-
شماره ركورد
25408
-
پديد آورنده
علي تقدس نژادفومني
-
عنوان
طراحي و بهينهسازي ابعاد و شكل دياق و تقويتي زيرين سپر جلو بهمنظور كاهش آسيب به پاي عابر
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي خودرو
-
سال تحصيل
1397
-
تاريخ دفاع
1399/11/11
-
استاد راهنما
جواد مرزبان راد
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
در اين پاياننامه به بررسي انواع دياقهاي خودرو پرداختهشده و با بهرهگيري از كارهاي قبلي و با هدف بهينهسازي ابعادي و انتخاب بهترين مواد سعي بر كاهش آسيب به پاي عابر پياده در تصادف از جلو داشتهايم. به اين منظور به بررسي دياقهاي لانهزنبوري پرداخته و با بهينهسازي ابعاد آن سعي در بهينهسازي و انتخاب بهترين لانهزنبوري ممكن براي جذب بيشترين انرژي و درنتيجه كمترين آسيب به پاي عابر را داشتهايم. در طول اين فرايند 16 مدل مختلف لانهزنبوري تحت ضربه قرار گرفتند تا بهترين هندسه با بيشترين جذب انرژي استخراج شود سپس بهترين هندسه را همراه با ماده PLA سازنده دياق سپر خودرو دنا موردبررسي قرار داديم و در مجموعه مدل سپر جاي گرفته و در تست تصادف با پا مورد آزمايش قرارگرفته است. در اين تستها از مدل استاندار استخوان پاي استاندارد كه در مقاله [65, 66} آمده استفادهشده و خواص آن ازجمله جنس، ميزان تحمل ضربه، نقطه شكست و غيره استخراجشده است. سپس با بهرهگيري از تصاوير و اطلاعات موجود اقدام به طراحي سپر خودرو دنا در ابعاد واقعي كرده و اين مجموعه (سپر، دياق و استخوان ) را كه در نرمافزار Catia طراحيشده است را در برنامه تحليلي Abaqus قرار داده و با سرعتهاي استاندارد تصادف در استاندارد جهاني Euro Ncap يعني سرعتهاي 40 كيلومتر بر ساعت كه مخصوص تست تصادف خودرو با عابر پياده ميباشد را در اين تستها اعمال كرده و بهمنظور استخراج بهينهترين شكل هندسي با هدف كاهش آسيب به پاي عابر با در نظر گرفتن دو متغير طراحي ضخامت و قطر و ماده موردبررسي قرار داديم. در آخرين مرحله جهت صحهگذاري شكل بهينهشده با مواد بهينه با شكل و مواد اوليه ساختهشده و تحت تست تجربي با دستگاه ضربه قرارگرفته است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/07/19
-
عنوان به انگليسي
Design and Optimization the Dimensions and Shape of the Front Bumper and Reinforcement Under the Front Bumper to Reduce Pedestrian Foot Injury
-
تاريخ بهره برداري
1/31/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
علي تقدس نژادفومني
-
چكيده به لاتين
We examined different type of cars bumpers in this thesis with the aim of optimizing the dimensions and choosing the best materials to reduce the damage to pedestrian foot in frontal accidents. for this purpose, we examined a honeycomb-base bumper to find the best dimensions and materials that can absorb the most impact energy and deal the least damage to pedestrian feet. thus, we chose Taguchi method and tested 16 different types of honeycombs with different dimension and PLA material, designed in CATIA and analyzed in ABAQUS. finally, we select the best result and we use it as Dena’s bumper to analyze frontal car crash with pedestrian to compare the human leg damage between original bumper and optimized bumper. For the final test we use the actual model of human leg bone with exact properties, Dena as the vehicle and 40km/h speed that is the confirmed car speed in pedestrian crash by Euro Ncap.
-
كليدواژه هاي فارسي
لانهزنبوري , سرعت 40 كيلومتر , روش تاگوچي , روش اجزاء محدود , آسيب , استخوان , عابر پياده , بهينهسازي
-
كليدواژه هاي لاتين
Honeycomb , 40km/h speed , Taguchi Method , Damage , Bone , Optimizing , Pedestrian
-
لينک به اين مدرک :