-
شماره ركورد
25088
-
پديد آورنده
سجاد به نژاد
-
عنوان
بررسي آزمايشگاهي دوام بتن پيش آكنده در برابر سيكل هاي يخبندان و ذوب
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي راه آهن گرايش خط و سازههاي ريلي
-
تاريخ دفاع
خرداد ماه 1400
-
استاد راهنما
دكتر مرتضي اسمعيلي
-
دانشكده
مهندسي راه آهن
-
چكيده
معايب روسازيهاي بالاستي و هزينههاي هنگفت تعمير و نگهداري آن، باعث شده است تا خطوط بالاستي
موجود به خطوط بدون بالاست تبديل گردند. يكي از روشهاي تبديل اين خطوط، استفاده از تكنولوژي بتن
پيشآكنده ميباشد كه طي سالهاي اخير استفاده از فناوري بتن پيشآكنده براي تبديل خطوط بالاستي به
خطوط بدون بالاست در صنعت ريلي مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اينكه خطوط ريلي تحت شرايط
محيطي مختلف در فضاي باز قرار ميگيرند، بررسي دوام اين خطوط بخصوص در برابر چرخههاي انجماد و
ذوب حائز اهميت بسيار زيادي ميباشد. با عنايت بر اين موضوع، در اين پژوهش سعي شده است تا دوام
انجماد و ذوب بتن پيشآكنده بصورت آزمايشگاهي بررسي گردد. بدين منظور، ابتدا نمونههاي بتن پيشآكنده
با تزريق ملات ماسه و سيمان حاوي 10 درصد ميكروسيليس و نسبت آب به سيمان 32 درصد به درون
بالاستهاي از پيش قرار داده شده، ساخته شدهاند. سپس مقاومت فشاري و كششي و همچنين مدول
ديناميكي نسبي نمونههاي بتن پيشآكنده، پس از اعمال چرخههاي دمايي بين 0+ تا 18 - درجه سانتيگراد،
ارزيابي شده است.
بطور كلي، نتايج بدست آمده نشان دهنده دوام مطلوب بتن پيشآكنده در مقابل چرخههاي انجماد و ذوب
ميباشد؛ بدين صورت كه پس از اعمال 300 چرخه انجماد و ذوب، مدول ديناميكي نسبي نمونههاي بتني
تنها در حدود 10 درصد كاهش يافت. همچنين شايان ذكر است كه با اعمال چرخههاي انجماد و ذوب،
مقاومت فشاري و كششي نمونههاي بتن پيشآكنده كاهش نيافت. وليكن اعمال اين چرخهها، موجب كاهش
نرخ رشد مقاومت فشاري و كششي نمونهها گرديد
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/05/23
-
عنوان به انگليسي
Experimental Study on Resistance of Preplaced Aggregate concrete to Freeze and Thaw
-
تاريخ بهره برداري
6/21/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سجاد به نژاد
-
چكيده به لاتين
Disadvantages of ballasted tracks and high maintenance costs have caused to convert existing ballasted tracks to slab tracks. One of the methods to convert these lines is to use Preplaced Aggregate Concrete technology. In recent years, the use of PAC technology to convert ballasted tracks to slab tracks has been taken into consideration. Due to the fact that the railway lines are exposed to different environmental conditions, it is very important to study the durability of these tracks, especially against freeze and thaw cycles. With regard to this issue, in this study, the durability of PAC concrete to freeze and thaw has been experimentally investigated. To this end, at first, PAC samples were made by injecting sand and cement mortar with 10 percent micro silica and water to cement ratio of 35 percent into preplaced ballasts. Then, the compressive and tensile strength as well as relative dynamic modulus of the samples has been evaluated after applying freeze and thaw cycles between +4 to -18 °C.
In general, the results indicates the optimal durability of PAC against freeze and thaw, so that after applying 300 freeze and thaw cycles, the relative dynamic modulus of concrete samples decreased by only about 10 percent. Besides, freeze and thaw cycles didn’t decreased the compressive and tensile strength of preplaced aggregate concrete. However, these cycles reduced the increasing rate of the compressive and tensile strength
-
كليدواژه هاي فارسي
بتن پيش آكنده، خطوط بدون بالاست، دوام، انجماد و ذوب
-
كليدواژه هاي لاتين
Preplaced Aggregate Concrete; Ballastless Track; Durability; Freeze and Thaw
-
لينک به اين مدرک :