-
شماره ركورد
25832
-
پديد آورنده
مينا سلطاني صحت
-
عنوان
ديدگاه مدرسان زبان هاي خارجه نسبت به استفاده از زبان اول: مورد زبان آموزان جوان با دانش زباني اندك
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
آموزش زبان انگليسي
-
سال تحصيل
97
-
تاريخ دفاع
1400/07/07
-
استاد راهنما
دكتر شهين واعظي
-
استاد مشاور
دكتر محبوبه تقي زاده
-
دانشكده
گروه زبان هاي خارجه
-
چكيده
استفاده يا عدم استفاده زبان اول در كلاس هاي آموزش زبان هاي خارجه از ديرباز مورد بحث بوده است. بررسي تاريخچه ي آموزش و تحصيل زبان دوم نشان ميدهد كه برخي متدها موافق با به كارگيري زبان اول در فرآيند يادگيري زبان دوم بوده در حاليكه ساير متدها آن را كاملا ممنوع دانسته اند(ريچارد و راجرز، 2014). تحقيق پيش رو به صورت توصيفي به بررسي ديدگاه مدرسان ايراني زبان انگليسي به عنوان يك زبان خارجه نسبت به كاربرد زبان اول در كلاس زبان آموزان جوان با سطح پاييني از دانش زبان انگليسي مي پردازد. اهداف اين تحقيق شامل موارد ذيل مي باشد: الف- آيا مدرسان زبان موافق استفاده از زبان اول در كلاس كودكان مي باشند، ب- بيشترين كاربرد زبان اول توسط مدرسان در چه زمينه هايي صورت مي گيرد. صد مدرس زبان انگليسي به صورت هدفمند به عنوان شركت كنندگان در اين تحقيق انتخاب شدند. ابزار تحقيق شامل يك پرسشنامه ي ساختارمند و همچنين مصاحبه اي شبه-ساختارمند مي باشد. پرسشنامه از طريق مطالعه ي دقيق مقالات و ادبيات مرتبط طراحي شده و شامل دو بخش اصلي مي باشد. بخش اول به بررسي نظر مدرسان در مورد استفاده از زبان اول و بخش دوم به بررسي محبوب ترين كاربردهاي زبان اول توسط مدرسين مي پردازد. بعلاوه، مصاحبه اي به منظور اعتباربخشي به يافته هاي پرسشنامه با برخي شركت كنندگان صورت گرفت. نتايج نشان ميدهند كه مدرسان استفاده بهينه از زبان اول براي مقاصد آموزشي را ترجيح ميدهند. آن ها همچنين از زبان اول بيشتر در جهت تعيين قوانين كلاس، ايجاد نظم، كاهش فيلترهاي احساسي و توضيح لغات و مفاهيم دشوار بهره مي برند. علاوه بر اين، مدرسين از راهكارهاي گوناگوني براي كاهش به كارگيري زبان اول توسط خودشان و يا زبان آموزان استفاده مي كنند. مدرسين و افراد مرتبط با آموزش زبان هاي خارجه مي توانند از يافته هاي اين تحقيق به منظور طراحي دوره هاي تربيت مدرس در زمينه ي استفاده از زبان اول به عنوان يك ابزار آموزشي مفيد بهره ببرند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/10/18
-
عنوان به انگليسي
EFL Teachers’ Attitudes Towards L1 Use: The Case of Low-Proficient Young Learners
-
تاريخ بهره برداري
9/29/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مينا سلطاني صحت
-
چكيده به لاتين
The debate over the inclusion or exclusion of L1 in EFL classes has been a controversial issue for a long time. A review of literature about L2 teaching and learning methods exhibits that some methods have been in favor of using L1 in the process of L2 teaching, while other ones have prohibited it completely (Richards & Rodgers, 2014). The present study descriptively investigated the attitudes of Iranian EFL teachers towards the use of L1 in young learners’ classes at basic proficiency levels. It aimed to find out: A- Whether EFL teachers were in favor of codeswitching to L1 in young learners’ classes; B- Which functions of L1 use were most privileged by teachers. One-hundred EFL teachers were purposefully chosen as participants of the study. The instruments included a structured questionnaire and an unstructured interview. The questionnaire was developed by intensive review of the related literature and consisted of two main parts: Part A which investigated teachers’ ideas about L1 use, and Part B which explored the most favored functions of L1 by the teachers. The interview was also conducted with some of the participants to verify the findings of the questionnaire. The results showed that teachers preferred an optimal use of L1 for pedagogical purposes. In addition, they mostly used L1 to set rules and maintain discipline, reduce affective filters, and clarify difficult vocabulary and concepts. Moreover, teachers employed different strategies to minimize the use of L1 by either themselves or learners to an optimal amount. The findings of this study can be used by EFL instructors and stake holders for designing Teacher Training Courses about the use of L1 as a useful teaching tool.
-
كليدواژه هاي فارسي
زبان اول , تغيير كد , زبان آموز جوان
-
كليدواژه هاي لاتين
first language , codeswitching , young learner
-
لينک به اين مدرک :