-
شماره ركورد
23941
-
پديد آورنده
اسماعيل آقائي
-
عنوان
ارزيابي اثر مراكز رشد بين المللي در استراتژي ورود شركت هاي دانش بنيان به بازارهاي خارجي مطالعه موردي مركز نانو ايران و چين
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت كسب و كار گرايش استراتژي
-
سال تحصيل
1399-1400
-
تاريخ دفاع
26/2/1400
-
استاد راهنما
دكتر عليرضا علي احمدي
-
استاد مشاور
دكتر امير ذاكري
-
دانشكده
مهندسي پيشرفت
-
چكيده
پژوهش حاضر با نظرداشت پتانسيل تأثير صادرات محصولات صنايع هايتك بر اقتصاد كشورهاي در حال توسعه شكل گرفته و با فهم چالش هاي كنوني صادرات محصولات دانش بنيان در ايران، به دنبال راهكاري جهت بهبود وضعيت صادرات اين شركت ها ميباشد. لذا با افزودن مراكز رشد بين المللي در فرايند ورود شركت هاي دانش بنيان به بازارهاي خارجي، ضمن تحليل و بررسي اثر اين راهكار، مدل مناسب جهت بين المللي شدن شركت هاي دانش بنيان داخلي در كشور را ارائه كرده است. ماهيت پژوهش حاضر، توصيفي اكتشافي است؛ در مرحله داده يابي پژوهش حاضر، از روش هاي مطالعات كتابخانه اي و مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته استفاده شده است. مورد مطالعه اين پژوهش كه به روش داده هاي معتبر شناسايي و انتخاب شدند؛ مديران شركت هاي دانش بنيان داخلي كه موفق به صادرات به كشور چين شده و يا در فرايند تحقق اين امر هستند، ميباشند. در ابتدا مطالعات دقيق ادبيات تحقيق در اين حوزه انجام گرفت و عوامل اثرگذار مرتبط با موضوع از دل پژوهشهاي انجامشده استخراج گرديد. در گام دوم با استفاده از روش تحليل مضمون، مصاحبه ها توسط نرم افزار Nvivo 12 در قالب 486 كد اوليه، 56 مضمون فرعي و 4 مضمون اصلي تحليل شد؛ مضامين اصلي اين تحقيق شامل انباشت دانش و يادگيري، دسترسي به شبكه ها، كاهش ريسك و افزايش كنترل و تعهدات نسبت به بازار كشور هدف ميباشند كه هركدام، از تعدادي مضامين فرعي شكل گرفته است. در فاز سوم اين پژوهش پرسشنامه اي تدوين شد تا با استفاده از مدل تحليل اهميت-عملكرد، خدمات مركز نانو ايران و چين ( INCC) به شركت هاي دانش بنيان اولويت بندي شده و عملكرد اين مركز در ارائه اين خدمات ارزيابي شود. در انتها استراتژي هاي متناسب، جهت توسعه صادرات محصولات دانش بنيان شركت هاي ايراني با بهبود وضعيت مركز نانو ايران و چين توصيه شده است. نوآوري پژوهش حاضر در اين است كه تاكنون تحقيقي در حوزه ورود شركت هاي دانش بنيان به بازارهاي خارجي با تسهيلگري مركز رشد مستقر در خارج از كشور و اولويتبندي خدمات آن مركز بطور همزمان صورت نگرفته است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/04/01
-
عنوان به انگليسي
Assessment of the role of international incubator as a foreign entry strategy for technology-based firms; case study in Iran nano-technology center in the China
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
اسماعيل اقائي
-
چكيده به لاتين
International entrepreneurship focuses on the search for business development opportunities across borders. Foreign incubators can play an important role in facilitating the entry of companies into foreign markets. So far, however, less research has focused on the role of international incubators' in the internationalization of start-ups from developing countries. The purpose of this study is to identify and evaluate the role of these incubators in the foreign entry of technology-intensive companies from an emerging country. First, by reviewing the research literature complemented by interviews with managers of client companies, the incubator services for facilitating foreign market entry have been identified. Then, applying the importance-performance analysis (IPA) method, the existing gaps in the provided services are examined and finally, the improvement in the risk and control of exporting companies has been analysed. Based on the results of theme analysis, four main factors including knowledge accumulation and learning, access to networks, risk reduction and increasing control and commitment were identified and then 24 expected services from the growth center were prioritized. The overall performance of the incubator indicates a schematic improvement in the slope of the risk-control chart for the target companies.
-
كليدواژه هاي فارسي
بين المللي شدن , ورود به بازارهاي خارجي , مركز رشد , صادرات , دانش بنيان , دانش , شبكه
-
كليدواژه هاي لاتين
internationalization , foreign entey mode , incubator , export , technology-based , Knowledge , Network
-
لينک به اين مدرک :