-
شماره ركورد
26495
-
پديد آورنده
لادن سليماني قلعه رشيدي
-
عنوان
علوم اعصاب شناختي و بررسي ديدگاه دانشجويان كارشناسي ارشد رشته آموزش زبان انگليسي نسبت به تحقيق
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
آموزش زبان انگليسي
-
سال تحصيل
1397
-
تاريخ دفاع
1400/12/17
-
استاد راهنما
دكتر محمد اميني فارساني
-
استاد مشاور
دكتر شهين واعظي
-
دانشكده
علوم پايه گروه زبان هاي خارجه
-
چكيده
در طي سال هاي گذشته مطالعات متعددي در رشته هاي مختلف به بررسي ديدگاه هاي متفاوت نسبت به تحقيق پرداخته اند. اما دانشجويان تحصيلات تكميلي به ويژه در رشته زبان شناسي كاربردي مورد مطالعه قرار نگرفته اند. اگر چه استفاده از علوم اعصاب شناختي در سال هاي گذشته با سرعت بالايي گسترش يافته است، ولي در شاخه تحقيق و پژوهش در رشته زبان شناسي كاربردي عدم استفاده از آن مشاهده ميگردد. بنابراين اين مطالعه بين رشته اي طي دو فاز آفلاين و آنلاين به بررسي ديدگاه آن دسته از دانشجويان كارشناسي ارشد رشته آموزش زبان انگليسي كه در حال نگارش پايان نامه خود بودند نسبت به تحقيق پرداخته است. در مرحله اول، از طريق نمونه گيري هدفمند و گلوله برفي با تعداد 30 نفر از دانشجويان كارشناسي ارشد رشته آموزش زبان انگليسي از دانشگاه هاي سراسري ايران كه در حال نگارش پايان نامه خود بودند مصاحبه انجام شد و از نظريه پايه جهت تحليل داده هاي به دست آمده استفاده گرديد. نتياج به دست آمده چهار گروه ديدگاه مختلف نسبت به تحقيق را نشان داد كه به ترتيب عبارتند از: تحقيق براي حل مسأله، تحقيق بر حسب علاقه، تحقيق بر حسب اجبار و تحقيق به عنوان يك ابزار. بر اساس نتايج به دست آمده از فاز اول محقق به طراحي تسك اف آم آر آي جهت انجام فاز بعدي مطالعه پرداخت. تعداد 9 نفر از افرادي كه به صورت تصادفي از ميان شركت كنندگان فاز اول انتخاب شده بودند به صورت داوطلبانه با شركت در آزمايش موافقت نمودند. از طراحي تركيبي اف ام آر آي در فاز دوم استفاده گرديد و از نرم افزار اس پي ام 12 جهت تحليل شناختي استفاده شد. همچنين براي بررسي پاسخ رفتاري شركت كنندگان از يك پرسشنامه تصويري استفاده گرديد و داده هاي به دست آمده از طريق نرم افزار اس پي اس اس 26 تحليل گرديد. طبق نتايج حاصل از تحليل شناختي گروهي و تحليل رفتاري گروهي ديدگاه تحقيق به عنوان يك ابزار به ميزان بيشتري مورد توجه شركت كنندگان قرار گرفت. طبق Bills, 2004 , Lee 2008 محقق بر اين باور است كه علم به ديدگاه هاي مختلف موجود نسبت به تحقيق براي اساتيد راهنما مهم به شمار مي رود، چرا كه نداشتن ديدگاه هاي يكسان بر روابط اساتيد با دانشجويان تأثير خواهد گذاشت. آگاهي اساتيد راهنما در خصوص ديدگاه دانشجو خود نسبت به تحقيق ميتواند به تغييردر ديدگاه دانشجو يا استاد بيانجامد. اين مطالعه مي تواند پيامدهايي در ارتباط با روش تدريس در زبان شناسي كاربردي به دنبال داشته باشد. طبق Byrnes, 2013 , Plonsky, 2013,2014 زبان شناسي كاربردي از جنبه هاي مختلف بر افزايش آگاهي پژوهشي تمركز كرده است. نتايج اين مطالعه مي تواند به افزايش اين آگاهي كمك كرده و محققين آموزش زبان انگليسي را به بررسي مسائل مختلف مربوط به زبان دوم از طريق استفاده از علوم شناختي و علوم اعصاب شناختي ترغيب نمايد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/03/01
-
عنوان به انگليسي
Exploring Graduate EFL MA Students’ Conceptions of Research: What Does Cognitive Neuroscience Indicate?
-
تاريخ بهره برداري
3/8/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
لادن سليماني قلعه رشيدي
-
چكيده به لاتين
Over the last years, several studies have addressed the issue of the conceptions of research in different disciplines. In particular, in the field of applied linguistics, postgraduate students’ conceptions of research has been an untouched area. Although in the last decades consuming neuroscience has developed very rapidly as an academic field, we have identified there is a lack of cognitive neuroscience research in the research stream of applied linguistics. As such, this interdisciplinary study through two offline and online phases respectively explores the conceptions of MA students in TEFL who were writing their MA dissertation toward research. First, through purposive and snowball sampling 30 MA students from Iran state universities writing their MA thesis were interviewed, and grounded theory was used to analyze the obtained data. The findings suggested that research as a discovery journey, research as an interesting enterprise, research as a must to do, and research as an instrumental motivator were hierarchically ranked themes of the emerged conceptions toward research. According to the results of the offline phase of the study, the researcher designed an fMRI task in order to explore their online behavior toward this phenomenon. 15 of the participants from the offline phase were selected through random sampling; 9 of them agreed to participate in the online phase voluntarily. An fMRI mixed design was used to obtain data. SPM 12 was used for the cognitive analysis and xjView was used to explore the regions of interest. Also a pictured questionnaire was used to explore the participants’ behavioral responses, and SPSS 26 was used to analyze the driven data. The findings of the holistic cognitive analysis and holistic behavioral analysis revealed that research as an instrumental motivator was the most attracted conception. The researcher suggests that an understanding of conceptions of research is important for those who supervise others since mis-matches in conceptions can cause problems in communications (Bills, 2004; Lee, 2008). If supervisors understand their students’ conceptions, then they can allow for any differences between the student’s conceptions and their own. This study might provide methodological implications for the field of applied linguistics. According to Byrnes (2013) and Plonsky (2013, 2014), the field of applied linguistics have concentrated on research awareness from different perspectives. The findings of this study might provide a piece of evidence for such awareness raising, and also pursue TEFL researchers to examine different aspects of L2 problems from cognitive or cognitive neuroscience perspectives, too.
-
كليدواژه هاي فارسي
ام آر آي كاربردي؛ علوم اعصاب شناختي؛ روش كيفي؛ نظريه پايه ؛ زبان شناسي كاربردي؛ ديدگاه هاي تحقيق ؛ دانشجويان كارشناسي ارشد آموزش زبان انگليسي
-
كليدواژه هاي لاتين
fMRI; cognitive neuroscience; qualitative approach; grounded theory; applied linguistics; conceptions of research; MA students in TEFL
-
Author
Ladan Soleimani
-
SuperVisor
Mohammad Amini Farsani, Ph.D.
-
لينک به اين مدرک :