-
شماره ركورد
26607
-
پديد آورنده
همايون عسكرپور
-
عنوان
بهسازي هندسه و ارزيابي عملكرد پروانه هاي نيمه مغروق
-
مقطع تحصيلي
ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي مكانيك - تبديل انرژي
-
سال تحصيل
1397-1400
-
تاريخ دفاع
1400/08/30
-
استاد راهنما
دكتر نوروزمحمد نوري
-
دانشكده
مكانيك
-
چكيده
پروانههاي نيمه مغروق نوعي از پروانههاي سوپركاويتاسيون هستند كه در سطح مشترك آبوهوا كاركرد مناسبي همراه با هوادهي روي پرهها دارا هستند. يكي از چالشهاي اصلي در توسعه پروانههاي نيمه مغروق سطحي، شناسايي اثرات پارامترهاي هندسي بر عملكرد آن¬ها است. تفاوت هندسي اصلي بين پروانه هاي نيمه مغروق سطحي و پروانه هاي معمولي شكل مقطع تيغه آن است. بخش تيغه از نوع سوپر كويتي با لبه جلويي تيز و لبه دنباله ضخيم است. هندسه اين بليد بيشتر به صورت تجربي طراحي شده است و مطالعات جامعي براي بررسي پارامترهاي آن انجام نشده است. بنابراين، اين تحقيق با هدف بررسي تأثير شكل لبه فرار روي توسعه كويتي هوادهي و كارايي پروانه نيمه مغروق سطحي مي باشد. عملكرد يك سري از ملخ هاي HL-tx متشكل از 6 ملخ با شكل هاي مختلف لبه هاي فرار و 7 سطح مقطع ملخ با شكل هاي مختلف لبه ي پشتي به صورت عددي بررسي شده است.
شبيهسازي عددي هندسهها با استفاده از روش رنس همراه با روش حجم سيال براي شبيه سازي تعامل سيالات انجام شده است. روش مش لغزشي نيز براي شبيه سازي چرخش پروانه هاي نيمه مغروق سطحي در حالت انتقال استفاده شده است. نتايج روش شبيه سازي مطابقت خوبي با داده هاي تجربي دارد. نتايج به دست آمده نشان داد كه ضرايب رانش و گشتاور به دليل تغيير شكل لبههاي فرار 40 درصد تغيير ميكند كه تأثير معنيداري دارد. با اين حال، تغييرات در بهره وري حدود 4٪ است. در همين حال، نتايج نشان داد كه پروانه نيمه مغروق سطحي با زاويه بزرگتر نسبت به خط وتر عملكرد بهتري دارند و پوشش هوادهي پشت بليد بهتري دارند
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/01/22
-
عنوان به انگليسي
Geometrical Improvement and Performance evaluation of surface-piercing propeller
-
تاريخ بهره برداري
11/21/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
همايون عسكرپور
-
چكيده به لاتين
Surface Piercing Propellers are a type of supercavitation impellers that have a suitable function with aeration on the blades at the common air surface. One of the main challenges in the development of semi-submersible projects is the identification of geometric features on their performance. The main geometric difference between semi-submersible impellers and ordinary impellers is the cross-sectional shape of its blade. The blade section is super Kuwaiti with a sharp front edge and a thick tail edge. The geometry of this blade has been designed more experimentally and no comprehensive studies have been conducted for its research. Therefore, this study aims to investigate the shape of the volatile edge on the development of Kuwait aeration and the efficiency of semi-submersible impellers. The performance of a series of HL-tx locusts consisting of 6 locusts with different shapes of volatile edges and 7 locus cross sections with different shapes of dorsal edges has been numerically investigated.
-
Author
Homayoun Askar pour
-
SuperVisor
Dr. M.N Nouri
-
لينک به اين مدرک :