-
شماره ركورد
22990
-
پديد آورنده
هادي نظري كيان
-
عنوان
بررسي اثر پاشش آب روي عملكرد و آلايندههاي موتور بنزيني پرخوران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
سيستم محركه خودرو
-
سال تحصيل
1399-1400
-
تاريخ دفاع
1399/08/26
-
استاد راهنما
دكتر علي قاسميان
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
فناوري پاشش آب امروزه به دليل بهبود عملكرد و كاهش آلاينده هاي موتور مورد توجه بسياري از محققين قرار گرفته است. اين فناوري از ديرباز نيز به دليل كاهش آلاينده NOx و كاهش تمايل به كوبش در موتور مورد توجه بوده است. در اين تحقيق با انجام شبيه سازي كامل چرخه موتور به صورت سه بعدي به بررسي اثرات فناوري پاشش آب روي موتور بنزيني پرخوران پرداخته شده است. شبيه سازي در نرم افزار تجاري كانورج انجام شده است و صحت نتايج آن با داده هاي تجربي موتور تاييد شده است. از نتايج فناوري پاشش آب در اين تحقيق مي توان به كاهش قابل توجه دما در ناحيه نسوخته اشاره كرد كه مي تواند تمايل به كوبش را كاهش دهد، همچنين آلاينده NOx مي تواند تا حدود 70% كاهش يابد، اما به طور ناخوشايندي آلاينده HC حدود 50% با پاشش آب افزايش مي يابد. از طرف ديگر مي توان گفت پاشش آب باعث كندشدن احتراق و كاهش كار خروجي موتور مي شود اما با كاهش تمايل به كوبش و با پيش اندازي جرقه، مي توان كار خروجي موتور را افزايش داد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/09/29
-
عنوان به انگليسي
Investigation of water injection on the performance and emission of turbocharged gasoline engine
-
تاريخ بهره برداري
11/17/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
هادي نظري كيان
-
چكيده به لاتين
Water injection has been in the consideration for reduction of knock tendency and NOx emissions in internal combustion engines. So nowadays lots of researches have been done on benefits of this technology. In this research by 3-dimonsional simulation of entire engine cycle, the effects of water injection have analyzed on the turbocharged gasoline engine. Simulation was done in CONVERGE CFD software and validation of simulation results has been occurred. The results show that water injection can significantly reduce unbured temperature so that knock tendency can reduce, also NOx emissions can reduce to 70% but HC emissions can increase to 50%. Water injection can reduce heat releast rate and so output work of engine decreases, but with reduction in knonk tendency and by advancing spark timing the engine work can increase.
-
لينک به اين مدرک :