-
شماره ركورد
27560
-
پديد آورنده
نعيمه قاسم نژاد
-
عنوان
بررسي استفاده از الگوهاي موضع گيري و ارزيابي در نگارش فصل بحث پايان نامه ارشد توسط نويسندگان نوآموز ايراني در رشته زبان
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
آموزش زبان انگليسي
-
سال تحصيل
1397
-
تاريخ دفاع
1400/08/26
-
استاد راهنما
دكتر اسمعيل عبداله زاده
-
استاد مشاور
دكتر محمد اميني فارساني
-
دانشكده
زبان خارجه
-
چكيده
با در نظر گرفتن اهميت گسترده عواملي چون موضع گيري نويسنده و ايجاد تعامل بين نويسنده و خوانندگان در نگارش متون علمي و دانشگاهي، پژوهش حاضر به بررسي چگونگي موضع گيري نويسندگان نوآموز ايراني نسبت به ديدگاه هاي ارائه شده از ساير مطالعات و همچنين نحوه تعامل جويي آنها از خوانندگان پرداخته است. براي اين منظور، دانشجويان كارشناسي ارشد ايراني در رشته آموزش زبان انگليسي به عنوان نويسندگان نوآموز انتخاب شده¬اند و مجموعه¬اي متشكل از 40 بخش بحث و گفتگو از پايان نامه هاي ارشد اين دانشجويان، نوشته شده در بازه زماني 1389 تا 1398 مورد بررسي قرار گرفته است. با بكارگيري سيستم تعامل (Engagement) از چارچوب ارزيابي (AppraisalFramework) مارتين و وايت (2005)، ابتدا يك تحليل متني دقيق با هدف شناسايي نشانگرهاي موضع¬گيري، و به دنبال آن يك بررسي كمي براي تعيين فراواني وقوع هر دسته و زيرمجموعه هاي آن به همراه توضيح و مثال از نوع كاربرد آنها بر روي اين مجموعه انجام شد.
يافتهها حاكي از آن است كه اگرچه نويسندگان به طور فعال موضع¬گيري خود نسبت به ساير ديدگاه-هاي ارائه شده را نشان دادند، و در اعلام موضع¬گيري هايشان از هر دو نوع cotractive و expansive بهره جستند، اما ابزارهاي زباني كه براي اين منظور اتخاذ كردند از تنوع كمي برخوردار بود، به طوري كه اغلب از معمولترين و رايج ترين نمونه هاي تحقق هر دسته استفاده كردند. به علاوه، نويسندگان سعي داشتند از اظهارات قطعي اجتناب كنند و بيشتر تمايل داشتند كه اظهارات متواضعانه تر و محتاطانه تري داشته باشند.
همچنين، نويسندگان تمايل زيادي براي بي طرف ماندن نسبت به ساير ديدگاه ها داشتند، اما اگر مجبور به موضع گيري مي شدند، ارزيابي هاي موافق و حمايتي را به ارائه نظرات انتقادي ترجيح مي دادند به طوري كه همسويي و موافقت خود نسبت به ديدگاه هاي ديگر را با روش هاي صريح اعلام مي كردند در حالي كه براي نشان دادن انتقاد خود از روش هاي ضمني و غير مستقيم بهره مي بردند. يافته هاي اين مطالعه مي تواند در فرايند آموزش نگارش در كلاسهايEAP، ESP و دانشگاهي مفيد واقع شود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/08/27
-
عنوان به انگليسي
evaluative Stance Expression in Academic Writings of Non-native Novice Writers: A Study of Iranian Master's Thesis Discussion Section in Applied Linguistics
-
تاريخ بهره برداري
11/17/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
نعيمه قاسم نژادمقدم ايلخچي
-
چكيده به لاتين
Given the significance of constructing interaction between writers and readers, and expression of evaluative stance in academic writing, the present study investigated how Iranian master students in the field of applied linguistics, as novice writers position themselves towards other referenced viewpoints, and engage with them, in the discussion section of their thesis. To this end, a sample of 40 discussion sections written by Iranian masters students in applied linguistics, in the time span from 2010 to 2019 was selected as the corpus. Applying Engagement system within Martin and White's (2005) appraisal framework, a detailed textual analysis was conducted on the corpus to examine the evaluative language choices, followed by a quantitative approach which explored the frequency of occurrence of every dialogic Engagement category and subcategories while explicating and exemplifying their functions.
The findings revealed that although the examined writers actively engaged other voices, and adopted a more balanced dialogistically contractive and expansive stance, they employed less diverse linguistic devices in so doing, and often relied only on the most typical realizations. Moreover, these writers were more inclined to avoid certainty and make more modest and cautious assertions. Likewise, there was a high tendency for remaining neutral towards other voices, but when it came to aligning, they preferred to present more supportive evaluations than critical, employing more explicit structures in aligning with other voices, but implicit attitude evoking resources to show criticism. The implications of this study can be helpful in EAP, ESP, and academic writing instruction.
-
كليدواژه هاي فارسي
نگارش متون علمي دانشگاهي , تئوري ارزيابي , تعامل , بحث , نويسندگان نوآموز
-
كليدواژه هاي لاتين
Academic Writing , Appraisal Theory , Engagement , Discussion , Novice Writers
-
Author
Naimeh Ghasemnezhad
-
SuperVisor
Dr. Esmaeel Abdollahzade
-
لينک به اين مدرک :