-
شماره ركورد
23265
-
پديد آورنده
اميرحسين سالاريان
-
عنوان
ارائه روشي براي ارزيابي طراحي ايستگاه هاي مترو در شرايط تخليه اضطراري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برنامهريزي و مهندسي حمل و نقل
-
سال تحصيل
99
-
تاريخ دفاع
1399/2/29
-
استاد راهنما
دكتر افشين شريعت مهيمني
-
استاد مشاور
دكتر مرتضي باقري
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
با توجه به رشد روزافزون استفاده از حمل و نقل همگاني، ايستگاههاي مترو به عنوان بخشي از اين سيستم، همواره نگرانيهايي را جهت تامين امنيت مسافران به همراه داشته است. يكي از مواردي كه بايد در طراحي ايستگاه مترو در نظر گرفته شود، موضوع تخليه اضطراري است . در اين پژوهش سعي بر آن شده است تا روشي براي ارزيابي ايستگاههاي مترو ارائه شود. روش ارزيابي پيشنهادي شامل شبيهسازي ايستگاه مورد مطالعه با رعايت چهارچوبهاي طراحي ايستگاههاي مترو در آييننامههاي مطرح دنيا ميباشد تا درنهايت زمان تخليه حاصله از نظر اين آييننامهها مورد تاييد باشد . در اين پژوهش با استفاده از شبيهسازي تخليه مسافرين در حالت اضطرار به وسيله نرم افزار شبيهساز عابر پياده Pathfinder ، به بررسي و شبيهسازي ايستگاه متروي امام خميني )ره( به عنوان نمونه موردي، پرداخته شده است. در اين فرايند سه دسته سناريوي محتمل تعريف شده و تمامي تسهيالت ايستگاه به صورت مجزا يا توام با يكديگر درنظر گرفته ميشوند. زمان تخليه اضطراري در تمامي سناريوها به عنوان پايهاي جهت مقايسه )سناريوهاي مختلف( قرار گرفت. در ميان سناريوهاي مختلف، گزينهاي كه در آن افزايش عرض تمامي گيتها به همراه اصالح گوشهها و افزايش عرض راهروها ايجاد شده بود، بهترين نتيجه )زمان تخليه حداقل( را به همراه داشت.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/12/02
-
عنوان به انگليسي
providing a method to assess subway station design in emergency evacuation conditions
-
تاريخ بهره برداري
5/19/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
اميرحسين سالاريان
-
چكيده به لاتين
Due to the growing use of public transportation, subway stations as part of this system have
always been a concern for passenger safety. One of the things to consider when designing a
subway station is the issue of emergency evacuation. Therefore, it is necessary to pay special attention to this issue and in this regard, in this study, an attempt has been made to provide a method for evaluating metro stations. The proposed evaluation method includes simulation of the studied station by observing the design frameworks of metro stations in the world's most important regulations in order to finally approve the resulting unloading time according to these regulations. In this research, using the emergency evacuation simulation by Pathfinder pedestrian simulator software, Imam Khomeini metro station as a case study has been studied and simulated. In this process, three categories of possible scenarios are defined and all station facilities are considered separately or in combination. Emergency evacuation time was used as a basis for comparison (different scenarios) in all scenarios. Among the various scenarios, the option of increasing the width of all the gates along with correcting the corners and increasing the width of the corridors had the best result (minimum evacuation time).
-
كليدواژه هاي فارسي
تخليه اضطراري , شبيهسازي عابرپياده , منطقه ايمن
-
كليدواژه هاي لاتين
Emergency evacuation , safe one , pedestrian simulation
-
لينک به اين مدرک :