-
شماره ركورد
25291
-
پديد آورنده
محمدحسين اقليدس
-
عنوان
طراحي مركز محله در بافت تاريخي شيراز ) محله درب شازده ( بر اساس فلسفه شي محور )oriented object )و معماري مسكوني دوره قاجار/ پهلوي اول
-
مقطع تحصيلي
كارناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي معماري مسكن
-
سال تحصيل
1396
-
تاريخ دفاع
1399.8.28
-
استاد راهنما
دكتر سيدعباس يزدانفر
-
استاد مشاور
دكتر مهدي خاكزند
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
محصول طراحي شي محور، يك پروژه ي آرمان شهر ي ن يست. بلكه يك واقعيت است. يك ارورت است كه كاربرد آن در
آموزش معماري معاصر ني ز در حال گسترش است و امروزه دانشگاه هاي پيشرو در زمينه تئور ي طراحي معماري و آموزش
معماري و اساتيد آنها، در استوديوهاي طراحي متعددي به آموزش و تمرين كاربرد اين فلسفه در دسيپلين معماري ميپردازند .
نقطه قوت آن ا ين است كه امكان هماهنگي با ارزش ها ي بومي و تعر يف الفباي طراحي در زمينهها ي متفاوت را دارا ميباشد.
ارتباط ب يشتر اين نوع هستي شناسي با جهان اطراف نسبت به ديگر نگرش ها كه انسان را در مركز يت قرار ميدهند و نه
جهان اطراف را ، يكي از برتر ي ها ي اي ن نوع تفكر طراحي است.
در اين نوشتار فر بر ا ين است كه با رويكرد شي محور و با تكيه بر اندامهاي كالبدي خانههاي قاجاري شيراز براي طراحي
فضاهاي مسكوني و جمعي، ميتوان به الفبايي نو براي طراحي معاصر در بافت ها ي تاري خي رسيد . با رسيدن به چنين الفبايي،
ميتوان فضاهايي را طراحي نمود كه ر يشه هاي آن در هوي ت كالبدي بافت تار يخي ريشه دوانده است . لزوم تعري فيك نگاه
جديد به طراحي در بافت تار يخي شي راز در ا ين امر نهفته است كه اي ن بافت در ساليان اخي ر به شدت دچار تخر يب و فرسودگي
گشته است و ساكني ن اصلي آن به دليل جوابگو نبودن كالبد تار يخي آن نسبت به نياز ها ي معاصر دست به مهاجرت به دي گر
نقاط شهر زدهاند و اكنون عرصهها ي فراواني در اي ن بافت وجود دارند كه با رها شده اند و يا تخر يب شده اند و همچون
جزيرهاي در ميان بافت تاريخي رها گشتهاند. طراحي ميانافزا در اي ن عرصه ها فرصتي است كه امكان بازيابي معماري از دست
رفتهي اي ن خانه هاي تخري ب شده را به صورتي ي كپارچه با بافت اطراف مهيا ميكند . بازيابي معمار ي در چني ن عرصه هايي
نيازمند شناخت كامل از كالبد معمار ي پيشي ن آن است. چني ن طراحي به يك كالژ تار يخي ميماند. ي ك كالژ شهر ي كه جزي ره
ها را به هم متصل مي كند. براي نماي ش گذاشتن هر نوع جنبه في زي كي از اين كالژ شهر ي به سه تصوي ر با مقياس هاي مختلف
نياز دار يم . تصوي ري از شهر ، خانه و تزيينات آن.
حال سؤال اي ن است كه چگونه ميتوان ميان اصول معماري ميانافزا ، تكه انگار ي و هستي شناسي شي محور ارتباط منطقي
ايجاد كرد به گونه ا ي كه طراحي ، عالوه بر در نظر گرفتن كالبد تاري خي زمي نه ، نياز هاي دنيا ي معاصر را ن يز پاسخ گويد .بنابر
اين با بررسي مختصات معماري ميان افزا و فلسفهي شي محور و رابطهي آن با تكه انگار ي)كالژ( مي توان به محصول مورد نظر
دست يافت . در اي ن نوشتار و در ابتدا با بررسي مطالعات پيشي ن در زمي نه الگوهاي مسكن شي راز و همچنين بررسي اندامهاي
معماري متعلق 109 خانه كه متعلق به بازه هاي تار يخي زنديه تا پهلو ي دوم بودند به دركي كلي از الگوي معمار ي بومي شي راز
رسيديم. سپس از ميان اين 109 خانه ، 12 خانه انتخاب شدند تا به عنوان تكه ها ي اصلي در طراحي مورد استفاده قرار گي رند.
