data were classified in 4 separate groups. To check the relationship of these variables with each other and dependent variables (selecting pedestrian’s option of crossing the width of street) structural equation model in amos was used.
According to the results of structural equation model, hidden psychological variables divided in two groups of appropriate and inapproopriate habits such as distractions and inattention of pedestrians, hasty pedestrians and violation morale.
-
لينک به اين مدرک :