-
شماره ركورد
25466
-
پديد آورنده
شهرام شكري
-
عنوان
ارزيابي شبكه حمل و نقل جاده اي استان كردستان براي كالا و مسافر
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
كارشناسي ارشد مهندسي صنايع/ مهندسي سيستمهاي اقتصادي و اجتماعي با گرايش برنامه ريزي حمل و نقل
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1400/07/21
-
استاد راهنما
دكتر سيدمحمد سيدحسيني
-
دانشكده
صنايع
-
چكيده
به دليل در دسترس نبودن حملونقل دريائي و ريلي و كمرنگ بودن نقش حملونقل هوايي، بررسي شبكه حملونقل جادهاي استان كردستان به عنوان اصليترين زيربخش حملونقل استان، اهميت ويژهاي در برنامهريزيهاي توسعه استان خواهد داشت. در اين تحقيق با هدف شناخت و ارزيابي كارايي زيربخش حملونقل جادهاي استان كردستان، در فصل اول، بر اساس آمار سال 1398، شاخصهاي مهم ارزيابي زيربخش در سه زيرمجموعه «تاسيسات زيربنائي»، «حملونقل كالا» و «حملونقل مسافر» مورد بررسي قرار گرفتهاند و در فصلهاي بعد، تقاضاي حملونقل جادهاي براي سال 1410 (كه احتمالاَ سال پايان برنامه هشتم توسعه كشور خواهد بود.) و كفايت زيرساختهاي موجود براي اين تقاضا بررسي شده است.
مهمترين پايه تحقيق، به كارگيري آمار بارنامهها و صورتوضعيتهاي مسافري سازمان راهداري و حملونقل جادهاي كشور در سالهاي 1390 تا 1398 بوده است. در ابتدا با بهرهگيري از الگوريتم مسيريابي دايكسترا، كليه سفرهاي عبوري باري و مسافري كشور، كه تمام يا بخشي از مسير سفر آن از استان كردستان عبور ميكند؛ مسيريابي شده و به اين ترتيب ميزان توليد و جذب همه نواحي تحقيق، شامل 10 شهرستان استان و 14 ورودي آن، از سمت استانهاي ديگر و اقليم كردستان عراق مشخص شده و براي هر سال يك ماتريس سفر به دست آمده است.
در ادامه، ماتريس سفر هر سال، به شبكه تخصيص داده شد تا حجم ترافيك برآورد شده با حجم ترافيك ترددشماري شده آن كمان، در همان سال مقايسه شود. سپس با استفاده از يك مدل برنامهريزي غيرخطي و حل آن، ماتريس سفر هر سال به نحوي اصلاح شد كه در صورت تخصيص به شبكه، حجم ترافيك ثبت شده، توسط دستگاههاي ترددشمار را بازتوليد كند. به اين ترتيب با بهرهگيري از حجم تصحيح شدهي توليد سفر سالهاي گذشتهي هر ناحيه، و با استفاده از رگرسيون خطي، حجم توليد هر ناحيه براي سال طرح (1410) محاسبه شد و ضريب رشد آن به دست آمد و با فرض سال 1398 به عنوان سال پايه، ماتريس مبداء-مقصد سفرهاي باري، مسافري و معادل سواري سال طرح، با استفاده از روش توزيع «فراتر» تهيه شد.
در انتهاي كار با تخصيص ماتريس مبداء-مقصد سال طرح به شبكه، حجم ترافيك هر كمان شبكه، در سال طرح و «سطح كيفيت سرويس» آن كمان مشخص شد و كمانهايي كه لازم است، در اولويت توسعه قرار گيرند، مشخص گرديد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/08/04
-
عنوان به انگليسي
Evaluation of road transport network of Kurdistan province for freight and passengers
-
تاريخ بهره برداري
10/13/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
شهرام شكري
-
چكيده به لاتين
Due to the unavailability of sea and rail transportation and the small role of air transportation, the study of the road transportation network of Kurdistan province as the main sub-sector of transportation in the province have special importance in the development plans of the province.
In this study, with the aim of recognizing and evaluating the efficiency of the road transport sub-sector of Kurdistan province, in the second chapter, based on the statistics of 1398, the important indicators of sub-sector evaluation in three sub-categories "infrastructure facilities", "freight transport" and "passenger transport" have been studied. In the following chapters, the demand for road transport for 1410 (which will probably be the end of the eighth development plan of the country) and the adequacy of the existing infrastructure for this demand are examined.
The most important basis of the research was the use of cargo and passenger waybills statistics that collected with the Roads and Transportation Organization of the country in the years 1390 to 1398, Initially, using the Dijkstra's algorithm, all cargo and passenger transit trips in the country (that all or part of which travel through Kurdistan province) It has been routed and thus the amount of production and absorption of all research areas, including10 cities of the province and its14 entrances (has been determined by other provinces and the region of Iraqi Kurdistan) and a travel matrix has been obtained for each year.
In the next step, for each year, the travel matrix was assigned to the network to compare the estimated traffic volume with the counted traffic volume with traffic counter devices for each link. Then, using a nonlinear programming model and solving it, the travel matrix was modified every year in such a way that, if allocated to the network, the volume of counted traffic would be reproduced. Thus, using the corrected volume of travel production of previous years in each region, and using linear regression, the production volume of each region was calculated for the project year (1410) and its growth coefficient was obtained and assuming 1398 as the base year, origin-destination matrix of freight, passenger and "Passenger car equivalent" (PCE) of the project year was prepared using the "Fratar distribution method".
At the end of the work, by allocating the source-destination matrix of the project year to the network, the traffic volume of each network link in the project year and the "Level of service" (LOS) of that link were determined and the links that need to be prioritized were identified.
-
كليدواژه هاي فارسي
حمل-و-نقل-جاده-اي , تقاضاي-حمل-و-نقل , ماتريس-مبداء-مقصد , استان-كردستان , آنتروپي , سطح-سرويس
-
كليدواژه هاي لاتين
Road_transportation , Transport_demand , O-D_matrix , Kurdistan_province , Entropy , Level_of_service
-
لينک به اين مدرک :