-
شماره ركورد
23767
-
پديد آورنده
هاجر قاسمي
-
عنوان
تحليل و اعتبارسنجي منطق سيستم اينترلاكينگ مبتني بر كامپيوتر (CBI) براي خط 7 مترو تهران با استفاده از شبكه¬هاي پتري رنگي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي راه آهن- گرايش كنترل و علايم
-
سال تحصيل
1396
-
تاريخ دفاع
1399/06/11
-
استاد راهنما
دكتر محمدعلي صنديدزاده
-
استاد مشاور
--
-
دانشكده
مهندسي راه آهن
-
چكيده
چكيده
مهمترين مسئله در سيستم¬هاي ريلي تأمين حمل و نقل ايمن است و از آنجا كه رخ دادن هرگونه خطا منجر به اتفاق فاجعه¬آميز مي¬شود، بنابراين هيچ¬گونه خطايي را نمي¬توان در سيستم¬هاي ريلي تحمل كرد. همچنين با توسعه شبكه¬هاي ريلي انتظار مي¬رود ايمني سيستم نيز افزايش يابد. از اين رو سيستم¬هاي سيگنالينگ بكار رفته در اين صنعت بايد اطمينان حاصل كنند كه در برابر رفتارهاي ناخواسته ايمن هستند. سيستم اينترلاكينگ مهمترين وظيفه را در برابر رخ دادن حوادث نسبت به ساير سيستم¬هاي موجود دارد. كاوش تمامي سناريوهاي ممكن در يك سيستم، اصول كلي روش¬هاي رسمي است. موضوع اصلي پيرامون اين تحقيق در صنعت ريلي مربوط به سيستم اينترلاكينگ است. در اين تحقيق طرح مسير سه ايستگاه از خط 7 متروي تهران و الزامات خاصي در مدل اينترلاكينگ در نظرگرفته شده است. مراحل كار بدين صورت است كه ابتدا مشخصات غير رياضي و مفهومي با استفاده از روش شبكه¬هاي پتري¬رنگي در قالبي گرافيكي با نرم افزار CPN Tools ارائه شده¬است و به وضوح مي¬توان سناريويي مانند عدم برخورد و يا برخورد قطارها را رويت نمود. در اين پروژه دو هدف درنظر گرفته شد. يكي مسيرگيري سيستم اينترلاكينگ است كه با استفاده از شبكه¬هاي سلسله مراتبي در اين نرم¬افزار تحقق يافت¬، و ديگري طراحي ماشين سوزن از تجهيزات سيستم اينترلاكينگ است، كه با بكارگيري تعداد المان¬هاي كمتري در اين نرم¬افزار نسبت به ديگر طراحي¬هاي انجام شده، امكان¬پذير شده است. در نهايت با استفاده از مدل ارائه شده و نمايش نتايجي كه اين نرم¬افزار در اختيار قرار مي¬دهد، اعتبارسنجي سيستم اينترلاكينگ مورد تحليل و بررسي قرار گرفته است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/10/29
-
عنوان به انگليسي
Analysis and validation of the logic of the interlocking system for Tehran Metro Line 7 by the method of color Petri networks
-
تاريخ بهره برداري
9/1/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
هاجر قاسمي
-
چكيده به لاتين
Abstract:
The most important problem in rail systems is to ensure safe transportation, and since any errors can lead to a catastrophic event, Therefore, no errors can be tolerated in rail systems.
Also System safety is expected to increase with the development of rail networks.
Therefore, the signaling systems used in this industry must ensure that they are safe against unwanted behaviors, that the interlocking system has the most important task against the occurrence of accidents compared to other existing systems. Exploring all possible scenarios in a system is a general principle of formal methods. The main topic of this research in the railway industry is the interlocking system. In this research, the route plan of three stations from Tehran metro line 7 and special requirements in the interlocking model have been considered. The steps are as follows: non-mathematical and conceptual specifications have been graphically formatted using the method of colored petri nets in CPN Tools software, and a scenario such as no collision or collision of trains can be clearly seen. Finally, using the proposed model and showing the results provided by this software, the system validation, has been analyzed and examined.
-
كليدواژه هاي فارسي
واژههاي كليدي: روش رسمي ، شبكه¬هاي پتري رنگي ، سيستم¬هاي سيگنالينگ و اينترلاكينگ ، اعتبارسنجي
-
كليدواژه هاي لاتين
Keywords: formal method, color petri nets, signaling and interlocking systems, validation
-
لينک به اين مدرک :