-
شماره ركورد
28354
-
پديد آورنده
مصطفي نوروزي
-
عنوان
ارائه يك رويكرد شناسايي و رديابي محيط بر پايه حسگرها براي خودروهاي خودران در بستر اينترنت اشيا
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي برق- سيستمهاي الكترونيك ديجيتال
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/12/16
-
استاد راهنما
ستار ميرزاكوچكي
-
دانشكده
دانشكده مهندسي برق
-
چكيده
وسايل نقليه خودران اين پتانسيل را دارند كه با ارائه قابليت حملونقل پايدار، ايمن و راحت، تحرك شهري را متحول كنند. در سالهاي اخير چندين شركت، اتوماسيون را بهعنوان حوزه اصلي تحقيقات خود معرفي كردهاند و همچنين مقدار زيادي از منابع مالي خود را در اتوماسيون وسايل نقليه سرمايهگذاري ميكنند. اين دوره زماني است كه وسايل نقليه خودران، بسيار نزديك به توانايي انتقال ما به مقاصد، بدون كمك رانندگان در آينده بسيار نزديك هستند. در اين پژوهش، يك مسئله تشخيص خودكار و رديابي مسير توسط خودروي خودران بررسيشده است. در اين راستا، يك الگوريتم تشخيص جاده و خودروي پيش رو به¬عنوان مانع بر مبناي پردازش تصوير و يادگيري عميق ارائهشده است. پسازآن با استفاده از مسير تشخيص دادهشده، يك شبكه عصبي عميق طراحيشده است كه زاويه فرمان را بر اساس تصاوير گرفتهشده از جاده پيش¬بيني مي¬كند و خودرو با سرعت ثابت در مسير حركت مي¬كند. هم¬چنين، سرعت¬گيرهاي موجود در جاده با استفاده از حسگر اولتراسونيك تشخيص دادهشده و مختصات مكان سرعتگير در بستر اينترنت اشيا از طريق ماژول Wi-Fi ESP8266 به سرور ابري منتقل ميشود و سرعت خودرو تا 5 كيلومتر در ساعت كم مي¬شود. براي ارزيابي الگوريتم ارائهشده از شبيه¬سازي استفادهشده است. سه پايگاه داده tusimple و KITTI به همراه شبيه¬سازي در نرم¬افزار واحدي unity براي بررسي روش پيشنهادي به كار گرفتهشدهاند. بر اساس نتايج بهدستآمده، ميانگين دقت تشخيص جاده و مانع بر روي داده شبيه¬سازي 81.9 و مدتزمان آن 0.91 ثانيه است، كه در مقايسه با كار [1] با ميانگين دقت 0.86 و مدتزمان 2 ثانيه بهبوديافته است. هم¬چنين ميزان خطاي تابع ضرر براي تشخيص زاويه فرمان بعد از 30 دوره نزديك به صفر گزارششده است. اين نتايج، امكان استفاده از روش پيشنهادي بر روي خودروهاي خودران در شرايط واقعي را تائيد مي¬كند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/03/17
-
عنوان به انگليسي
Providing an environment detection and tracking approach based on sensors for self-driving cars in the context of the Internet of Things
-
تاريخ بهره برداري
3/6/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مصطفي نوروزي
-
چكيده به لاتين
Autonomous vehicles have the potential to revolutionize urban mobility by providing sustainable, safe and convenient transportation. In recent years, several companies have introduced automation as their main research area and are also investing a large amount of their financial resources in vehicle automation. This is the period when self-driving vehicles are very close to being able to transport us to our destinations without the assistance of drivers in the near future. In this research, a problem of automatic detection and route tracking by self-driving cars has been investigated. In this regard, an algorithm for detecting the road and the vehicle ahead as an obstacle based on image processing and deep learning is presented. After that, using the recognized path, a deep neural network is designed that predicts the steering wheel angle based on the images taken from the road, and the car moves at a constant speed on the path. Also, the speed bumps on the road are detected using an ultrasonic sensor and the coordinates of the speed bump are transferred to the cloud server through the Wi-Fi ESP8266 module in the Internet of Things platform, and the speed of the car is reduced to 5 km per hour. to be Simulation has been used to evaluate the presented algorithm. Three databases, Tusimple and KITTI, along with simulation in unity software, have been used to check the proposed method. Based on the obtained results, the average accuracy of road and obstacle detection on the simulation data is 81.9 and its duration is 0.91 seconds, which is improved compared to the work [1] with an average accuracy of 0.86 and a duration of 2 seconds. Also, the error rate of the loss function to detect the steering angle after 30 cycles is reported to be close to zero. These results confirm the possibility of using the proposed method on self-driving cars in real conditions.
-
كليدواژه هاي فارسي
خودروهاي خودران , يادگيري عميق , ابزار يولو YOLO , پردازش تصوير
-
كليدواژه هاي لاتين
Self-driving Cars , Deep Learning , YOLO tool , image processing
-
Author
Mostafa Noroozi
-
SuperVisor
Dr. Satar Mirzakoochaki
-
لينک به اين مدرک :