-
شماره ركورد
26414
-
پديد آورنده
سميرا بلورروح نيكپور
-
عنوان
مدلسازي نحوه ي دسترسي مسافران حومه اي به ايستگاه راه آهن تهران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي حمل و نقل ريلي
-
سال تحصيل
1396-1399
-
تاريخ دفاع
1399/08/06
-
استاد راهنما
دكتر مرتضي باقري
-
استاد مشاور
دكتر محمود مصباح
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
اين مطالعه با استفاده از يك مدل لوجيت چندگانه براي بررسي رفتار انتخاب شيوه ي دسترسي به ايستگاه راه آهن با در نظر گرفتن عواملي از جمله ويژگي هاي اجتماعي - اقتصادي و سفر توانسته است ساختار مدل تصميم گيري انتخاب شيوه ي جابه جايي مسافران حومه اي را شناسايي كند. براي مطالعه ي موردي اين تحقيق شيوه دسترسي 387 نفر از مسافران حومه اي پرند به ايستگاه راه آهن تهران است كه به صورت تصادفي انتخاب شده اند. علاوه بر اين اطلاعات مبدا مسافران از نقاط مختلف تهران بررسي شده است. نتايج مكاني مبدا مسافران نشان داده كه افرادي كه دسترسي منطقه اي بهتري دارند و مبداشان در مناطق نزديك ايستگاه راه آهن است از قطار حومه اي استفاده كرده اند. علاوه بر اين نتايج نشان داده سهم استفاده از حمل و نقل عمومي بيشتر از حمل و نقل شخصي است كه مي تواند از محدوديت ها و سياست هاي ترافيكي نشات گرفته شده باشند. نتايج مدلسازي نشان مي دهد كه ويژگي هاي اجتماعي-اقتصادي در نظر گرفته شده در مطالعه در انتخاب شيوه ي جابه جايي به ايستگاه اثرگذار نبوده و مسافران معمولاً براساس زمان كل در رسيدن به ايستگاه راه آهن ، شيوه ي جابه جايي را انتخاب مي كنند و لذا زمان سفر شيوه ي جابه جايي در رسيدن به ايستگاه راه آهن يكي از مواردي است كه اين مسافران نسبت به آن حساس هستند. زمان كل سفر در انتخاب خودروي شخصي و تاكسي به صورت منفي ظاهر شده كه محدوديت ها و سياست هاي ترافيكي مي تواند نتيجه ي آن باشد . علاوه بر اين زمان كل سفر در انتخاب پياده روي هم به صورت منفي بوده كه ممكن است اغلب افراد به جهت طولاني بودن مسير يا عدم راحتي اين شيوه ي جابه جايي وغيره اين نتيجه حاصل شده باشد. هم چنين افرادي كه روزانه از قطار حومه اي استفاده مي كنند تمايل دارند از شيوه ي مترو در اتصال به ايستگاه راه آهن استفاده كنند. در اين صورت يكي شدن سيستمهاي ريلي درون شهري و برون شهري و يكپارچه شدن آنها موجب سرعت عمل در جابهجايي و آسايش مسافران ميشود و ميل به استفاده از سيستم ريلي افزايش مي دهد. زمان پياده روي تا ايستگاه اتوبوس هم به صورت منفي بوده كه مي تواند نتيجه ي عدم فاصله ي متناسب براي دسترسي به ايستگاه اتوبوس باشد. طبق نتايج بدست آمده پيشنهاد مي گردد به مسئله حمل ونقل مكمل در ايستگاه ها توجه هر چه بيشتر شود و هم چنين برنامهريزي همزمان با سرويسهاي حمل ونقل همگاني ميتواند دسترسي افراد را افزايش دهد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/02/01
-
عنوان به انگليسي
Modelling the access of commute passengers to the tehran railway station
-
تاريخ بهره برداري
10/28/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سميرا بلورروح نيكپور
-
چكيده به لاتين
Access to a regional rail station is an important part of the daily commute. However, in cities with separate urban rail (e.g. metro) and regional rail (e.g. commuter rail), the number of access stations to the regional rail is very limited. Small number of studies have concentrated on access to such centralized stations. This paper develops a multinomial logit model for the transportation mode choice of regional rail passengers to study access their mode choice behavior considering factors such as socio-economic and trip characteristics. The access mode of 387 randomly selected Parand regional passengers to the Tehran Railway Station (which is the only regional rail station) was recorded for the case study. In addition, the origin of passengers from different parts of Tehran have been investigated. The results showed that persons with better access and with origins closer to the railway station have used the regional train. The modeling results indicated that the socio-economic characteristics considered did not affect the access mode choice, and the passengers generally chose mode based on the total time of access to the railway station. Hence, the travel time of the chosen access mode was the main factor that these passengers were sensitive to. Furthermore, persons who used the regional train on a daily basis took metro (urban rail) to access the railway station. In this case, the integration of the urban and regional railway systems leads to faster passenger transport and better passenger comfort, increasing the tendency to use the railway system. Based on the results, the authors recommend that more attention be given to integration in transportation stations. Moreover, coordinated schedules with public transport services can improve public access.
-
كليدواژه هاي فارسي
مدل لوجيت چندگانه , دسترسي , قطار حومه اي , ايستگاه راه آهن
-
كليدواژه هاي لاتين
access , multinomial logit modal , commute train , railway station
-
Author
samira blorrohnikpoor
-
SuperVisor
morteza bagheri
-
لينک به اين مدرک :