-
شماره ركورد
26867
-
پديد آورنده
يزدان شفيعيون
-
عنوان
بررسي آرمايشگاهي استفاده از خرده لاستيك بر رفتار ديناميكي بتن دال روسازي صلب
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي خطوط راه آهن
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/04/15
-
استاد راهنما
سيد جواد مير محمد صادقي
-
استاد مشاور
عليرضا طلوع كيان
-
دانشكده
مهندسي راه آهن
-
چكيده
يكي از مسائل مهم در حمل و نقل ريلي به ويژه مترو¬ها، كنترل و كاهش ارتعاشات ناشي از حركت قطار¬ها است. تا به امروز روش¬هاي متنوعي براي كاهش ارتعاشات مورد بررسي قرار گرفته و پيشنهاد شده است، اين روش¬ها عمدتاً بر سه محور كنترل ارتعاشات در منبع، مسير و دريافت كننده طبقه¬بندي مي¬شوند. پايان¬نامه پيش رو با استناد بر اين هدف و انتخاب روش كنترل ارتعاشات در منبع، به بررسي استفاده از خرده لاستيك بازيافتي (حاصل از تاير¬هاي مستعمل) به عنوان مصالح الاستيك مخلوط با بتن روسازي صلب مترو، تمركز كرده است كه هم از طرفي اقتصادي و زيست محيطي است و هم مي¬تواند موجب كاهش ارتعاشات شود. بر اساس هدف تبيين شده، در ابتدا قبل از بررسي ميرايي و كاهندگي ارتعاشاتي خرده لاستيك، به علت تاثير قابل توجه خرده لاستيك در مقاومت فشاري بتن، مقادير 10%-0% (با افزايش 5/2%) پودر لاستيك به صورت حجمي با ريزدانه بتن جايگزين شده است و از منظر مقاومت فشاري و رواني مورد آزمايش قرار گرفت تا حداقل مقاومت بتن دال و رواني مورد نياز جهت روسازي صلب ارضا شود. سپس در اين مرحله با اضافه نمودن مواد افزودني مختلف نظير ميكروسيليس و فوق روان¬كننده سعي در بهبود عملكرد بتن و جبران مقاومت از دست رفته بتن شد. در ادامه با ساخت آزمونه¬هاي مكعب مستطيلي با درصد¬هاي فوق الذكر پودر لاستيك و استفاده از آزمايش مودال جهت استخراج ميرايي، فركانس¬هاي طبيعي و اشكال مودي آزمونه¬هاي بتني حاصل گرديد. در ساخت بتن با بكارگيري ميكروسيليس ميزان استفاده از سيمان متناسب با آن كاهش يافته و همچنين به كارگيري پودر لاستيك و فوق روان كننده تاثير چشمگيري در افزايش هزينه¬ها نداشته و در قياس با استفاده از پد¬هاي ارتجاعي مقرون به صرفه خواهد بود. نتايج نشان مي¬دهد كه ميزان بهينه استفاده از پودر لاستيك در بتن با توجه به كسب حداقل مقاومت فشاري، 5/2% و از منظر ميرايي 10% مي-باشد. در نهايت، با در نظر گرفتن دو پارامتر ميرايي و مقاومت فشاري به منظور استفاده از پودر لاستيك به صورت حجمي در بتن دال روسازي مترو، مقدار 5/2% حجمي پودر لاستيك پيشنهاد مي¬شود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/06/02
-
عنوان به انگليسي
A Laboratory study of the dynamic behaviour of concrete slab track using crumb rubber
-
تاريخ بهره برداري
7/6/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
يزدان شفيعيون
-
چكيده به لاتين
One of the most critical issues in rail transport, particularly subways, is controlling and reducing vibrations caused by trains. To date, various methods have been studied and proposed; these methods are mainly classified into three groups: controlling the vibration in source, path, and receiver. In consideration of this goal and the method chosen for vibration control at the source, the present dissertation emphasizes the use of recycled rubber (from used tires) in a mixture with slab track concrete, which is also economical, environmentally friendly, and can also reduce control vibrations. Based on the purpose, before examining the damping and vibration reduction of crumb rubber, due to the significant effect of crumb rubber on the compressive strength of concrete, the values of 10% -0% (with an increase of 2.5%) of rubber powder in volume with the fine aggregate has been substituted and tested in terms of compressive strength and workability to satisfy the minimum requirements of slab track concrete. Additives such as silica fume and superplasticizer were then added to compensate for the loss of strength of concrete and improve its performance. Furthermore, each concrete sample's natural frequencies, damping and modal shapes were obtained using prism specimens and a modal test.
The results show that the optimal use of rubber powder in concrete is 2.5% in terms of compressive strength and 10% in terms of damping. In conclusion, considering the two parameters of damping and compressive strength to use rubber powder in the slab track concrete, the desired value of 2.5% is used and suggested.
-
كليدواژه هاي فارسي
پودر لاستيك , بتن لاستيكي , بتن روسازي صلب , آزمايش مقاومت فشاري , آزمايش مودال
-
كليدواژه هاي لاتين
rubber powder , rubber concrete , slab track concrete , compressive strength test , modal test
-
Author
Yazdan Shafieyoon
-
SuperVisor
Javad Sadeghi
-
لينک به اين مدرک :