چكيده
در موتورهاي هواپيمايي مدرن,هوا با سرعت محوري بالايي كمپرسور را ترك مي كند.از طرفي يك احتراق موثر با اتلافات ناچيز ,در سرعتهاي پايين هوا روي مي دهد. بنابراين سرعت جريان در ورود به محفظه احتراق بايد كاهش يابد.اين كاهش سرعت در بخشي بنام ديفيوزر انجام مي يابد. هدف از تحقيق جاضر تحليل عددي آيروديناميكي جريان در ناحيه ديفيوزر- محفظه احتراق توربين گاز است . در پايان نامه حاضر ابتدا به بررسي اجمالي انواع ديفيوزرهاي مورد استفاده در توربينهاي گاز و ذكر مشخصه هاي اصلي ديفيوزرهاي حلقوي پرداخته شده است .سپس تحليل عددي جريان درون ديفيوزر -محفظه احتراق توربين گاز انجام يافته است .براي انجام اين تحليلها ,از نرم افزار فلوئنت (floent ) -كه يكي از قويترين نرم افزارهاي تحليل عددي ديناميك سيالات است استفاده شده است .به منظور حصول اطمينان از اعتبار اين بسته نرم افزاري ,ابتدا حل آيروديناميكي جريان در يك ديفيوزر -محفظه احتراق يا تقارن محوري كه نتايج آزمايشگاهي آن در مقالات معتبر بين المللي منتشر شده بدست آمده است .در تحليلهاي انجام شده اثرات پارامترهايي از قبيل مدلهاي آشفتگي ,نسيت تقسيم دبي ,شدت توربولانس و پروفيل سرعت جريان ورودي بررسي شده است .مقايسه نتايج حاصله با نتايج تجربي ,حاكي از دقت خوب و قابل قبول بودن تحليل حاضر است .پس از حصول اطمينان از دقت اين بسته نرم افزاري ,به شبيه سازي سه بعدي ديفيوزر -محفظه احتراق به همراه بخشهاي جانبي از قبيل پايه هاي نگهدارنده ( Struts )و سوراخهاي لاينر ,پرداخته شده و نتايج حاصل از تحليل عددي آن ارايه شده است ..در كليه تحليلهاي عددي انجام يافته ,صرفا خصوصيات آيروديناميكي جريان درون ديفيوزر-محفظه احتراق مورد بررسي قرار گرفته است .به همين دليل در پروژه حاضر به مدلسازي احتراق و بدست آوردن توزيع دما پرداخته نشده است .