-
شماره ركورد
26526
-
پديد آورنده
مهدي رضانژاد
-
عنوان
طراحي سيستم خدمت-محصول عرضه ميوه در خرده فروشي هاي شهري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي صنعتي
-
سال تحصيل
1400-1401
-
تاريخ دفاع
1400/08/29
-
استاد راهنما
دكتر سيدهاشم مسدد
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
ميوه و تره بار و صيفي جات بخشي از نيازهاي شهروندان و هزينه هاي خانوارها را به خود اختصاص مي دهد. اين در حالي است كه بخش زيادي از ميوه ها در طول فرآيند توليد در باغات تا زمان پس از خريد مصرف كننده، از بين رفته و به ضايعات تبديل مي شود.ما در اين پروژه تمركز خود را بر روي ضايعات ميوه در بخش خرده فروشي هاي شهري قرار داده ايم. در اين پروژه با استفاده از رويكرد طراحي كاربر محور، و روش هاي پياده سازي آن از تعريف نياز تا تعريف پرسونا و تست هاي كاربري، تلاش مي شود كه پاسخي درخور براي كاهش ضايعات ميوه در سيستم عرضه ي آن، اجرا گردد. در اين راستا رفتار مشتري در هنگام خريد به عنوان محور اصلي پژوهش مورد بررسي قرار گرفته و تاثير مداخله اي براي اصلاح آن با تاكيد بر رفتار پايدار اقدام شده است. از جمله مراحل اوليه و البته كاربردي متد طراحي كاربرمحور بررسي حالات كاربران به وسيله ابزار نقشه سفر مشتري است. اطالاعاتي كه در ابتداي مراحل پژوهش از نقشه سفر مشتري بدست آمد به چهار عامل كليدي در ميزان رضايت مشتريان اشاره داشت:؛ دسترسي و كيفيت، موجودي و قيمت. در واقع كاربران تنها پس از مراجعه به ميوه فروشي ها است كه ميفهمند آيا ميوه مدنظرشان در مغازه موجود هست يا نه؟ ويا چه كيفيت و چه قيمتي دارد؟اين در حالي است كه مشتريان در هنگام سوا كردن و خريد ميوه رضايت نسبي را تجربه مي كنند. همين عامل باعث گرديد كه پروژه را در مسير طراحي يك خدمت براي خريد ميوه قرار گيرد. در طراحي كاربرمحور وظيفه طراح شناسايي وضعيتي است كه كاربر در آن احساس رضايت نمي كند يا نسبت به وضعيت بهتري كه مي تواند با آن رو به رو شود آگاهي ندارد؛ بنابراين طراحي به منظور جبران اين نارضايتي و يا خلق يك تجربه جديد و البته خوب آغاز مي شود. در واقع با اين كه مشتريان در هنگام خريدن و سوا كردن ميوه رفتاري نادرست(آگاهانه و غير آگاهانه) دارند كه باعث آسيب و در نتيجه افزايش ضايعات ميوه ميگردد؛ با اين حال فرآيند خريد و سوا كردن براي مشتريان عملي همراه با رضايت نسبي مي باشد. در نتيجه پروژه در دو مسير طراحي استند فروشگاهي با استفاده از مباني طراحي مداخله اي براي تصحيح رفتار خريداران ميوه، و نيز طراحي يك خدمت در زمينه توزيع ميوه، ادامه يافت. هدف از پروژه طراحي خدمت در سيستم فروش، افزايش رضايت مشتريان در چهار فاكتور شناسايي شده يعني دسترسي و كيفيت، موجودي و قيمت مي باشد. همچنين تاثير يك سيستم جامع توزيع بر روي كاهش ضايعات ميوه، قابل رديابي و توضيح است.
نتايج حاصل از اين پروژه براي طراحي يك استند فروشگاهي به عنوان يك محصول و يك پلتفرم توزيع به عنوان يك خدمت دسته بندي شده و تعريف مي گردد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/03/06
-
عنوان به انگليسي
Desigining a service-product system of fruit supply in urban retail
-
تاريخ بهره برداري
11/20/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مهدي رضانژاد
-
چكيده به لاتين
Fruits, and vegetables are part of the needs of the costs of family households. However, many fruits have destroyed and turned into waste during production in orchards until the consumer buys them. In this project, using the method of using user-centered design, and the methods of its implementation, from the definition of need to the definition of persona and user tests, a suitable response to reduce fruit consumption in its supply system is sought. In this project, customer behavior at the time of purchase has been studied as the main goal of the research and the effect of intervention to correct it with emphasis on sustainable behavior. One of the initial and practical steps of the user-centered design method is to check the user's moods using the customer journey map tool. The information obtained in the early stages of the customer journey map pointed to four key factors in customer satisfaction: accessibility and quality, availability and price. In fact, it is only after visiting the fruit shops that users find out if the fruit they are looking for is available in the store or not. Or what is its quality and what is its price? This is while they experience relative pleasure when separating and buying fruit. This factor led to the design of the project as a service to buy fruit. In user centered design, the task of the designer is to identify a situation in which the user does not feel or is unaware of the better situation he or she can face. So in order to design to compensate for this dissatisfaction or create a new and of course good user experience begins. In fact, with this customer, when buying and separated of misbehavior (consciously and unconsciously) it causes damage and as a result increases fruit waste. With this process, buying and separating for work services is accompanied by relative satisfaction. As a result, the project continues in two ways: designing a store stand using intervention design principles to correct fruit behavior, as well as designing a fruit production service. The purpose of designing services in the sales system is to increase the score in four identified factors, accessibility and quality, inventory and price. The effect of a comprehensive system on reducing fruit consumption can also be traced and explained.
The results of this project are categorized and defined for stand store design as a product and a platform as a service.
-
كليدواژه هاي فارسي
ضايعات ميوه , طراحي كاربر محور , نقشه سفر مشتري , رفتار پايدار , طراحي خدمات , طراحي مداخله اي , استند فروش ميوه
-
كليدواژه هاي لاتين
Fruit waste , user center design , customer journey map , sustainable behavior , service design , intervention design , fruit sales stand
-
Author
Mahdi Rezanejad
-
SuperVisor
Dr. Seyyed Hashem Mosadad
-
لينک به اين مدرک :