-
شماره ركورد
25263
-
پديد آورنده
سبا انصاري
-
عنوان
ارائه بهترين مسير بر اساس مصرف سوخت خودرو به كمك مدل قواي محركه
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي مكانيك - گرايس سيستم هاي ديناميكي خودرو
-
سال تحصيل
1397-1400
-
تاريخ دفاع
27/12/99
-
استاد راهنما
دكتر بهروز مشهدي - دكتر مسعود مسيح طهراني
-
استاد مشاور
دكتر عبدالله اميرخاني
-
دانشكده
مهندسي خودرو
-
چكيده
هدفي كه اين پاياننامه دنبال ميكند، در نظر گرفتن اطلاعات مسيريابهاي مختلف براي رسيدن به مصرف سوخت مسيرهاي پيشنهادي در جهت كاهش مصرف سوخت ميباشد. تلاش شده است زمينهاي فراهم گردد تا با هزينهي اندك، درك بهتري از مصرف سوخت مسيرهاي روزانهي رانندگان فراهم گردد تا در طولاني مدت انتخاب مسير بر اساس مصرف سوخت نيز براي افراد جامعه اولويت قرار گيرد. در اﯾﻦ پاياننامه تلاش شده اﺳﺖ با توجه به استخراج سيكل رانندگي مسير موردنظر در شهر تهران و تخمين مصرف سوخت، پيشبيني بهتري از مسير براي راننده قبل از حركت فراهم گردد. هدف اين كار ايجاد يك سيستم محاسبه مصرف سوخت است كه با توجه به نوع خودرو انتخابي، بتواند محاسبات مربوط را انجام دهد و مسير بهينه را مشخص كند. در اين پاياننامه ضمن معرفي الگوريتمي براي محاسبه سيكل رانندگي مسيرهاي پيشنهادي از مسيرياب، مدل COPERT براي محاسبه مصرف سوخت نيز انتخاب شده كه با توجه به شرايط محيطي و نحوهي رانندگي در شهر تهران بهينهسازي شده است. تابع هدف در بهينه سازي كمينه كردن خطاي مصرف سوخت محاسبه شده توسط مدل پايان نامه و تست عملي مي باشد. تست هاي عملي با خودرو هيوندا i20 و داده برداري از صفحه نمايش اين خودرو با دقت 5 تا 16 درصد انجام شده است. كل مراحل در محيط MATLAB مدل شدهاست. نوآوري پايان نامه شامل استفاده از داده هاي مسيرياب براي رسيدن به سيكل رانندگي و در ادامه محاسبه مصرف سوخت مسير مشخص مي باشد. نتيجه مدلي را فراهم كرده كه با دريافت اطلاعات مسيرياب ميتواند سيكل رانندگي با خطاي كمتر از 5 درصد و مصرف سوخت مسيرهاي پيشنهادي در تهران با خطاي كمتر از 13 درصد را ارائه دهد. كار انجام شده ميتواند زمينهاي باشد براي ايجاد سيستمي مستقل كه علاوه بر ارائه مسيرهاي پيشنهادي بين مبدا و مقصد مشخص، مصرف سوخت مسيرها را محاسبه و مسير بهينه را معرفي ميكند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/07/07
-
عنوان به انگليسي
Introducing the best rout based on fuel consumption using powertrain model
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سبا انصاري
-
چكيده به لاتين
The purpose of this thesis is to consider the information of different routers to achieve fuel consumption of the proposed routes to reduce fuel consumption. Efforts have been made to provide a basis for a better understanding of the fuel consumption of drivers' daily routes at low cost, so that in the long run, choosing a route based on fuel consumption is also a priority for people in the community. In this dissertation, an attempt has been made to provide a better forecast of the route for the driver before departure, considering the extraction of the driving cycle of the desired route in Tehran and the estimation of fuel consumption. The purpose of this work is to create a fuel consumption calculation system that, depending on the type of vehicle selected, can perform the relevant calculations and determine the optimal route. In this dissertation, while introducing an algorithm for calculating the driving cycle of the proposed routes from the router, the COPERT model has also been selected for calculating fuel consumption, which has been optimized according to the environmental conditions and driving style in Tehran. The objective function is to optimize the minimization of fuel consumption error calculated by the thesis model and practical testing. Practical tests have been performed with the Hyundai i20 and data from the screen of this car. The whole process is modeled in the MATLAB environment. Thesis innovation includes the use of router data to achieve the driving cycle and further calculate the fuel consumption of a specific route. The result provides a model that, by receiving routing information, can provide the driving cycle with an error of less than 5% and the fuel consumption of the proposed routes in Tehran with an error of less than 13%. This thesis results can be the basis for creating an independent system that, in addition to providing suggested routes between the specific origin and destination, calculates the fuel consumption of the routes and introduces the optimal route.
-
كليدواژه هاي فارسي
سيكل رانندگي , تخمين مصرف سوخت , مدل كوپرت , نرم افزار مسيرياب , نرم افزار متلب
-
كليدواژه هاي لاتين
Drive cycle , Fuel estimation , COPERT model , routing application , MATLAB software
-
لينک به اين مدرک :