-
شماره ركورد
22731
-
پديد آورنده
زهرا عزلت طلب كماچالي
-
عنوان
بهينه سازي مكانيزم تخت آمبولانس به منظور كاهش ارتعاش وارد به بيمار خوابيده
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي سيستمهاي ديناميكي خودرو
-
سال تحصيل
1395
-
تاريخ دفاع
1398/8/29
-
استاد راهنما
دكتر سلمان ابراهيمي نژاد رفسنجاني
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
نظر به اهميت كنترل ارتعاشات وارد به بيمار در آمبولانس، هدف اين پژوهش بهينهسازي ارتعاش وارد به بيمار خوابيده در آمبولانس و افزايش راحتي سفر است. در اين تحقيق ابتدا اثر ارتعاش آمبولانس بر بيمار و خدمه پزشكي همراه بيان شده است و مروري بر تحقيقات صورت گرفته در زمينه كاهش اين ارتعاشات انجام گرفته است. سپس با ايجاد يك مدل جديد و بهينهسازي به كاهش ارتعاشات وارد به بيمار در جهات عمودي و تاب پرداخته شده است. در اين تحقيق از مدل پايه تخت ايده برداري شده است و پس از بررسي مدلهاي موجود، مدلي 9 درجه آزادي و نصف خودرو از تخت بيمار، مكانيزم تماس و اتصال آن به كابين و آمبولانس معرفي و از پايه تخت و چاي و جاذب ارتعاشات ديناميكي و تعليقي بين تخت بيمار و پايه تخت استفاده شدهاست. معادلات حركت استخراج و با استفاده از نرم افزار متلب حل شدند و نتايج بدست آمده نشان از كاهش ارتعاشات وارد به بيمار دارد. كه پس از اعمال تغييرات نمودار شتاب و چگالي طيف توان براي دو ورودي سرعت گير و جاده خاكي كلاس B در جهات تاب و عمودي رسم گرديد و مقدار وزني ميانگين جذر مربع شتاب محاسبه شد. براي جهت تاب شتاب وارد به تخت حامل بيمار جاده خاكي تا 40 درصد و شتاب عمودي به ميزان 84.1 درصد كاهش يافت و اين مقادير براي جاده با ورودي سرعت گير به ترتيب 52.1 و 80 درصد است كه حاكي از افزايش راحتي سفر بيمار است. و پس از آن الگوريتم ژنتيك براي بهينه سازي اين مقادير به كار گرفته شد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/09/09
-
عنوان به انگليسي
optimization of ambulance stretcher mechanism for whole-body vibration control of supine human
-
تاريخ بهره برداري
11/19/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
زهرا عزلت طلب كماچالي
-
چكيده به لاتين
According to importance of controlling the vibrations that affect the patients in the ambulance, the purpose of this project is to optimize the vibrations that patient in the ambulance feels and to increase the ride comfort. In this thesis, the effects of ambulance vibrations on patients and medical team, where explained. Research has been performed in order to decrease these vibrations, and then a new model was created and optimization was applied in order to decrease the normal vibrations which affect the patient. In this thesis the bed stage model was implied, and after searching all existing models, the nine degree of freedom model of half car suspension system of an ambulance including the stretcher and stretcher mechanism were modeled. The bed stage model was applied to stretcher in the ambulance, and a dynamic vibration absorption was installed under bed stage and the stretcher has passive suspension. The equation of motion where extracted and solved using Matlab software, and the acceleration and power spectral density figure for two kind of roads were extracted and RMS accelerations were calculated and the results showed 40 percent decrease for pitch acceleration and 84.1 percent decrease in normal acceleration for B class road and this amounts for speed bump inter are 52.1 and 80 percent, that shows the increase in patient comfort and after that NSGA algorithm was applied for these amounts.
-
كليدواژه هاي فارسي
بهينه سازي , مكانيزم تعليق تخت بيمار , راحتي سفر , ارتعاش بيمار در آمبولانس
-
كليدواژه هاي لاتين
optimization , stretcher suspension mechanism , ride comfort , patient vibration in the ambulance
-
لينک به اين مدرک :