-
شماره ركورد
23002
-
پديد آورنده
محمدامين شيخ نظري كتولي
-
عنوان
بررسي تأثير عمر بر نرخ پر شدن دوده و افت فشار در فيلتر ذرات معلق در خودرو سمند ديزل به ازاي شرايط مختلف رانندگي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
سيستم محركه خودرو
-
سال تحصيل
1396
-
تاريخ دفاع
1399/7/28
-
استاد راهنما
دكتر اميرحسن كاكايي
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
ذرات معلق مهمترين عامل آلودگي كلانشهرها به خصوص تهران است. از ميان منابع توليد كننده اين ذرات يكي از مهمترين منابع خودروهاي ديزلي هستند كه با احتراق ناقص و سوخت غير استاندارد توليد دوده ميكنند. در آخرين استاندارد آلايندگي اروپا سختگيريهاي زيادي بر روي اين آلاينده اعمال شده است. يكي از شيوههايي كه به طور گسترده براي كاهش دوده به كار گرفته ميشود استفاده از فيلتر ذرات معلق يا DPF است. در اين پاياننامه پس از معرفي عملكردهاي مختلف فيلتر يعني بارگذاري، فيلتراسيون، احياء و توليد خاكستر به شبيهسازي فيلتر در نرم افزار GT-Suite پرداختيم. سپس به ارائه مدل كامل خودرو براي خودرو ديزل كيا اسپورتيج پرداختيم و عملكرد فيلتر را درون اين خودرو بررسي كرديم. آنچه كه هدف ما در اين پژوهش بود، بررسي فرسايش فيلتر در شرايط مختلف رانندگي بود. پنج سيكل رانندگي NEDC ، FTP75 ، WLTC ، تهران و يك سيكل رانندگي در شهر تهران توسعه داده شده توسط آزمايشگاه سيستمهاي انتقال قدرت خودرو دانشگاه علم و صنعت بررسي شدند و در آخر متوجه شديم كه عمر مفيد فيلتر در اين سيكلها تفاوت چنداني ندارد و بسيار به هم نزديك است. در انتها تأثيري كه فرسايش فيلتر بر آلايندگي و مصرف سوخت خودرو ميگذارد بررسي شد و ديديم كه فرسايش باعث افزايش ذرات معلق خواهد شد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/10/13
-
عنوان به انگليسي
Investigating the effect of life on soot filling rate and pressure drop in particulate filter in Samand Diesel car with EFD engine for different driving conditions
-
تاريخ بهره برداري
10/19/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محمدامين شيخ نظري كتولي
-
چكيده به لاتين
Particulate matters are the most important cause of pollution in metropolises, especially Tehran. Among the sources of these particles are one of the most important sources of diesel vehicles that produce soot due to incomplete combustion and non-standard fuel. In the latest European emission standard, many strictures have been imposed on this pollutant. One of the most widely used methods to reduce soot is the use of particulate filter or DPF. In this thesis, after introducing the different functions of the filter, namely loading, filtration, regeneration and production of ash, we simulated the filter in GT-Suite software. Then we presented the complete car model for the Kia Sportage diesel car and examined the filter performance inside this car. Our aim in this study was to investigate filter erosion and aging in different driving conditions. Five driving cycles of NEDC, FTP75, WLTC, Tehran and a driving cycle in Tehran developed by the Powertrain Systems Laboratory of the University of Science and Technology were examined and finally we found that the useful life of the filter in these cycles is not much different. It is close. Finally, the effect of filter aging on vehicle emissions and fuel consumption was investigated, and we saw that aging will increase particulate matter.
-
كليدواژه هاي فارسي
ذرات معلق , فيلتر جاذب دوده , فرسايش فيلتر دوده , سيكل رانندگي , شبيه سازي خودرو
-
كليدواژه هاي لاتين
DPF , DPF aging , driving cycle , vehicle simulation
-
لينک به اين مدرک :