-
شماره ركورد
23495
-
پديد آورنده
فائزه الماسي
-
عنوان
طراحي ظروف مسي با رويكرد طراحي مبتني بر فرهنگ
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي صنعتي
-
تاريخ دفاع
99/8/28
-
استاد راهنما
دكتر مهدي خرم- دكتر ناصر كليني ممقاني
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
گذر از انقلاب صنعتي، چنان كه پيشه وري را در طي ساليان در سرتاسر دنيا به انزوا كشاند، صنايع دستي ايران از جمله هنر-صنعت مسگري را نيز با ورود ظروف گوناگون و شيوه هاي توليد نوين به كشور، به حاشيه راند. صنعتي كه روزگاري سخن اول و آخر در توليد ظروف كاربردي را در ايران مي زد، با وجود منابع بي پايان اوليه و دانش و ظرفيت توليد ملي، به علت عدم وجود نوآوري در طراحي و توليد و همچنين عدم انطباق با نيازهاي زندگي كاربر امروز، با وجود حيات، به سختي خود را در بازار توليد پاياپاي رقباي وارداتي حفظ كرده است. اين پروژه از لنز طراحي كاربر محور به مطالعه ي فرهنگ كاربران جوان 25 تا 40 ساله كه زندگي مستقل از خانواده دارند، به منظور بررسي فرهنگ در جهت نيل به ارزش هاي دروني و مستتر جاري در زندگي آنها مي پردازد تا از اين رهگذر و با گذر از لايه هاي سطحي فرهنگ، صداي امواج پنهان آن را رساتر شنيده به زبان طراحي در ارائه ي يك ظرف ميوه خوري دست ساز مسي ترجمه كند. مطالعات فرهنگ محور با روش هفت مرحله اي «كالتورا» در روندي توصيفي-تحليلي، ضمن نمايش تمايلات كاربر به سبك هاي مدرن و عاري از تزئين در طراحي، با ويژگي هاي فرمي هندسي و گوشه هاي تيز، فرم-هاي پويا و سيال، بي پروا و صريح، فرهنگ زندگي او را متفاوت از آنچه در نسل هاي گذشته خود ياد مي-كند، دوري از تعارف و عدم تمايل به ظاهرسازي نشان مي دهد. كاربر در جريان جلسات تأكيد مي كند «من همينم كه هستم»؛ بر اساس مشاهدات و مطالعات، مأموريت پروژه حاضر، طراحي يك ظرف ميوه خوري با ويژگي هاي فرمي عنوان شده و مفهوم مستتر «من يك ظرف ميوه خوري دست ساز مسي هستم؛ نه چيزي بيش و نه كمتر» در فرم و عملكرد محصول است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/02/26
-
عنوان به انگليسي
Copper utensils design by the cultural design approach
-
تاريخ بهره برداري
11/19/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
فائزه الماسي
-
چكيده به لاتين
The Industrial Revolution, as it isolated the craft for many years around the world, marginalized Iranian handicrafts as well. Coppersmithing was one of them which faded by importation of various utensils and new production method. This industry once had a large share in the Iranian market, despite the endless primary resources and national knowledge and production capacity, due to lack of innovation in design and also non-compliance with the needs of today's user, It is not in a good condition now. This project uses a user-centered design lens to study the culture of young users between the ages of 25 and 40 who live independently, in order to achieve the intrinsic and current values in their lives. Passing through the obvious layers of culture, the sound of hidden waves could be heared more deeply. It could also be translated into the language of design by designing a handmade copper fruit bowl. Culture-oriented studies with the seven-step method named "cultura" in a descriptive-analytical process, while showing the user's desire for modern and decoration-free styles in design, with geometric form features and sharp corners, forms Dynamic and fluid, reckless and explicit, the culture of his life differs from what he remembers in previous generations, away from compliments and unwillingness to pretend. During the sessions, the user emphasizes "I am who I am"; Based on the observations and studies, the mission of the present project is to design a fruit bowl with the implicit concept of "I am a handmade copper fruit bowl; Nothing more and nothing less" in the form and function of the product.
-
كليدواژه هاي فارسي
طراحي فرهنگ محور , كالتورا , صنايع دستي , مسگري
-
كليدواژه هاي لاتين
coppersmithing , Handicrafts , Cultura , Cultural Design
-
لينک به اين مدرک :