-
شماره ركورد
23553
-
پديد آورنده
ميثم شعباني
-
عنوان
تحليل نمايش ايران در فيلم هاي هاليوودي با استفاده از تحليل گفتمان انتقادي و چند وجهي
-
مقطع تحصيلي
كارشانسي ارشد
-
رشته تحصيلي
آموزش زبان انگليسي
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1399/9/28
-
استاد راهنما
دكتر اسماعيل عبداله زاده
-
استاد مشاور
دكتر محمد اميني فارساني
-
دانشكده
مركز آموزش مجازي
-
چكيده
رسانه قدرتي تأثيرگذار در مردم، نهادها و فرهنگ ها دارد و مي تواند از زبان به عنوان ابزاري قدرتمند به منظور ساخت تصويري مثبت و يا منفي از كشورها استفاده كند، فيلم و سريال نيز به عنوان رسانه اي عظيم مي توانند ايدئولوژي خاصي را از طريق زبان منتقل كند. متاسفانه پيام هاي ضد ايراني و اسلامي زيادي در سريالها و فيلمهاي هاليوودي مشاهده مي شود كه با استفاده از تحليل گفتمان انتقادي مي توان اهداف پنهان درون آنها را فاش كرد. تحليل گفتمان انتقادي به چگونگي درك زبان در جامعه و رسانه كمك مي كند و هدف آن آشكار كردن گفتمان و ايدئولوژيهاي نهان است. تحليل گفتمان انتقادي زبان را به عنوان عملي اجتماعي با محتوايي قابل آناليز مي داند و به نحوه توليد قدرت اجتماعي و سياسي به وسيله متن و گفتگو و چگونگي ارتباط آن با مخاطبين تأكيد دارد. با توجه به افزايش و تعدد فيلم هاي ضد ايراني، اين پايان نامه سعي بر آن دارد تا با توجه به الگوي ون دايك و الگوي كرس و ون ليوون به بررسي اين فيلم ها بپردازد. مدل ون دايك 2004 شامل 2 استراتژي اصلي است: نمايش مثبت خود (به معناي منفعت طلبي با استفاده از تأكيد نكات مثبت و پوشاندن نكات منفي خود) و استراتژي منفي ديگران (به معناي ابطال ديگر گروه ها با تأكيد و ساخت موارد منفي و پوشاندن موارد مثبت آنها). كه اين 2 استراتژي اصلي شامل 27 زيرمجموعه ميشود. به عنوان نمونه اعتبار بخشي با استفاده از افراد يا ارگانهاي خاص، سلب مسئوليت با ارائه ايده اي مثبت و نقض آن در ادامه، حسن تعبير با استفاده از واژه اي مثبت براي موضوعي منفي، عمومي سازي با تهيه داستان به منظور پيش داوري، طعنه با گفتن موضوعي و برداشت موضوعي ديگر، بازي اعداد با اعتبار دادن به وسيه آمار و ارقام، ايجاد پيش زمينه و ديگر استراتژي ها كه به تفضيل به آنها پرداخته مي شود. براي نيل به اهداف تحقيق، محققان به بررسي كيفي 10 فيلم برتر براساس شاخص هايي مانند فروش گيشه، رتبه در بانك اطلاعاتي اينترنتي فيلم كسب جوايز در جشنواره هايي مانند آكادمي اسكار، بودجه فيلم و حضور بازيگران تأثيرگذار، با استفاده از روش تحليل گفتمان انتقادي پرداخته اند. در تحليل تصاوير اين فيلم ها از الگوي كرس و ون ليوون استفاده شده است. در اين زمينه كرس و ون ليوون در كتابي با عنوان خوانش تصاوير، با استفاده از 3 فرانقش بازنمودي، تعاملي و تركيبي به تحليل تصاوير مي پردازند. نتايج بدست آمده در اين مطالعه نشان دهنده نمايش مثبت آمريكا در فيلم ها در مقابل نمايش منفي و ضد ايراني در آن است و سازندگان فيلم سعي بر استفاده از زبان براي حمله به ايران با تحريف و ساخت تصويري غير واقعي دارند. از استراتژي هاي مشخصي در اين فيلم ها به منظور خلاف واقع نشان دادن تصوير جامعه ايراني، ايجاد پيش انگاري براي تروريست بودن و حمايت ايران از تروريست، خطرناك نشان دادن فعاليت هاي انرژي هسته اي و موشكي ايران، ضعيف نشان دادن توانايي هاي ايران در برابر قوي نشان دادن آمريكا، تهديد و روياي حمله و تسخير ايران و توهين به پرچم ايران استفاده مي شود. نتايج اين مطالعه مي تواند براي طيف وسيعي از مردم از جمله تدوين كنندگان مطالب آموزشي زبان، مورد استفاده قرار بگيرد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/12/22
-
عنوان به انگليسي
Tracing Ideological Representation of Iran in Hollywood Movies: A Critical and Multimodal Discourse Analysis Approach
-
تاريخ بهره برداري
1/17/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
ميثم شعباني
-
چكيده به لاتين
Media has an influential power over people, institutions, and cultures and thus can use language as a powerful means to make positive or negative images of different countries. Accordingly, movies and series as huge media can transfer particular ideologies through language. And movies that using critical discourse analysis, the hidden goals within them can be revealed. Critical discourse analysis considers language as a social practice with analyzable content and emphasizes how social and political power is produced through text and dialogue, and how it relates to audiences. This thesis tries to investigating the movies according to the models of Van Dijk, Kress and Van Leeuwen. Van Dijk (2004) model consist two main strategies: positive self-presentation which refers to utilitarianism by emphasizing the positives and covering up the negatives) and negative other-presentation which refers to refuting other groups by emphasizing and constructing the negatives and covering their positives). These two main strategies include 27 sub-strategies.. To achieve the objectives of the research, using the method of critical discourse analysis, a top 7 movies based on indicators such as box office sales, rankings in online movie database, awards at festivals (e.g., Academy Awards) film budgets and the presence of influential actors were investigated. Kress and Van Leeuwen’s models have been used to analyze the pictures of these movies. The results of this study show the positive portrayal of the United States in films versus the negative and anti-Iranian portrayal. The filmmakers are trying to use language to attack Iran by distorting and creating an unrealistic image. In these movies the following strategies can be mentioned: creating a precondition for being a terrorist and Iran's support for terrorists; demonstrating Iran's nuclear and missile energy as a dangerous activity; Threatening Iran with a military strike, and insulting the Iranian flag. The results of this study can be used by a wide range of people, including language student those who use film to enhance their language skills.
-
كليدواژه هاي فارسي
رسانه , فيلم , تحليل گفتمان انتقادي , ايران
-
كليدواژه هاي لاتين
media , iran , critical discourse analysis , movie
-
لينک به اين مدرک :