-
شماره ركورد
22994
-
پديد آورنده
رضا وحدتي
-
عنوان
شناسايي موانع توسعه فرهنگ استفاده از مدلسازي اطالعات ساختمان
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي و مديريت ساخت
-
سال تحصيل
1397
-
تاريخ دفاع
1398/11/1
-
استاد راهنما
دكتر علي اكبر شيرزادي جاويد
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
همزمان شا گسترش كارشرد جداني تكنولوژ مدلساز اطالعا ساختمان )BIM )در صنيت ساخت، شكارگير اين نوآور در شسيار از كشورها از جمله ايران شا موانع فراواني مواجه است. جدت توسيه فرهنگ استفاده از BIM در اين مناطق، شناسايي موانيي كه صنيت ساخت هر منطقها شا آن مواجه است، ضرور دارد. در اين راستا، در اين تحقيق، اشتدا شا استفاده از روش مرور سيستماتيك، پيشينه تحقيق مورد شررسي قرار گرفت و موانع توسيه فرهنگ استفاده از BIM شناسايي و دستهشند گرديد. سپس شا استفاده از اشزار پرسشنامه، ميزان اهميت 26 مانع كه در پنج دسته اجتماعي، سازماني، قانوني-قرارداد ، تكنيكي و اقتصاد جا دارند، سنجيده شد. در مجموع، 45 نفر كه نمايندگان شركتها پيمانكار و مدندسان مشاور در شدر مشدد شودند، در اين تحقيق شركت نمودند. تحليل اطالعا گردآور شده شا كمك رتبهشند آزمون فريدمن نشان ميدهد كه مدمترين عواملي كه از توسيه فرهنگ استفاده از BIM ممانيت ميكنند، شه ترتي. عبارتند از: 1 )دستوراليملها و راهنماها استاندارد و كارشرد شرا پيادهساز BIM موجود نيست. 2 )فرمتها استاندارد شرا قراردادها BIM موجود نيست. 3 )دولت پيادهساز BIM را اجبار نميكند. 4 )كارفرما تمايلي شه استفاده از BIM ندارد. 5 )جنبهها مختل BIM در قراردادها كنوني مورد توجه قرار نگرفته است. از يك ديدگاه كلي، موانع اجتماعي، سازماني و قانوني-قرارداد از اهميت شيشتر شرخوردار شوده و موانع تكنيكي و اقتصاد اهميت كمتر داشتند. سطح شلوغ BIM در شركتها پيمانكار و مدندسان مشاور شررسي و مشخص شد كه نزديك شه 09 درصد آندا از سطوح پايين BIM استفاده ميكنند. در پايان، شه عنوان راهنما و مبنايي شرا رفع موانع، چارچوبها پيادهساز موجود در پيشينه تحقيق شررسي و راهنما دانشگاه پنسيلوانيا شه عنوان چارچوشي كه موانع سازماني و تكنيكي BIM را پوشش دهد انتخاب شد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/10/17
-
عنوان به انگليسي
(Identifying Barriers to Cultural Development, By Using Building Information Modeling (BIM
-
تاريخ بهره برداري
1/21/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
رضا وحدتي
-
چكيده به لاتين
As the global application of building information modeling (BIM) technology is being developed in the construction industry, its application in many countries, including Iran, faces many obstacles. To develop the culture of BIM use in these areas, it is imperative to identify the barriers facing the construction industry in each region. In this regard, in this thesis, the systematic review method was first used and research barriers were identified and categorized. Then, using the questionnaire tool, the importance of 26 barriers that were divided into five categories of social, organizational, legal-contractual, technical and economic, was measured. In total, 45 people representing the contractor companies and consulting engineers in Mashhad participated in this study. The analysis of the data collected with the Friedman test ratings shows that the most important factors that inhibit the development of a culture of BIM use are as follows: 1) Standard and applicable guidelines and guidelines for BIM implementation are not available, 2) Standard formats are not available for BIM contracts, 3) The government does not mandate the implementation of BIM, 4) The employer is reluctant to use BIM, and 5) Different aspects of BIM have not been addressed in current contracts. From a general perspective, social, organizational, and legal-contractual barriers were more important and technical and economic barriers were less important. The maturity level of BIM in contracting companies and consulting engineers was examined and it was found that nearly 09% of them use low levels of BIM. Finally, the implementation frameworks and guidances that wew found in the research backgrounds were investigated and Pennsylvania university guidance was selected as the framework that covers the organizational and technical barriers to BIM.
-
كليدواژه هاي فارسي
مدلسازي اطالعات ساختمان , صنعت ساخت , موانع , نوآوري صنعت ساخت
-
كليدواژه هاي لاتين
Building Information Modeling , BIM , barriers , AEC industry , innovations
-
لينک به اين مدرک :