-
شماره ركورد
23839
-
پديد آورنده
مهدي نيازي
-
عنوان
مطالعه موردي ارزيابي ضريب تابآوري لرزهاي براي مراكز بهداشتي درماني
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران - زلزله
-
سال تحصيل
96
-
تاريخ دفاع
1399/11/21
-
استاد راهنما
دكتر مرتضي رئيسي دهكردي
-
استاد مشاور
دكتر مهدي اقبالي
-
دانشكده
مهندسي عمران
-
چكيده
با توجه به زلزلهخيز بودن كشور عزيزمان ايران، توجه و البته بررسي عملكرد بيمارستانها پس از وقوع زلزله در چگونگي خدمترساني به بيماران و مصدومين احتمالي زلزله امري مهم و كليدي است. مراكز بهداشتي بهعنوان ساختمانهاي استراتژيك طبقهبندي ميشوند چراكه در حوادث شديد نقشي اساسي در عمليات نجات دارند بهويژه بخش اورژانس كه ازلحاظ رسيدگي به مصدومان پيشقدم است و طبيعتاً بيشترين تأثير و ورود بيمار پس از وقوع حادثه متوجه اين بخش است. در اين مطالعه تابآوري بخش اورژانس بهعنوان شاخصي كه معرف سطح سرويسدهي پس از زلزله به بيماران است و سازوكار برگشت به شرايط عادي و بازيابي عملكرد ازدسترفته پس از وقوع زلزله را ارزيابي ميكند موردبررسي قرارگرفته است.
در بحث تابآوري لرزهاي بيمارستان «رضايت بيماران» مطرح است و بهترين پارامتر براي نشان دادن آن، زمان انتظار بيماران است كه ميتواند نمايانگر خوبي از وضعيت پاسخ و ظرفيت بيمارستان در شرايط بحراني باشد. آنچه در اين مطالعه به آن پرداخته ميشود ارزيابي تابآوري لرزهاي بيمارستان و مشخصاً بخش اورژانس با بررسي عملكرد آن پس از زلزله و سطح خدمترساني به بيماران با استفاده از پارامتر زمان انتظار بيماران است. براي ارزيابي عملكرد اورژانس با استفاده از بررسي پارامتر زمان انتظار، اورژانس بيمارستان امام خميني (ره) تهران بهعنوان نمونه موردمطالعه انتخابشده است و مدلسازي آن بهوسيله شبيهسازي گسسته پيشامد انجام ميگيرد. نتايج حاكي از افزايش زمان انتظار بيماران با توجه به تغيير نرخ ورود بيماران بعد از وقوع حادثه است. لذا بايد راهكارهايي براي كاهش زمان انتظار بيماران و تلاش براي بهبود آن و رساندن هر چه بيشتر آن به شرايط عادي قبل از حادثه انجام گيرد كه اين همان بازيابي عملكرد بيمارستان است كه اساسيترين تعريف براي تابآوري لرزهاي مراكز بهداشتي است. نتايج تغييرات زمان انتظار و كيفيت درمان در حالات مختلف اعم از شرايط طبيعي و سناريو لرزهاي بررسي ميگردد كه اوج زمان انتظار بيماران در بخش اورژانس به 20 ساعت در سناريو لرزهاي ميرسد. با رسم منحني عملكرد مشخص ميشود در زمان وقوع زلزله اورژانس 24 درصد از عملكرد خود را از دست ميدهد و مقدار شاخص تابآوري محاسبهشده براي سيستم در سناريو لرزهاي مدنظر حدود 87 درصد ميباشد. درنهايت با اجراي طرح ارتقا تابآوري روشي براي بهبود عملكرد و كاهش زمان انتظار بيماران تا 35 درصد ارائه ميگردد كه ميتواند موردتوجه تصميمگيرندگان در حوادث احتمالي و شرايط اضطرار باشد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/03/09
-
عنوان به انگليسي
Case Study of Seismic Resilience Index Evaluation for Healthcare Facilities
-
تاريخ بهره برداري
2/10/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مهدي نيازي
-
چكيده به لاتين
Due to the seismicity of our beloved country Iran, it is important to pay attention to the performance of hospitals after the earthquake in how to serve patients and potential earthquake victims. Health centers are classified as vital buildings because they play an essential role in rescue operations in severe accidents, especially the emergency department, which is a pioneer in terms of caring for the injured and naturally has the greatest impact on the patient after the accident. In this study, emergency department resilience has been investigated as an indicator that represents the level of post-earthquake service to patients and evaluates the mechanism of returning to normal conditions and recovering loss function after the earthquake.
In the discussion of hospital seismic resilience, "patient satisfaction" is discussed and the best parameter to show it is the waiting time of patients, which can be a good indicator of the response status and capacity of the hospital in critical situations. The aim of this study is to evaluate the seismic resilience of the hospital and specifically the emergency department by examining its performance after the earthquake and the level of service to patients using the patient waiting time parameter. To evaluate the performance of the emergency using the waiting time parameter, the emergency department of Imam Khomeini Hospital in Tehran has been selected as the case study and its modeling is done by discrete event simulation. The results indicate an increase in patient waiting time due to changes in patient entry rates after the accident. Therefore, strategies should be taken to reduce the waiting time of patients and try to improve it and bring it back to normal conditions before the accident, which is the restoration of hospital performance, which is the most basic definition for seismic resilience of health centers. The results of changes in waiting time and quality of treatment in different situations, including normal conditions and seismic scenarios are reviewed that the peak waiting time of patients in the emergency department reaches 20 hours in seismic scenarios. By plotting the performance curve, it is determined that at the time of the earthquake, the emergency department loses 24% of its performance and the value of the resilience index calculated for the system in the seismic scenario is about 87%. Finally, by implementing the resilience promotion plan, a way to improve performance and reduce patients' waiting time by up to 35% is provided, which can be considered by decision makers in possible accidents and emergencies.
-
كليدواژه هاي فارسي
تابآوري لرزهاي بيمارستان، عملكرد اورژانس، شبيهسازي گسسته پيشامد، زمان انتظار، بازيابي عملكرد
-
كليدواژه هاي لاتين
Hospital seismic resilience, emergency performance, discrete event simulation, waiting time, performance recovery
-
لينک به اين مدرک :