كاربرد اي ن تكه ها مطابق با اصل ارجاع انتزاعي در بحث ها ي مرتبم با معماري ميان افزا، به گونهاي است كه از كاربرد مستقيم
اين اجزا در طراحي جلوگ ير ي ميكند. در ا ين تكهها تغييراتي را بنا به زيباييشناسيهاي مورد نظر ايجاد كرديم تا مناسب
زيست معاصر گردند. سپس با در كنار هم قرار دادن اين تكهها چه در فضاي جمعي مركز محله و چه در فضاي داخلي خانه ها،
موفق به كاربرد اين اش يا و تعريف آنان در قالب پالن هاي مسكوني معاصر شديم .
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/07/06
-
عنوان به انگليسي
Designing the community center in the historical fabric of Shiraz (Darb-e-Shazdeh district) regarding object-oriented approach and focus on the housing of the Qajar and Pahlavi era
-
تاريخ بهره برداري
11/19/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محمدحسين اقليدس
-
چكيده به لاتين
The object of object-oriented design is not an utopian project. It is a fact. It is a necessity that
its application in contemporary architecture education is also expanding and today the leading
universities in the field of architectural design theory and architectural education and their
professors, in various design studios teach and practice the application of this philosophy in
the discipline of architecture. Its strength is that it is able to harmonize with indigenous values
and define the design alphabet in different contexts. One of the advantages of this type of
design thinking is the greater connection of this type of ontology with the surrounding world
compared to other attitudes that focus on man and not the surrounding world.
In this paper, it is assumed that with an object-oriented approach and relying on the physical
organs of the Qajar houses of Shiraz to design residential and communal spaces, a new
alphabet can be reached for contemporary design in historical contexts. By achieving such an
alphabet, spaces can be designed whose roots are rooted in the physical identity of the
historical context. The need to define a new look at design in the historical context of Shiraz
lies in the fact that this context has been severely damaged and eroded in recent years, and its
main inhabitants migrated to other due to the unresponsiveness of its historical body to
contemporary needs. Parts of the city have been hit and now there are many areas in this
context that have been abandoned or destroyed and left as an island in the middle of the
historical context. Intermediate design in these areas is an opportunity to restore the lost
architecture of these dilapidated houses in an integrated manner with the surrounding texture.
Restoring architecture in such areas requires a thorough understanding of its former
architectural body. Such a design remains a historical collage. An urban collage that connects
islands. To display any physical aspect of this urban collage, we need three images with
different scales. A picture of the city, the house and its decorations.
Now the question is how to make a logical connection between the principles of intermediate
architecture, fragmentation and object-oriented ontology, so that the design, in addition to
considering the historical body of the context, also meets the needs of the contemporary
world. Examining the coordinates of architecture between object-oriented and object-oriented
philosophy and its relationship with fragmentation (collage) can achieve the desired product.
In this article, and first by examining previous studies on housing patterns in Shiraz and also
examining the architectural organs belonging to 109 houses that belonged to the historical
periods of Zandieh to the second Pahlavi, we came to a general understanding of the native
architectural pattern of Shiraz. Then, out of these 109 houses, 12 houses were selected to be
used as the main pieces in the design. The use of these pieces is in accordance with the
principle of abstract reference in discussions related to mesenteric architecture, in a way that
prevents the direct use of these components in the design. In these pieces, we made changes
according to the desired aesthetics to make them suitable for contemporary living. Then, by
putting these pieces together, both in the collective space of the neighborhood center and in
the interior of the houses, we succeeded in using these objects and defining them in the form
of contemporary residential plans.
-
كليدواژه هاي فارسي
بافت تاريخي , شي محور , خانه , مسكوني , طراحي گماني
-
كليدواژه هاي لاتين
historical fabric , object-oriented , housing , urban , speculative design
-
لينک به اين مدرک :