-
شماره ركورد
27208
-
پديد آورنده
مهتاب ليمويي
-
عنوان
تحليل اثر قاب زيرين موتور خودرو در برخورد از روبرو به مانع صلب و ستون
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي خودرو، سازه بدنه خودرو
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1401/6/27
-
استاد راهنما
دكتر جواد مرزبان راد
-
دانشكده
مهندسي خودرو
-
چكيده
امروزه در اكثر خودروهايي كه داراي شاسي يكپارچه هستند، از ساب¬فريم استفاده ميشود. ساب¬فريم قطعه اي با اشكال مختلف است كه معمولا در زير موتور خودرو نصب ميشود و سبب كاهش ارتعاشات موتور خودرو مي¬شود كه در اين صورت راحتي سرنشين مهيا مي¬شود. در برخي از خودروها به دليل ايجاد نابالانسي در بعضي از قسمت¬هاي خودرو، نويز ايجاد ميشود. بنابراين ساب¬فريم علاوه بر تحمل وزن موتور، مزيت كاهش ارتعاشاتي كه از موتور به شاسي خودرو وارد ميشود را نيز داراست. راحتي در رانندگي، عملكرد مناسب و پايداري از عوامل مهم در وسيله نقليه است.
در اين پايان¬نامه بعد از شرح مقدمه ي كلي انجام كار، ابتدا در فصل پيشينه تحقيق به بررسي انواع ساب-فريم از نظر مشخصات هندسي و محل قرارگيري و جنس آنها پرداخته شده است و همچنين تاثير وجود ساب¬فريم در كاهش ارتعاشات و كاهش صدمات برخورد از روبروي خودرو مطالعه شده است و سپس در فصول سه و چهار با مدل¬سازي چند مدل ساب فريم در نرم افزار كتيا و نصب آن روي خودروي 1997 Grand Dodge Caravan شبيه سازي تست تصادف در برخورد از روبرو با مانع صلب و ستون در نرم افزار ال اس داينا انجام شده و ارتعاشات وارده به سه نقطه از ستون b خودرو بررسي شده، و در نهايت در فصل پنجم جمع بندي صورت گرفته است و بهترين مدل طراحي شده از بين مدل ها معرفي شده است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/08/03
-
عنوان به انگليسي
Automotive subframe effect analysis in the rigid barrier and pole frontal crash
-
تاريخ بهره برداري
9/18/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مهتاب ليمويي
-
چكيده به لاتين
Nowadays, subframe is used in most cars that have an integrated chassis. The sub¬-frame is a piece with different shapes that is usually installed under the car engine and reduces the vibrations of the car engine, which in this case provides passenger comfort. Also, because the sub-frame carries more of the weight of the engine, it also increases the strength of the car. In some cars, due to imbalance in some parts of the car (both rotating parts and linear reciprocating parts), vibrations and noise are created. Therefore, in addition to bearing the weight of the engine, the subframe also has the advantage of reducing the vibrations that enter the car chassis from the engine. Comfort in driving, proper performance and stability are important factors in the vehicle. These factors are strongly related to the reduction of mentioned vibrations and the presence of vibrations causes the loss of these important factors. In this thesis, the types of subframes have been examined in terms of their geometrical characteristics, location, and material, and the effect of subframes in reducing vibrations and reducing collision injuries from the front of the car has been studied. Then, by modeling in LS DYNA software, the effect of the presence of several propeller subframe models in the 1997 Grand Dodge Caravan car in frontal crash with a rigid barrier and pole in reducing the vibrations of the b-pillar of the car, and finally summarizing has taken.
-
كليدواژه هاي فارسي
ساب فريم , قاب زيرين موتور خودرو , تصادف از روبرو , كاهش ارتعاشات
-
كليدواژه هاي لاتين
sub frame , frontal crash , vibration reduction , crash test
-
Author
mahtab limouei
-
SuperVisor
dr. javad marzbanrad
-
لينک به اين مدرک :