-
شماره ركورد
26585
-
پديد آورنده
فايزه بشيري هرسيني
-
عنوان
ارائه الگويي به منظور شناسايي عوامل مؤثر بر نوآوري در صنايع خلاق (مورد مطالعه: مخاطبان سينماي ايران)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت- مديريت تكنولوژي ـ نوآوري تكنولوژي
-
سال تحصيل
1395
-
تاريخ دفاع
1400/6/24
-
استاد راهنما
سعيد شوال پور آراني
-
دانشكده
مهندسي پيشرفت
-
چكيده
پژوهش حاضر با هدف بررسي ارائه الگويي به منظور شناسايي عوامل مؤثر بر نوآوري در صنايع خلاق انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقيقات كاربردي است، و از نظر روش پيمايشي و به لحاظ ماهيت نيز پژوهشي توصيفي ميباشد. بعد از تنظيم اهداف و سؤالات پژوهش، پرسشنامه¬اي مركب از 28 سؤال تهيه و تنظيم شد و ميان جامعه آماري توزيع گردد. در تدوين سؤالات پرسشنامه، از آيتم¬هائي استفاده شد كه ضمن پوشش مباني تئوريك تحقيق، با فضاي كلي حاكم بر موضوع مورد مطالعه، مطابقت وجود داشته باشد. براي بررسي روايي پرسشنامه از روش اعتبار سازه¬اي در قالب تحليل عاملي تاييدي استفاده شده است. تحليل عاملي تاييدي بسيار مطلوب برآورد گرديد. براي محاسبه پايايي از ضريب آلفاي كرونباخ استفاده گرديد و پايائي پرسشنامه بسيار مطلوب ارزيابي گرديده است. جامعه آماري پژوهش حاضر كليه افراد فعال (نوآوران) شاغل در مراكز نوآوري صنايع خلاق و خانه هاي خلاق در استان تهران بودند.. باتوجه به تيم¬هاي فعال در اين مراكز براي تعيين حجم نمونه از فرمول كوكران در سطح خطاي 5% استفاده شد. براساس فرمول كوكران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونهگيري تصادفي است. براي تجزيه و تحليل دادههاي گردآوري شده و براي تعيين روابط بين متغيرها نيز از تكنيك مدليابي معادلات ساختاري بهره گرفته شده است. همچنين تجزيه و تحليل دادههاي بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماري SPSS و SMART PLS صورت گرفته است. نتيجه آزمون فرضيات نشان داد؛ عامل سياست¬گذاري بر نوآوري در صنايع خلاق تأثير معني¬دار و مثبت دارد. عامل زيرساخت¬ها بر نوآوري در صنايع خلاق تأثير معني¬دار و مثبت دارد. عامل تأمين و مديريت محتوا بر نوآوري در صنايع خلاق تأثير معني¬دار و مثبت دارد. عامل حمايت و پرورش ايده¬ها و خلاقيت بر نوآوري در صنايع خلاق تأثير معني¬دار و مثبت دارد. عامل جذب، استعداديابي و رشد هنرمندان و متخصصان بر نوآوري در صنايع خلاق تأثير معني¬دار و مثبت دارد. عامل نظام توليد بر نوآوري در صنايع خلاق تأثير معني¬دار و مثبت دارد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/03/22
-
عنوان به انگليسي
Provide a model to identify the factors affecting innovation in the creative industries (Case study: Iranian cinema audience)
-
تاريخ بهره برداري
9/15/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
فايزه بشيري هرسيني
-
چكيده به لاتين
The aim of this study was to provide a model to identify the factors affecting innovation in the creative industries. The present study is an applied research in terms of purpose, and is a descriptive research in terms of survey method and in terms of nature. After setting the goals and questions of the research, a questionnaire consisting of 28 questions was prepared and distributed and distributed among the statistical population. In compiling the questionnaire questions, items were used that, while covering the theoretical foundations of the research, correspond to the general atmosphere of the subject under study. To evaluate the validity of the questionnaire, the construct validity method in the form of confirmatory factor analysis was used. Confirmatory factor analysis was considered very desirable. Cronbach's alpha coefficient was used to calculate the reliability and the reliability of the questionnaire was evaluated as very desirable. All active people (innovators) were working in creative industry innovation centers and creative houses in Tehran province. According to the active teams in these centers, Cochran's formula was used to determine the sample size at an error level of 5%. Based on Cochran's formula, 384 people were selected as the sample. The sampling method is random. Structural equation modeling technique has been used to analyze the collected data and to determine the relationships between variables. Also, the obtained data were analyzed using SPSS and SMART PLS statistical software. The test result showed hypotheses; The policy factor has a significant and positive effect on innovation in the creative industries. Infrastructure factor has a significant and positive effect on innovation in creative industries. Content provision and management factor has a significant and positive effect on innovation in creative industries. The factor of supporting and cultivating ideas and creativity has a significant and positive effect on innovation in creative industries. The factor of attracting, talent identification and growth of artists and professionals has a significant and positive effect on innovation in creative industries. The factor of production system has a significant and positive effect on innovation in creative industries.
-
Author
Faeze Bashiri
-
SuperVisor
Dr. Shavalpoor
-
لينک به اين مدرک :