-
شماره ركورد
27092
-
پديد آورنده
سعيده عباسي هوشيار
-
عنوان
ارزيابي آزمايشگاهي تاثير كربن فعال پودري بر خصوصيات ويسكوالاستيك مخلوط آسفالتي داغ
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران- راه و ترابري
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/4/20
-
استاد راهنما
محمود عامري - ندا كامبوزيا
-
دانشكده
مهندسي عمران
-
چكيده
امروزه افزايش ميزان بارهاي محوري و رشد چشمگير ترافيك، منجر به افزايش تنش و تشديد خرابيهاي ايجاد شده در روسازي آسفالتي از جمله تغييرشكل ماندگار شده است. اين امر محققين و متصديان راه را به اصلاح خواص آسفالت به منظور عملكرد بهتر در دماي بالا و در برابر شيارشدگي و بهبود خواص ويسكوالاستيك مخلوط آسفالتي واداشته است. در پژوهش حاضر، با هدف بهبود خواص ويسكوالاستيك مخلوط آسفالتي داغ، پودر كربن فعال (ACP) به قير مصرفي اضافه شد. در ابتدا مقدار بهينه اين ماده از بين مقادير مصرفي به عنوان افزودني قير، با استفاده از آزمايشات درجه نفوذ، نقطه نرمي، كندرواني و رئومتر برش ديناميكي تعيين گرديده است. سپس هدف اصلي اين پژوهش يعني ارزيابي خواص ويسكوالاستيك مخلوط آسفالتي حاوي كربن فعال پودري تحت آزمايش خزش ديناميكي مورد ارزيابي قرار گرفت. اين آزمايش در دو دماي 50 و 60 درجه سانتيگراد و تحت تنش 200،100 و 300 كيلوپاسكال انجام شد و رفتار خزشي نمونهها با توجه به نتايج، مورد بررسي قرار گرفت. همچنين به منظور تعيين پارامترهاي ويسكوالاستيك نمونههاي آسفالتي، تخمين رياضي با استفاده از نرم افزار Matlab و براساس مدل برگر انجام گرفت و با نتايج آزمايشگاهي مقايسه شد. نتايج نشان ميدهد كه تا قبل از فاز سوم، منحني خزش انطباق خوبي با منحنيهاي مدل برگر دارد. تمامي تخمينهاي حاصل از مدل برگر داراي ضريب همبستگي بالاتر از 90% ميباشند. اين امر نشان ميدهد كه مدل برگر قادر است رفتار ويسكوالاستيك مخلوط آسفالتي را در محدوده تنش و دماي اعمالي تعيين كند. طبق نتايج به دست آمده از آزمون خزش ديناميكي افزايش مقدار عددرواني در تمامي سطوح تنش و دماهاي مورد آزمايش ديده شد. مقدار اين افزايش در سطح تنش 100كيلوپاسكال بالاتر از 60 درصد و در تنش 300كيلوپاسكال به بيش از 100 درصد نيز رسيده است. به علاوه عدد رواني بدست آمده از آزمايش خزش ديناميكي نشان ميدهد كه با افزودن كربن فعال پودري به مخلوط آسفالتي داغ ميتوان خواص مخلوط را در برابر شيارشدگي در دماي بالا و تحت سطوح تنش اعمالي بهبود بخشيد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/07/16
-
عنوان به انگليسي
evaluation of effect of activated carbon on viscoelastic properties of hot mix asphalt
-
تاريخ بهره برداري
7/11/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سعيده عباسي هوشيار
-
چكيده به لاتين
Nowadays increasing the number of axial loads cause the heighten in stresses and damages including rutting in the asphalt pavements. Since this type of incident, which depends on the viscoelastic properties of asphalt mixture, happens on the early days of operation, leading to improper appearance in the pavement and make the ground for more serious damage in the structure of road. This has led researchers and operators to modify the asphalt mixtures to better performance at high temperatures and to rutting and improve the viscoelastic properties of asphalt mixtures. In the present study, activated carbon powder (ACP) was added to the neat bitumen. At first, the optimum value of this material as bitumen modifier has been determinded by using of penetration grade, softening point, viscosity and dynamic shear reometer. The main purpose of this study is to evaluate the viscoelastic properties of asphalt mixtures containing activated carbon. To achieve this goal, the effect of temperature and stress level on the performance behavior of asphalt mixtures modified by activated carbon powder has been investigated under dynamic creep test. This experiment was conducted at two temperatures of 50℃ and 60℃ and under stress levels of 100, 200 and 300 KPa. According to the results, creep behavior of the samples was investigated. Also in order to determine the viscoelastic parameters of asphalt specimens, mathematical estimation was performed using matlab software and based on burger model. The results show that before the third phase of creep curve, the experimental curve has a good conformity with burger model. All the determinations that are achived by Burger model have a correlation coefficient more than 90 % . It shows that burger model is able to determine the viscoelastic behavior of asphalt mixture in the range of applied stress and temperature. The results of dynamic creep test show the increase of Flow Number in all test temperatures and levels of stress. It was more than 60 % in 100kPa stress level and even more than 100% at 300kPa stress level. In addition, the Flow Number obtained from dynamic creep test shows that by adding activated carbon to the hot mix asphalt, the mixture properties can be improved against rutting at high temperatures and stress levels.
-
كليدواژه هاي فارسي
اصلاح قير , كربن فعال پودري , تحليل ويسكوالاستيك , مدل برگر , مخلوط آسفالت داغ , شيارشدگي
-
كليدواژه هاي لاتين
Bitumen Modification , Activated carbon powder , Viscoelastic analysis , Burger's model , Hot mix asphalt , Rutting
-
Author
Saeede Abbasi
-
SuperVisor
Dr.Ameri
-
لينک به اين مدرک :